• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • zanna80

Dricker inte kaffe och har aldrig gjort, är 30 år men visst tusan kan jag koka kaffe, har väl gjort det sedan jag var runt 15 iaf!
    Tycker absolut det tillhör allmänbildningen, är ju hur lätt som helst - oavsett perkulator, brygg eller något annat.

♥ bf 16 februari 2010 ♥
  • uniMog
    Danitra skrev 2010-01-03 11:43:18 följande:
    Jo, men många dricker detta dagligen och kallar det kaffe. Och vilka är vi att döma?
    Det får de väl göra om de vill men jag tycker inte att man "kokar makaroner" om man lämnar efter sig en sönderkokt klump heller. Så mitt svar på frågan kvarstår. Ja, jag anser att alla som kan läsa bör kunna följa instruktioner. Nej, jag anser inte att någon som inte dricker kaffe behöver veta hur man kokar drickbart kaffe.
    I can Cum Lauder
  • Mrs Vader

Jag brygger iofs mitt kaffe men ja jag tycker att man borde klara detta när man är vuxen.

Koka är kanske svårare? Har aldrig provat kok-kaffe.

• Danitra
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:48:28 följande:
    Det får de väl göra om de vill men jag tycker inte att man "kokar makaroner" om man lämnar efter sig en sönderkokt klump heller. Så mitt svar på frågan kvarstår. Ja, jag anser att alla som kan läsa bör kunna följa instruktioner. Nej, jag anser inte att någon som inte dricker kaffe behöver veta hur man kokar drickbart kaffe.
    Fast efter hur du beskriver det så måste man i detalj känna till relationen mellan vattentyp, kaffemärke, bryggare och hur venus står i förhållande till mars för att få till bra kaffe. Och det kan inte jag, ändå påstår jag mig kunna brygga kaffe - alltid drickbart, oftast gott.
  • Sencha

Brygga kaffe tycker jag hör till allmänbildning - men det är väl för att det varit så självklrt hos oss.

Koka kaffe har jag ingen aning om hur man gör. Antar att det går att hitta i en grundkokbok?

0401 & 0807
  • Winnertaco
    Styrkekram skrev 2010-01-03 11:53:12 följande:
    Jag brygger iofs mitt kaffe men ja jag tycker att man borde klara detta när man är vuxen. Koka är kanske svårare? Har aldrig provat kok-kaffe.
    Vi har perkolator och i den använder vi kok-kaffe. Räknas det? Enligt mig är det betydligt godare än kaffe från en bryggare, men jag vet inte om det egenligen är så mycket skillad. Lite "mildare" i smaken. Typ.
    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Vasen

Ja, det tillhör almänbildningen tycker jag, för alla.

• Glass

nej

jag dricker inte kaffe och vi har ingen kaffebryggare och jag är aldrig på ställen där jag förväntas fixa kaffe.

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • NoNoo
    zanna80 skrev 2010-01-03 11:48:06 följande:
    Dricker inte kaffe och har aldrig gjort, är 30 år men visst tusan kan jag koka kaffe, har väl gjort det sedan jag var runt 15 iaf!Tycker absolut det tillhör allmänbildningen, är ju hur lätt som helst - oavsett perkulator, brygg eller något annat.
    Är inbiten kaffedrickare och jag har alltid tyckt att det hör till allmänbildningen.... tills jag ställdes inför perkulator samt kokkaffe. Där håller jag fortfarande på att lära mig. Perkulatorkaffe fixar jag nu men kokkaffe är verkligen en konst enligt mig.
  • MammaSwahn

Haha absolut inte ! Varken jag eller sabon dricker kaffe, ska vi då lära oss att göra kaffe bara för att kunna servera våra gäster som dricker kaffe?
    Bara för att dom dragit på sig en koffienlast så ska väl inte vi hjälpa dom på traven.

Ni som inte äter kött, ska ni tvingas kunna laga en köttgryta bara för att behaga era gäster?

Nej herregud.
    dricker man inte kaffe ska man inte behöva kunna göra det iheller!

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?