• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Dilong
    Cornellia skrev 2010-01-03 18:14:22 följande:
    Du missade det svåra med att koka kaffe (så att alla blir nöjda) Hur mycket kaffe till hur mycket vatten.
    Ha alltid mer kaffepulver än vad som står på förpackningen.

Länkade i mitt förra inlägg, men för säkerhets skull tar jag den igen (så jag inte riskerar att bli utan kaffe ifall jag hälsar på någon av er):
    www.kaffeinformation.se/templates/FullPage.aspx
  • jloide

hehe... jag lovar att du skall få kaffe om du kommer å hälsar på mig!

Vi har en helautomatisk kaffemaskin som e kopplad på vattenkranen, så det e bara för mig att hälla på bönorna här hemma.... å det klarar jag av!
    den skummar till och med mjöljen själv om du vill ha det till!!!

på jobbet behöver jag inte heller kunna brygga kaffe då vi har ca 6-10 kaffemaskiner igång i fikarummet, så där e det oxå bara att trycka på knappen...

Vissa gör det lätt för sig...hehe...

BF 2010-06-25
  • TeeTee

Har ingen aning om hur man kokar kaffe. Var inte det sånt man gjorde för typ 50 år sedan? Herregud det finns ju kaffebryggare! Att hantera en sån, dvs brygga kaffe anser jag dock höra till almänbildningen.

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • MrsAlonso
    Manchester skrev 2010-01-03 15:47:25 följande:
    Allt det andra du nämner - klä på sig, fixa någon form av mat etc - är sådant alla behöver kunna för att klara sin egen vardag. Själv är jag 40 fyllda och har kokat kaffe kanske 20 gånger i hela mitt liv. Och då med instruktioner från den som ska dricka det. Jag gillar inte kaffe och i bekantskapskretsen finns inte många som prompt vill ha kaffe i tid och otid. Många dricker hellre te, i alla fall om de får riktigt te, bryggt i kanna och med löste av god kvalitet som fått dra lagom länge. Några förerdrar kanske kaffe, men kan tänka sig te som omväxling. De som verkligen behöver kaffe brukar klara av att fixa det själva när de är hos oss, om nu inte min man är här och kan ta hand om det. På jobbet har vi en kaffeautomat och hade vi inte haft det så hade kaffedrickarna fått ordna sitt blask själva.
    har du behövt instruktioner 20 ggr för att brygga kaffe behöver du inte läsa mitt inlägg..."över 18 år och normalt funtad" som sagt {#lang_emotions_tongue_out}...det är iallafall livsnödvändigt i min bekantskapskrets med kaffe vi överlever kanske endast 1 dag utan det men säkert 3 dagar utan mat!!!
    kan du göra te kan du göra kaffe inte kärnfysik direkt!
  • MrsAlonso
    Mayoranya skrev 2010-01-03 17:27:09 följande:
    Det finns folk som arbetar med att laga mat de inte äter också. Det betyder inte att jag vill svänga ihop grynkorv här hemma när det är besök. Jobbar man med det så är det ens uppgift att lära sig hur man gör.Att förvänta sig att få kaffe serverat hos någon som inte själv dricker det är självupptaget och egoistiskt. Detsamma att alla ska kunna fixa i ordning det på jobbet eller liknande."Alla" äter köttfärssås, förväntar du dig att en vegetarian ska servera köttfärssås när du är bjuden på middag?
    Självklart förväntar jag mig att bli serverad kött hos dem eftersom de förväntar sig att bli serverade vegetariskt hos mig som är köttätare!!
    Lika båda vägar eller?!{#lang_emotions_undecided}
  • Manchester
    MrsAlonso skrev 2010-01-03 20:23:19 följande:
    har du behövt instruktioner 20 ggr för att brygga kaffe behöver du inte läsa mitt inlägg..."över 18 år och normalt funtad" som sagt ...det är iallafall livsnödvändigt i min bekantskapskrets med kaffe vi överlever kanske endast 1 dag utan det men säkert 3 dagar utan mat!!! kan du göra te kan du göra kaffe inte kärnfysik direkt!
    Nu är jag som sagt 40 år fyllda. Första gången jag kokade kaffe, enligt instruktioner, var jag kanske tio. Det blir alltså mindre än en gång per år. Dessutom har jag ibland kokat till en person, ibland till tio. Dessutom - och det är den viktigaste anledningen - så vill inte alla ha sitt kaffe på samma sätt. Om jag någon gång gör kaffe till mina gäster, istället för att låta dem göra det själva, så frågar jag hur de vill att jag gör det. Om jag jämför min amerikanska kompis, som vill ha kaffe där man ser botten på muggen, med min man, som helst vill att skeden ska kunna stå för sig själv i sörjan, så är det viss skillnad. Men sådant kanske inte du bryr dig om? Det viktiga är att du serverar något som kallas kaffe, inte att gästerna gillar det? Att bry sig om andra människors önskemål är annars också ett exempel på att vara normalt funtad, i alla fall som jag ser det.
  • uniMog
    Danitra skrev 2010-01-03 11:59:27 följande:
    Fast efter hur du beskriver det så måste man i detalj känna till relationen mellan vattentyp, kaffemärke, bryggare och hur venus står i förhållande till mars för att få till bra kaffe. Och det kan inte jag, ändå påstår jag mig kunna brygga kaffe - alltid drickbart, oftast gott.
    Ja men jag förväntar mig inte att någon som INTE dricker kaffe kan bedöma hur mycket/lite kaffe som behövs, om måtten är för stora eller små koppar, om ett mått ska vara rågat/struket och vad som menas med det. Helt enkelt tycker jag itne att det är allmänbildning att göra en drickbar kopp kaffe. Och nej, man måste inte veta att en sorts vatten ger starkare kaffe än en annan eller att Löfbergs Lila smakar annorlunda än Gevalia men det lär man sig med tiden. Och första 20ggr man gör kaffe smakar det (om man inte har tur) skit.
    I can Cum Lauder
  • morotsland
    Pejgan skrev 2010-01-03 20:59:25 följande:
    Ja men jag förväntar mig inte att någon som INTE dricker kaffe kan bedöma hur mycket/lite kaffe som behövs, om måtten är för stora eller små koppar, om ett mått ska vara rågat/struket och vad som menas med det. Helt enkelt tycker jag itne att det är allmänbildning att göra en drickbar kopp kaffe. Och nej, man måste inte veta att en sorts vatten ger starkare kaffe än en annan eller att Löfbergs Lila smakar annorlunda än Gevalia men det lär man sig med tiden. Och första 20ggr man gör kaffe smakar det (om man inte har tur) skit.
    Kaffedrickare har olika åsikter om smaker och styrka men någon allmän uppfattning om hur man gör hyfsat gott kaffe är det klart att man ska ha, tex inte ta för vana att bjuda på pulverkaffe. Annars får man väl fråga sina gäster hur de vill ha det.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?