• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Bling1975

Ja det tycker jag nog. Jag dricker inte kaffe själv men om jag har kundbesök på jobbet så vill jag ju inte erbjuda dem pulverkaffe utan får slå på bryggaren. Det är ju inte direkt raketforskning så det räcker ju att någon visar en gång så kan man det.

Eftersom min man är kaffenörd så kan jag även göra en bra latte, rosta bönor mm så jag kan bjuda honom på speciella dagar som hans födelsedag etc.

Stitch längtar efter Lilo
  • VISAMÅ

Dricker inte kaffe själv, men jag tror jag kommer ihåg hur man brygger kaffe. Då det ingick i mina arbetsuppgifter. Koka kaffe har jag aldrig gett mig in på. Tycker inte att man kan räkna med alla ska kunna fixa kaffe.

• Themis

Jag bryr mig inte om vad ni tycker:

Men om nu festen är i vårt hus, ska gästerna behöva sätta på kaffebryggaren? Jag tycker det är lite mysko...

Danitra: Jag håller helt med om att det är Norden vi talar om nu i första hand, alla är ju inte lika kaffegalna som vi.

*kramar kaffemuggen*

• Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Themis skrev 2010-01-02 14:55:41 följande:
    Jag bryr mig inte om vad ni tycker: Men om nu festen är i vårt hus, ska gästerna behöva sätta på kaffebryggaren? Jag tycker det är lite mysko... Danitra: Jag håller helt med om att det är Norden vi talar om nu i första hand, alla är ju inte lika kaffegalna som vi. *kramar kaffemuggen*
    Ja det går väl bra, men här hemma dricker min man kaffe så han sätter alltid på kaffe om vi får besök.
  • Liten måne

Varken jag eller min man dricker kaffe, måste jag då köpa en kaffekokare som ska stå och ta upp plats bara för att släkten kommer på besök någon gång då och då? Så, vi äger ingen kaffekokare, jag vet således inte heller hur man gör med alla miljarders olika varianter av kaffekokare, espressomaskiner osv. Vill folk ha kaffe hos oss är det pulver som gäller, så långt kan jag sträcka mig. Varför jag ska göra kaffe på jobbet förstår jag inte. Vi är 4 som jobbar tillsammans, hälften dricker kaffe andra hälften inte.

• Danitra
    Themis skrev 2010-01-02 14:55:41 följande:
    Jag bryr mig inte om vad ni tycker: Men om nu festen är i vårt hus, ska gästerna behöva sätta på kaffebryggaren? Jag tycker det är lite mysko... Danitra: Jag håller helt med om att det är Norden vi talar om nu i första hand, alla är ju inte lika kaffegalna som vi. *kramar kaffemuggen*
    Jag kan vara lite påverkad av att min far ansåg att kaffebryggning var en så viktig kunskap att han såg till att jag kunde göra det själv innan jag fyllt fem år. Gott blev det också.
    Men jag tycker ändå att det är basic knowledge, jag tar för givet att alla kan faktiskt.
  • Jezamine

Det hör inte till allmänbildning att kunna koka kaffe.

• Burberry

Vanligt bryggkaffe klarar de flesta väl av att fixa till, och det bör man väl kunna. Men olika specialkaffe och avancerade maskiner, nej de behöver man inte kunna.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Qaroliine

Jag kan inte koka kaffe! Jag vet inte hur måtten ska vara..
    Vi har en kaffekokare i ett skåp, ingen av oss dricker kaffe.
    När vi får kaffegäster så frågar jag hur dem om hur många mått kaffe och hur många koppar vatten dem vill ha och sen fixar jag det åt dem

• Danitra
    Burberry skrev 2010-01-02 14:59:25 följande:
    Vanligt bryggkaffe klarar de flesta väl av att fixa till, och det bör man väl kunna. Men olika specialkaffe och avancerade maskiner, nej de behöver man inte kunna.
    Precis.
    Att mäta upp vatten i kannan, hälla i behållaren, sätta filter i hållaren och skopa upp rätt mängd pulver - det är ju inte rocket science.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?