• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • jloide
    Dilong skrev 2010-01-03 16:56:32 följande:
    Oavsett om man anser det vara allmänbildning eller inte. Att lära sig _koka_ kaffe tar ungefär lika lång tid som att läsa mitt inlägg.prosa.se/test/koka_kaffe.png
    hur många brukar koka kaffe på spisen? inte någon jag känner iallafall...
    å vart tar kaffe sumpen vägen när du gör som i länken, häller du upp den i kaffekoppen oxå?
    BF 2010-06-25
  • Lilja84

Ja jag undrar också hur man gör med sumpen , har aldrig sett någon koka kaffe på spisen .

• rasajj
    jloide skrev 2010-01-03 17:17:31 följande:
    hur många brukar koka kaffe på spisen? inte någon jag känner iallafall... å vart tar kaffe sumpen vägen när du gör som i länken, häller du upp den i kaffekoppen oxå?
    Det hamnar val i koppen? det ar val sa man gor om man ska 'spa i kaffet'?

Vad vet jag..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Dilong
    jloide skrev 2010-01-03 17:17:31 följande:
    hur många brukar koka kaffe på spisen? inte någon jag känner iallafall... å vart tar kaffe sumpen vägen när du gör som i länken, häller du upp den i kaffekoppen oxå?
    Hehe. Jo, att koka kaffe kanske inte är så vanligt i dag. Å andra sidan slipper man ju köpa en bryggare. Men jag ska se om jag kan hitta någon illustration på "hur man brygger kaffe" också

När man häller på kallt vatten, så sjunker sumpen till botten inom en minut.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    nexa79 skrev 2010-01-03 16:07:10 följande:
    Jag dricker inte kaffe, men det har inte hindrat att jag kunnat både koka och brygga kaffe sedan jag var fem år gammal, herregud, vadå "om du inte dricker kaffe behöver du inte heller kunna tillaga det" det finns ju faktiskt folk som har som arbete att göra kaffe, som inte dricker det.. Tycker det är så allmänt vedertaget att "alla" dricker kaffe så det är rätt självklart att man får lära sig det, om inte annat så för att bjuda på när folk hälsar på.. Att INTE lära sig att göra kaffe känns rätt egotrippat, faktiskt.
    Det finns folk som arbetar med att laga mat de inte äter också. Det betyder inte att jag vill svänga ihop grynkorv här hemma när det är besök. Jobbar man med det så är det ens uppgift att lära sig hur man gör.

Att förvänta sig att få kaffe serverat hos någon som inte själv dricker det är självupptaget och egoistiskt. Detsamma att alla ska kunna fixa i ordning det på jobbet eller liknande.

"Alla" äter köttfärssås, förväntar du dig att en vegetarian ska servera köttfärssås när du är bjuden på middag?
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Anton Chigurh
    Manchester skrev 2010-01-03 15:50:12 följande:
    Vilken tur att du slipper betala skatt till mig då! Än så länge har jag betalat mer än jag tagit ut. Förresten heter det "svårt att se med nyttan med att betala skatt". Så korkad så att jag inte kan uttrycka mig korrekt är jag i alla fall inte.
    Nämen  va roligt för dig, nu blev jag nästan lite glad, kan du oxå dansa ???

Förresten var du tillräckligt korkad för och lägga kursiveringen på fel "att".

Lär dig nu koka kaffe, för helvete........................!
    Die dulci fruere
  • jloide
    Dilong skrev 2010-01-03 17:27:01 följande:
    Hehe. Jo, att koka kaffe kanske inte är så vanligt i dag. Å andra sidan slipper man ju köpa en bryggare. Men jag ska se om jag kan hitta någon illustration på "hur man brygger kaffe" också När man häller på kallt vatten, så sjunker sumpen till botten inom en minut.
    se, man lär sig något nytt varje dag... det hade jag inte en aning om att sumen gjorde... har ALDRIG sett någon koka kaffe på spisen!

jag vet ju hur hela prosesen går till i en bryggare å jag vet att vi har 11gram kaffe per 120ml vatten i kaffe maskinerna på jobbet... men det e ju lite annorlunda kaffe i de oxå!

jag vet ju var vattnet skall vara, jag vet var kaffepullvret skall vara å jag vet vart man sätter på (en "vanlig") kaffekokare... men jag har inte den blekaste aning om hur mycket pulver man skall ha gentemot vatten i en kaffebryggare...
    BF 2010-06-25
  • Bedhead

När jag var en sjuttonåring med dreadlocks så jobbade jag i en klädaffär i en by i Norrland. De sålde skoteroveraller och begravningskostymer. Således allt man behöver i en norrländsk by.Butiken ägdes av de sjuttioåriga tvillingarna Tore och Ture. De kunde skiljas åt pga av att Tore var enbent medan Ture hade två ben. Hursomhelst Så tyckte Tore och Ture att det var fullständigt chockerande att en ung, nästan vuxen kvinna inte kunde koka kaffe. Alltså koka, inte brygga. Så det fick jag lära mig. Samt den svåra konsten att slå in en skoteroverall i presentpapper.

• Cornellia
    Dilong skrev 2010-01-03 16:56:32 följande:
    Oavsett om man anser det vara allmänbildning eller inte. Att lära sig _koka_ kaffe tar ungefär lika lång tid som att läsa mitt inlägg. prosa.se/test/koka_kaffe.png
    Du missade det svåra med att koka kaffe (så att alla blir nöjda)
    Hur mycket kaffe till hur mycket vatten.
  • Soppa
    Lilja84 skrev 2010-01-03 17:19:02 följande:
    Ja jag undrar också hur man gör med sumpen , har aldrig sett någon koka kaffe på spisen .
    Jag kokar inte kaffe och dricker inte det men min man kokar i en kaffepanna på plattan och han silar det när han häller det i en termos och sumpen kastas i komposten.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?