MrsAlonso skrev 2010-01-03 14:48:57 följande:
Självklart skall man kunna fixa en drickbar kopp kaffe...jag tycker även att det tillhör allmänbildning att kunna fixa bankärenden, åka buss, klä sig själv och knyta skorna samt laga något hyffsad mat till sig själv och/eller familjen, iallafall om man är över 18 år och normalt funtad. Tack för kaffet!! (som jag kan göra på minst 5 olika sätt samt självklart servera passande hembakta kakor till!)
Allt det andra du nämner - klä på sig, fixa någon form av mat etc - är sådant alla behöver kunna för att klara sin egen vardag. Själv är jag 40 fyllda och har kokat kaffe kanske 20 gånger i hela mitt liv. Och då med instruktioner från den som ska dricka det. Jag gillar inte kaffe och i bekantskapskretsen finns inte många som prompt vill ha kaffe i tid och otid. Många dricker hellre te, i alla fall om de får riktigt te, bryggt i kanna och med löste av god kvalitet som fått dra lagom länge. Några förerdrar kanske kaffe, men kan tänka sig te som omväxling. De som verkligen behöver kaffe brukar klara av att fixa det själva när de är hos oss, om nu inte min man är här och kan ta hand om det. På jobbet har vi en kaffeautomat och hade vi inte haft det så hade kaffedrickarna fått ordna sitt blask själva.