• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Mary Jo

Nej. jag dricker aldig kaffe,skitäckligt! Förstår inte varför jag ska kunna göra kaffe.
    (nu vet jag hur man gör för vi har en sån där perkulatior hemma hehe..)  menmen:)

• MrsAlonso

Självklart skall man kunna fixa en drickbar kopp kaffe...jag tycker även att det tillhör allmänbildning att kunna fixa bankärenden, åka buss, klä sig själv och knyta skorna samt laga något hyffsad mat till sig själv och/eller familjen, iallafall om man är över 18 år och normalt funtad. {#lang_emotions_undecided}
    Tack för kaffet!!
    (som jag kan göra på minst 5 olika sätt samt självklart servera passande hembakta kakor till!)

• morotsland

Om nån bjöd hem mig på fika eller middag utan att ha kaffe hemma skulle jag tycka att det var rätt mysko, de flesta människor vill ha kaffe och man vill göra sina gäster glada. Sen gör alla inte gott kaffe men det är en annan sak. Två mått för kannan tycker jag behövs och det uppskattades av pensionärerna när jag jobbade i vården ("Åh, äntligen nån som kan göra ordentligt kaffe").

• morotsland

Fö är jag grym på att göra tårtor trots att jag tycker att det är så äckligt, det kan vara kul att anstränga sig för andra och inte bara tjura för att man själv inte gillar något populärt.

• pezz

Kanske inte till allmänbildningen så men det är ju bra om man kan det om man vill bjuda på kaffe. Jag dricker inte kaffe men kokar gärna om jag har gäster som dricker

• Anton Chigurh

Klarar du inte av att koka/brygga kaffe är du såpass korkad och mentalt störd att du är en belastning för mig och alla andra som faktiskt klarar av detta. Och, med det menar jag att du gjorde mig och alla andra en tjänst ifall du ville vara så vänlig och ta livet av dig. Har mycket svårt och se nyttan med att betala skatt till din sort.

Die dulci fruere
  • Manchester
    MrsAlonso skrev 2010-01-03 14:48:57 följande:
    Självklart skall man kunna fixa en drickbar kopp kaffe...jag tycker även att det tillhör allmänbildning att kunna fixa bankärenden, åka buss, klä sig själv och knyta skorna samt laga något hyffsad mat till sig själv och/eller familjen, iallafall om man är över 18 år och normalt funtad. Tack för kaffet!! (som jag kan göra på minst 5 olika sätt samt självklart servera passande hembakta kakor till!)
    Allt det andra du nämner - klä på sig, fixa någon form av mat etc - är sådant alla behöver kunna för att klara sin egen vardag. Själv är jag 40 fyllda och har kokat kaffe kanske 20 gånger i hela mitt liv. Och då med instruktioner från den som ska dricka det. Jag gillar inte kaffe och i bekantskapskretsen finns inte många som prompt vill ha kaffe i tid och otid. Många dricker hellre te, i alla fall om de får riktigt te, bryggt i kanna och med löste av god kvalitet som fått dra lagom länge. Några förerdrar kanske kaffe, men kan tänka sig te som omväxling. De som verkligen behöver kaffe brukar klara av att fixa det själva när de är hos oss, om nu inte min man är här och kan ta hand om det. På jobbet har vi en kaffeautomat och hade vi inte haft det så hade kaffedrickarna fått ordna sitt blask själva.
  • Dilong

En viktigare fråga torde vara om det tillhör allmänbildning att kunna koka tevatten.

När jag ska ha tedrickande gäster brukar jag koka vattnet dagen innan, sedan bara värmer jag upp det när gästerna kommit.

• rosenknopp09

Varken jag eller min man dricker kaffe, det händer. Vi har alltid melitta filter,kaffe och bryggare hemma.. och visst kan vi göra kaffe. Vet inte om jag tycker det är allmänbildning bara.. men det är väl en sak som de flesta kan bara. Har man en gång sett hur man gör så vet man.

• Manchester
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-01-03 15:32:18 följande:
    Klarar du inte av att koka/brygga kaffe är du såpass korkad och mentalt störd att du är en belastning för mig och alla andra som faktiskt klarar av detta. Och, med det menar jag att du gjorde mig och alla andra en tjänst ifall du ville vara så vänlig och ta livet av dig. Har mycket svårt och se nyttan med att betala skatt till din sort.
    Vilken tur att du slipper betala skatt till mig då! Än så länge har jag betalat mer än jag tagit ut. Förresten heter det "svårt att se med nyttan med att betala skatt". Så korkad så att jag inte kan uttrycka mig korrekt är jag i alla fall inte.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?