• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Gulsåpa
    Mandel skrev 2010-01-02 22:09:38 följande:
    Som svärfar som aldrig verkar ta samma antal mått kaffe till kopparna fast de haft samma bryggare i 10 år. Ena gången blir det skitstarkt och nästa kan det vara så svagt så det knappt är färgat. Hur svårt kan det vara?
    Rågade mått och minst ett rågat mått extra utöver antalet koppar vatten. Då blir det oftast perfekt.
  • Gulsåpa

Förrutom om man har en King of coffee, då räcker det med strukna mått.

• Marma

nu antar jag ts menar att brygga kaffe...för det tycker jag de flesta ska kunna. typ som att säga att man inte kan koka te för man inte lärt sig   koka om man nu menar kanna på spisen vete fan om jag kan...:-P

• Jollybolly
    Avelyn skrev 2010-01-02 21:19:40 följande:
    Jag brukar be mina vårdtagare i jobbet beskriva hur jag ska göra. De brukar säga att när kaffet är klart, slutar kaffepannan att låta. Den blir tyst. Så när jag ska göra kaffe där, står jag stilla tyst och lyssnar. Rädd att missa att det är klart och allt väller ut på spisen. Glömmer dock alltid hur mkt kaffe det behövs till en kopp och hur mkt vatten. Vissa vill ha en sked extra för pannan, vissa vill ej. Så svårt att veta utan att fråga.
    fast oftast så bryggar man ju kaffe i bryggare. då spelar det ingen roll om man missar exakt när det är klart. självklart kan man inte veta hur starkt kaffe andra vill ha, men brygger man till nån man inte känner så utgår man ju ifrån ett mått per kopp.. eller brygger som man själv vill ha det.
  • slangbella

Fixa kaffe tycker jag nog att man ska klara av. Men koka kaffe i kaffepanna är väl lite överkurs, allra helst om man inte dricker kaffe själv.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Manchester
    Gulsåpa skrev 2010-01-02 21:59:13 följande:
    Vem klarar inte av att fixa kaffe? Hur ser en sån person ut? Vilka umgås denna med och hur ser ekonomin ut?
    Min ekonomi är det inget större fel på. Jag umgås med alla möjliga sorters människor. Innan min man och jag flyttade ihop hade jag ingen kaffebryggare. Jag drack ju inte kaffe själv, så varför skulle jag ha det? Bodde litet, med ett kök stort som en garderob, och en stor kaffebryggare var inte vad jag prioriterade att få plats med. Pulverkaffe fanns för det mesta hemma och där stod det på burken hur man gjorde, så det klarade jag av.

Har faktiskt inte brytt mig om att lära mig senare heller. Dels finns det alltid någon annan som gör det bättre, dels vill alla ändå ha sitt kaffe olika.

Du vill tro att jag är en mysko fattiglapp som enbart umgås med väldigt konstiga människor, antar jag. Tro det då. Men jag är ändå av en annan åsikt än du.
  • kinapuff

Jag dricker inte kaffe själv. Vad gäller att "göra sitt till fikarasterna" så undrar jag bara varför jag som inte dricker kaffe förväntas göra det till andra på arbetet? De som vill ha kaffe på sin rast får väl fixa det själva? precis som jag själv tar ett glas vatten eller en kopp te?

Vad gäller att kunna bjuda släkt och gäster på kaffe så är det min man som står för det. Sen kan jag om jag vill. Hade jag dock bott ensam hade jag inte köpt en kaffekokare för de få tillfällen jag skulle kunna tänkas bjuda gäster på kaffe. jag skulle troligtvis ha lite nescafé hemma trots att det endast är min mamma som dricker det.

Så jag tycker inte det hör till allmänbildning att kunna göra kaffe. Det finns väl bra mycket viktigare saker att fylla hjärnan med.

• MalloryKnox
    Mayoranya skrev 2010-01-02 21:27:54 följande:
    Varför ska man kunna göra det egentligen? Har man som kaffedrickare någon slags rätt att kräva att andra ska kunna göra ens valda dryck?
    Precis, det är väl inte varje människas skyldighet direkt, att kunna koka kaffe till ens gäster. Jag har ingen kaffekokare heller, och kommer det gäster, så får dom dricka det som finns. Tycker inte jag ska behöva köpa kaffe eller en jävla kaffekokare för att bjuda andra på det dom tycker är gott. Jag går liksom inte hem till någon och kräver att dom ska ha te att bjuda på, eller saft. Jag hälsar på för sällskapet, inte för nåt att dricka.
  • MaNiMi

Dricker man inte kaffe själv så är det ju svårt att veta hur starkt det blir av de olika kaffesorterna..samt att jag tycker det verkar råda väldigt olika uppfattning om hur kaffet ska vara i styrka. Det någon kallar blask tycker en annan är för starkt..
    Ni kaffedrickare är inte helt lätta att tillfredställa!
    Jag kan dra igång en kanna kaffe, fast inte här hemma för äger inte någon bryggare, lät exet få ta den när vi separerade då varken jag eller kids dricker kaffe och de som kommer hit vet om att det är pulvervarianten de får.
    Eftersom jag inte dricker kaffe kan man inte heller räkna med att jag drar igång något bara för att...såvida jag inte bjudit in folk på fika.
    Vi fikar nämligen aldrig här hemma..utan har sen kidsen var små ätit mellis med dem ist.
    De flesta jag känner vet om detta och säger därmed till själva om/när de vill ha kaffe.

• MaNiMi

Kanske ska tillägga att det skulle aldrig falla mig in att fixa kaffe på arbetsplatsen,(på det sätt som står i ts) det får kaffedrickarna själv göra!
    Kunder kan jag fixa det åt, då ingår det liksom i arbetsuppgiften, men jag ber ju knappast någon av kaffedrickarna micra te eller blanda saft åt mig.
    På ett ställe där jag jobbade blev det lite mutter om att jag inte betalade pengar till kaffekassan..som liksom ansågs obligatorisk..men jag hade ju ingen lust att finansiera något jag själv inte ville ha.

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?