Inlägg från: Dilong |Visa alla inlägg
  • Dilong

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

En viktigare fråga torde vara om det tillhör allmänbildning att kunna koka tevatten.

När jag ska ha tedrickande gäster brukar jag koka vattnet dagen innan, sedan bara värmer jag upp det när gästerna kommit.

• Dilong
    Lilja84 skrev 2010-01-03 15:55:34 följande:
    ...inte någon specialkaffe kokare där man kan ordnar 45 olika sorters kaffe ur.
    Du menar typen där man trycker på en knapp, sedan kommer det?
  • Dilong
    Lilja84 skrev 2010-01-03 15:59:09 följande:
    hehe nej ;) , jag menar dessa som man ska fylla på kaffebönor i ett fack , kaffepulver i ett annat ,vatten i ett , barissta mjölk i ett till fack , vanlig möjlk i ett tredje osv ...
    Jo, jag menar samma typ av maskin. Men jag förutsätter att någon fixat allt sånt innan, så att jag bara behöver trycka på en knapp för den kaffesort jag vill ha
  • Dilong
    jloide skrev 2010-01-03 17:17:31 följande:
    hur många brukar koka kaffe på spisen? inte någon jag känner iallafall... å vart tar kaffe sumpen vägen när du gör som i länken, häller du upp den i kaffekoppen oxå?
    Hehe. Jo, att koka kaffe kanske inte är så vanligt i dag. Å andra sidan slipper man ju köpa en bryggare. Men jag ska se om jag kan hitta någon illustration på "hur man brygger kaffe" också

När man häller på kallt vatten, så sjunker sumpen till botten inom en minut.
  • Dilong
    Cornellia skrev 2010-01-03 18:14:22 följande:
    Du missade det svåra med att koka kaffe (så att alla blir nöjda) Hur mycket kaffe till hur mycket vatten.
    Ha alltid mer kaffepulver än vad som står på förpackningen.

Länkade i mitt förra inlägg, men för säkerhets skull tar jag den igen (så jag inte riskerar att bli utan kaffe ifall jag hälsar på någon av er):
    www.kaffeinformation.se/templates/FullPage.aspx
  • Dilong
    Dr Mupp skrev 2010-01-04 02:51:50 följande:
    Hur jäkla svårt är det egentligen?
    Jättesvårt! Jag har fler förslag på pollar med andra svåra handhavanden.

Tillhör det allmänbildning att kunna:

-Knyta skor?
    -Sätta på en teve?
    -Ställa in temperaturen på ugnen?
    -Byta en glödlampa?
    -Tanka en bil?
    -Åka buss?
    -Slå i en telefonkatalog?
    -Söka bland tidigare foruminlägg på FL?
    -Hitta Livsmedelsverkets kostråd för gravida på Internet?
    -Byta kanal på radion?
    -Med flera jätteavancerade saker i nivå med att fixa en kanna kaffe
  • Dilong
    MissMurrig skrev 2010-01-04 12:20:05 följande:
    Det beror kanske på vilket märke man använder?
    Stämmer. Sedan har jag känslan av att pulverkaffe generellt är bättre nu än vad det var för 10-20 år sedan.
  • Dilong
    Manchester skrev 2010-01-04 20:53:21 följande:
    Det är så himla trevligt med någon som vet vad han tycker och står för det. Och som struntar i sådana små trivialiteter som argument och annat tjafs.
    Nej.
  • Dilong
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-01-07 19:38:34 följande:
    Jag har sagt det förr : Inte undra på att det aldrig blir fred i mellanösten...........
    Skillnaden är att där bråkar de bara om småsaker, inte om väsentligheter som om kaffekokning tillhör allmänbildningen eller inte.
  • Dilong
    M C skrev 2010-01-08 15:58:40 följande:
    Det är en skön konst att kunna underhålla sina gäster och få dem att trivas. Där ingår allt från sköna sittplatser, gott kaffe/te och något litet gott till fikat(eller att laga en god och närande middag) till att underhålla med småprat, frågor och annat socialt smörjande.   Men sånt är inte alla bra på, bara att beklaga. Man hoppas ju ändå någonstans att folk ska skämmas lite om de inte ens kan göra en kopp kaffe. Det är det minsta man kan begära.
    Ingen tvekan, jag kommer hellre till dig än till en del andra här

(och de "andra" kommer säkert svara att jag ändå inte är bjuden)
  • Dilong
    M C skrev 2010-01-08 16:26:48 följande:
    ...pulverkaffe smakar bajs.
    Du blandar inte bara ihop det med Kopi Luwak?
  • Dilong
    M C skrev 2010-01-08 16:16:23 följande:
    Dilong skrev 2010-01-08 16:09:18 följande:
    Ingen tvekan, jag kommer hellre till dig än till en del andra här (och de "andra" kommer säkert svara att jag ändå inte är bjuden)
    Det är inte lätt att vara perfekt, jag får jobba hårt för det.{#lang_emotions_innocent}
    Välkommen!
    Tack!
  • Dilong
    SirMixALot skrev 2011-01-08 10:21:11 följande:
    En del tycker kaffe klarnar bättre om man häller i en skvätt kallt vatten. /SirMixALot
    Det händer att jag har malt kaffe i ett stort glas och sedan häller på vatten från vattenkokaren. Det får stå några minuter och är grumligt tills jag häller på lite kallt vatten eller mjölk. Då ser man tydligt hur pulvret snabbt sjunker till botten.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?