• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • tobiq

Jag ser mig själv som tämligen allmänbildad men jag kan inte koka kaffe. Dricker det inte själv och tycker att det verkar helt ologiskt, varenda kotte som visat mig har haft helt olika många mått till motsvarande kaffemängd. Men så är ju inte matte min grej heller.

Lyckligare än någonsin!
  • Koloraturell

Jag dricker inte heller kaffe men tycker ändå att det hör till allmänbildningen att kunna... (jag kan inte, och jag som är så allmänbildad!

Nej, jag tycker man ska kunna men å andra sidan tycker jag inte att någon har rätt att KRÄVA att man gör kaffe åt dom när dom är hemma hos mig som gäster. Jag brukar säga "här är kaffegrejerna, gör själv eller drick saft" och det accepteras direkt då många vill ha superstarkt kaffe.

www.koloratur.devote.se

• margarita
    rasajj skrev 2010-01-03 03:43:22 följande:
    Jag erbjuder inte gaster sant som vi inte vanligtvis har hemma. Tex kaffe. Vill gasten ha kaffe far h*n ta med eget eller ga ut och kopa eget, for i vart hem serveras det inte. Det ar inte ohyfsat. Ohyfsat ar att begara att en vard serverar som om det vore en restaurang.  This isn't burget king, you can't have it your way. Jag tillhanda haller inte heller cigaretter, av samma anledning. Rokaren kan fa ga ut och roka och ga till affaren och kopa egna cigaretter, men jag tillhandahaller varken cigaretter eller askfat.
    Fast den här tråden handlar ju inte om hyfs utan om allmänbildning.
    Sedan kan det väl stämma att det inte hör till den "globala allmänbildningen" utan snarare den svenska allmänbildningen.  
  • Krätchen
    margarita skrev 2010-01-03 09:05:35 följande:
    Fast den här tråden handlar ju inte om hyfs utan om allmänbildning. Sedan kan det väl stämma att det inte hör till den "globala allmänbildningen" utan snarare den svenska allmänbildningen.  
    Intresse tycker jag.
  • BossOrange
    rasajj skrev 2010-01-03 03:43:22 följande:
    Jag erbjuder inte gaster sant som vi inte vanligtvis har hemma. Tex kaffe. Vill gasten ha kaffe far h*n ta med eget eller ga ut och kopa eget, for i vart hem serveras det inte. Det ar inte ohyfsat. Ohyfsat ar att begara att en vard serverar som om det vore en restaurang.  This isn't burget king, you can't have it your way. Jag tillhanda haller inte heller cigaretter, av samma anledning. Rokaren kan fa ga ut och roka och ga till affaren och kopa egna cigaretter, men jag tillhandahaller varken cigaretter eller askfat.
    Rökning och kaffedrickning är väl inte direkt jämförbart... Rökning förpestar ju omgivningen och är oftast inget man vill ha i sitt hem som ickeröckare.

Jag dricker tex inte mjölk i vare sig kaffe eller thé (uäck) och har således all rätt att inte ha mjölk på bordet när jag bjuder mina gäster på kaffe/thé?

Vad är det för problem att ha ett litet paket hemma? Det är ingen stor grej helt enkelt.

Jag bjuder på avec till kaffet då och då och har wiskey hemma trots att jag personligen inte tycker om det. Men jag vet att många andra gör det.

Nä, fjomperier "jag gör inte... således får inga andra heller..."
  • Janalii

Vi dricker inte kaffe och har ingen kaffekokare.

• lemoira

Jag har inte en aning om hur man gör kaffe, eftersom jag inte dricker kaffe själv. Allt sånt sköter min man, om vi har gäster. Men om jag skulle få kaffedrickande gäster när jag är själv så skulle jag naturligtvis inte låta mina gäster göra kaffet medan jag själv satt på ruman, utan jag skulle erbjuda min dryck: te. Det är något de flesta kan dricka utan att kräkas, trots att de normalt är kaffedrickare.

• Pelleping

Trodde man hade slutat med kokekaffe sen kaffebryggaren kom?

• Krätchen
    Pelleping skrev 2010-01-03 10:06:00 följande:
    Trodde man hade slutat med kokekaffe sen kaffebryggaren kom?
    Nej
  • Themis

Pelleping: Om du hade läst tråden så är det så att många inklusive mig själv faktiskt säger "koka kaffe" oavsett om det är brygg, kok, espresso eller kaffe på bönor utbajsade av ett mungoliknande djur i Indonesien.

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?