• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Tyche82

Nej, att koka kaffe tillhör inte allmänbildningen men att läsa gör det så det är bara att läsa instruktionerna på burken/förpackningen.

Jag dricker inte kaffe själv.
    älskar
  • MissMurrig
    morotsland skrev 2010-01-03 21:03:39 följande:
    Kaffedrickare har olika åsikter om smaker och styrka men någon allmän uppfattning om hur man gör hyfsat gott kaffe är det klart att man ska ha, tex inte ta för vana att bjuda på pulverkaffe. Annars får man väl fråga sina gäster hur de vill ha det.
    Men om man inte har en kaffebryggare då? Jag föredrar pulverkaffe, så det är det enda jag har hemma. Och jag ÄLSKAR kaffe och dricker det varje dag, varför är det så fel med pulver? Då kan ju alla få precis så starkt kaffe de vill, istället för att behaga kanske bara hälften av gästerna, om hälften vill ha starkt och hälften svagt. Jag KAN göra bryggkaffe också, men tycker inte det är anmälbildning att kunna göra det.
  • morotsland
    MissMurrig skrev 2010-01-04 12:08:47 följande:
    Men om man inte har en kaffebryggare då? Jag föredrar pulverkaffe, så det är det enda jag har hemma. Och jag ÄLSKAR kaffe och dricker det varje dag, varför är det så fel med pulver? Då kan ju alla få precis så starkt kaffe de vill, istället för att behaga kanske bara hälften av gästerna, om hälften vill ha starkt och hälften svagt. Jag KAN göra bryggkaffe också, men tycker inte det är anmälbildning att kunna göra det.
    För att pulverkaffe är äckligt...tycker de flesta kaffedrickare. Men jag är inte så knusslig, jag dricker hellre pulverkaffe än inget kaffe alls.
  • incahe

Varsågod kaffeälskare så här gör man riktigt gott kaffe:

Fyll kaffepannan med riktigt kallt vatten (helst källvatten, men det kan bli ett problem förstår jag). Hur mycket är valfritt men jag ger här exempel på 6 koppar.
    Sådärja, nu börjar jag:

Måtta upp 6 kaffekoppar vatten i kannan.

Häll i 1 mått kaffe för varje kopp vatten + 1 mått för kannan.

Låt det koka upp, vicka lite på kaffepannan under kokningen annars kokar det över.
    Låt sjuda ca ½ minut.

Ta kannan av plattan och häll lite kallt vatten i pipen.

Låt stå ett tag för att sumpen ska sjunka till botten.

Häll upp i kopp, drick, akta tungan så du inte bränner dig.

Allra godast smakar kaffet utomhus. Kokat på äkta tjärved, men det kanske är att gå till överdrift tycker en del.

• MissMurrig
    morotsland skrev 2010-01-04 12:11:00 följande:
    För att pulverkaffe är äckligt...tycker de flesta kaffedrickare. Men jag är inte så knusslig, jag dricker hellre pulverkaffe än inget kaffe alls.
    Det beror kanske på vilket märke man använder? Jag tycker oftast det är godare med pulver än med brygg. Jag köper inget billigt kaffe. Och jag har aldrig träffat någon som tycker det är äckligt. De flesta säger "vilket gott kaffe". Tycker man inte om det säger man väl inget alls? Men hur gör man om man inte har bryggare då? Förväntar sig alla att folk har det när man kommer på middag eller fika?
  • Hägris

Jag bor i Norrland men brygger kaffe =)

Jag tycker nog att kaffe/te bör man kunna bjuda folk på.

Nåt kul, fyndigt och smart!
  • Freddan

Är det brygga eller koka kaffe? Oavsett vilket så är det inte direkt svråt och alltså ngt alla borde kunna göra.

• morotsland
    MissMurrig skrev 2010-01-04 12:20:05 följande:
    Det beror kanske på vilket märke man använder? Jag tycker oftast det är godare med pulver än med brygg. Jag köper inget billigt kaffe. Och jag har aldrig träffat någon som tycker det är äckligt. De flesta säger "vilket gott kaffe". Tycker man inte om det säger man väl inget alls? Men hur gör man om man inte har bryggare då? Förväntar sig alla att folk har det när man kommer på middag eller fika?
    Visst beror det på märke också, det är stor skillnad, billigt pulverkaffe är hemskt.
    Hmm, nej jag förväntar mig inte bryggkaffe, bara jag får kaffe så.
  • Dilong
    MissMurrig skrev 2010-01-04 12:20:05 följande:
    Det beror kanske på vilket märke man använder?
    Stämmer. Sedan har jag känslan av att pulverkaffe generellt är bättre nu än vad det var för 10-20 år sedan.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?