• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • JuliaåRonjasmammis
    kinapuff skrev 2010-01-02 22:25:25 följande:
    Det finns väl bra mycket viktigare saker att fylla hjärnan med.
    Jovisst, men kunskapen att brygga/koka kaffe tar i normalfall inte upp sådär värst mycket av hjärnans utrymme, så det borde inte vara något problem att ändå fylla den med kunskap av annan art" om man är normalbegåvad.{#lang_emotions_wink}
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Kan inte bli bättre än såhär

Jag dricker inte kaffe själv. Dock har jag en läskigt dyr kaffemaskin och alla tillbehör som behövs för att göra div olika konstigheter. Därför brukar mina gäster bli mycket lyckliga och tillfredställda när de får fixa sitt eget kaffe till desserten. Själv kan jag fixa vanligt kaffe om jag måste men då jag inte själv vet hur det ska smaka så överlåter jag det helst åt andra

• JuliaåRonjasmammis

F ö vill jag också pusha lite för Nespresso! Ett jättebra alternativ med supergott kaffe, där man verkligen kan välja "don efter person"! Dessutom finns det ingen garvsyra i kaffet, vilket är ett stort plus.

För mig som hinkar ett par 5-6 stora baljor om dan minst, är det dock inget alternativ annat än vid lite festligare tillfällen, annars skulle jag bli ruinerad!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Tjohalia
    slangbella skrev 2010-01-02 22:20:13 följande:
    Fixa kaffe tycker jag nog att man ska klara av. Men koka kaffe i kaffepanna är väl lite överkurs, allra helst om man inte dricker kaffe själv.
    Koka kaffe i kaffepanna är ju inte svårare än att brygga kaffe, det är ju bara att måtta upp vatten och kaffe i en panna och ta av det när det kokat upp...

Som svar på TS, ja jag tycker att det hör till allmänbildningen att kunna koka kaffe när man är vuxen.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Tjohalia skrev 2010-01-02 23:27:39 följande:
    Koka kaffe i kaffepanna är ju inte svårare än att brygga kaffe, det är ju bara att måtta upp vatten och kaffe i en panna och ta av det när det kokat upp... Som svar på TS, ja jag tycker att det hör till allmänbildningen att kunna koka kaffe när man är vuxen.
    Fast jag fattar inte varför man måste kunna koka kaffe om man inte dricker kaffe. Jag vill då inte lära mig att laga till sånt jag inte gillar.
  • morotsland

Att inte kunna erbjuda kaffe till folk man bjuder hem är rätt ohyfsat

• Heisan

Jag dricker inte kaffe o tycker att det luktar spädbarnsbajs-så nej jag brygger inte kaffe.

morotsland skrev 2010-01-02 23:37:47 följande:
    Att inte kunna erbjuda kaffe till folk man bjuder hem är rätt ohyfsat
    Äsch-det är ju ohyfsat att kräva kaffe hos en tedrickare..
    Skiter i att skriva något här just nu
  • Manchester
    Tjohalia skrev 2010-01-02 23:27:39 följande:
    Koka kaffe i kaffepanna är ju inte svårare än att brygga kaffe, det är ju bara att måtta upp vatten och kaffe i en panna och ta av det när det kokat upp... Som svar på TS, ja jag tycker att det hör till allmänbildningen att kunna koka kaffe när man är vuxen.
    Bör jag då också kunna laga till en stek eller en kalopps, trots att jag inte äter kött? Måste man kunna tillaga det många andra brukar äta och dricka? Och hur många ska de vara för att det ska bli obligatoriskt? Bör alla kunna koka te? Alltså inte bara hälla varmt vatten på en gammal tepåse, utan göra te på riktigt? Måste alla kunna blanda en Dry Martini? Eller är det just kaffekokning som fungerar som någons sorts mognadstest enligt dig?
  • rasajj
    Gulsåpa skrev 2010-01-02 21:59:13 följande:
    Vem klarar inte av att fixa kaffe? Hur ser en sån person ut? Vilka umgås denna med och hur ser ekonomin ut?
    Jag dricker inte kaffe, ingen jag umgas med dricker kaffe, det dricks inte kaffe pa min arbetsplats.. Sa varfor ska jag kunna gora kaffe?

Som att man inte overlever utan kaffe..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Cornellia

Nej jag tycker inte att man måste kunna koka kaffe.

Själv dricker jag inte kaffe, jag kan i teorin koka kaffe, men har aldrig haft anledning att göra det. Tycker att det är vettigare att låta den som vill dricka kaffet koka skiten, så att det blir lagom styrka för just den personen.

Den enda som ibland vill ha kaffe hemma hos mig är pappa, och han fixar det gladligen själv. Alla andra jag känner dricker lika gärna te/saft/läsk.

Varför skulle en som inte ens dricker kaffe behöva fixa det på en arbetsplats (annat än om det ingår i arbetsuppgifterna)?

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?