• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Lilja84

Som vuxen , ja jag tycker faktiskt man ska veta hur man kokar kaffe , och nu menar jag en vanlig kaffebryggare , inte någon specialkaffe kokare där man kan ordnar 45 olika sorters kaffe ur .

Precis som jag tycker det är allmänbildning att kunna koka  snabbmakaroner .
    Eller steka färdiga köttbullar ...

• Dilong
    Lilja84 skrev 2010-01-03 15:55:34 följande:
    ...inte någon specialkaffe kokare där man kan ordnar 45 olika sorters kaffe ur.
    Du menar typen där man trycker på en knapp, sedan kommer det?
  • Lilja84

hehe nej ;) , jag menar dessa som man ska fylla på kaffebönor i ett fack , kaffepulver i ett annat ,vatten i ett , barissta mjölk i ett till fack , vanlig möjlk i ett tredje osv ...

• nexa79

Jag dricker inte kaffe, men det har inte hindrat att jag kunnat både koka och brygga kaffe sedan jag var fem år gammal, herregud, vadå "om du inte dricker kaffe behöver du inte heller kunna tillaga det" det finns ju faktiskt folk som har som arbete att göra kaffe, som inte dricker det..
    Tycker det är så allmänt vedertaget att "alla" dricker kaffe så det är rätt självklart att man får lära sig det, om inte annat så för att bjuda på när folk hälsar på.. Att INTE lära sig att göra kaffe känns rätt egotrippat, faktiskt.

• Dilong
    Lilja84 skrev 2010-01-03 15:59:09 följande:
    hehe nej ;) , jag menar dessa som man ska fylla på kaffebönor i ett fack , kaffepulver i ett annat ,vatten i ett , barissta mjölk i ett till fack , vanlig möjlk i ett tredje osv ...
    Jo, jag menar samma typ av maskin. Men jag förutsätter att någon fixat allt sånt innan, så att jag bara behöver trycka på en knapp för den kaffesort jag vill ha
  • Lilja84

Jaha okej , nä ja jag menade då att man ska förberda den kafferyggaren som man förbereder en vanlig , fast extra invecklat då .

• Manchester
    nexa79 skrev 2010-01-03 16:07:10 följande:
    Jag dricker inte kaffe, men det har inte hindrat att jag kunnat både koka och brygga kaffe sedan jag var fem år gammal, herregud, vadå "om du inte dricker kaffe behöver du inte heller kunna tillaga det" det finns ju faktiskt folk som har som arbete att göra kaffe, som inte dricker det.. Tycker det är så allmänt vedertaget att "alla" dricker kaffe så det är rätt självklart att man får lära sig det, om inte annat så för att bjuda på när folk hälsar på.. Att INTE lära sig att göra kaffe känns rätt egotrippat, faktiskt.
    Är det i så fall lika egotrippat att inte lära sig hur man gör te? Alltså riktigt te, inte påste. Det är ju egentligen inte svårare att hälla lite löste i en tesil och sedan låta det dra några minuter, än vad det är att göra kaffe i en bryggare. Men hur många, som inte dricker te själva, har ens en tesil och löste hemma? Ändå förväntas den som inte dricker kaffe ha både kaffebryggare och kaffe. Detta trots att de är mer skrymmande och kostar mer än det man behöver till te. Eller är det bara själva kunskapen man måste ha? Varför ska jag lära mig att använda en kaffebryggare om jag inte ens har någon?

I vissa kretsar så måste tydligen varje form av umgänge innebära kaffe. Så är det inte bland mina vänner och släktingar. De allra flesta dricker lika gärna te, varm choklad eller något annat. "Alla" runt dig kanske dricker kaffe ständigt och jämt, men så ser det inte ut runt mig.
  • Eisa

Nej det hör inte till allmänbildningen. Det är en specialkunskap som folk som dricker kaffe äger.

• rasajj
    Manchester skrev 2010-01-03 16:32:38 följande:
    Är det i så fall lika egotrippat att inte lära sig hur man gör te? Alltså riktigt te, inte påste. Det är ju egentligen inte svårare att hälla lite löste i en tesil och sedan låta det dra några minuter, än vad det är att göra kaffe i en bryggare. Men hur många, som inte dricker te själva, har ens en tesil och löste hemma? Ändå förväntas den som inte dricker kaffe ha både kaffebryggare och kaffe. Detta trots att de är mer skrymmande och kostar mer än det man behöver till te. Eller är det bara själva kunskapen man måste ha? Varför ska jag lära mig att använda en kaffebryggare om jag inte ens har någon?I vissa kretsar så måste tydligen varje form av umgänge innebära kaffe. Så är det inte bland mina vänner och släktingar. De allra flesta dricker lika gärna te, varm choklad eller något annat. "Alla" runt dig kanske dricker kaffe ständigt och jämt, men så ser det inte ut runt mig.
    Precis!

Hor det till allmanbildningen att kunna koka saft? Alltsa inte mata upp bobs saft ur flaskan och pytsa pa vatten till onskad styrka, utan koka saften fran borjan, av bar och sedan halla upp pa flaska?

Sjalvklart klarar jag av att trycka pa en knapp pa kaffebryggaren, men jag tar inte reda pa hur mycket pulver man ska ha i filtret, vilket filter, hur mycket vatten eller hur man stadar ur saken. Det far kaffedrickaren sjalv gora. Jag har ingen bryggare, och har inte kaffe hemma.

De ganger min far varit pa besok (den enda som dricker kaffe av mina bekanta/vanner/slaktingar) sa koper han eget snabbkaffe som han sedan antingen tar med sig hem eller kasserar vid vistelsens slut.

Att jag inte bor i Sverige idag kanske har nagot med saken att gora, men jag betvivlar det. Jag klarade mig helt utan bryggare nar jag bodde i Sverige, och pa de arbetsplatser jag var da, sa gjorde kaffedrickarna sitt eget kaffe.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?