Inlägg från: Krätchen |Visa alla inlägg
  • Krätchen

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Mandragora skrev 2010-01-03 00:23:18 följande:
    Jag känner nog ingen som vet hur man kokar kaffe. Att sätta på bryggaren däremot. Det vet väl de flesta hur man gör.
    Ha. Jag vet hur man KOKAR kaffe, fastän jag  numer sällan dricker kaffe själv.
     Minst 1 mått till kaffepannan och ett mått per kopp  

Att brygga är fusk.*vet*
  • Krätchen
    Manchester skrev 2010-01-03 00:49:31 följande:
    Och? Mer än 70-80% äter kött, men man kan ändå inte kräva av en vegatarian att han ska bjuda på biff, eller hur? Eller att han ska veta hur man lagar till en kalvstek.
    Varför inte? Min svärmor är vegetarian, vi äter ändå kött hos henne varje gång. Som hon tillagar. Med hjälp av oss som är köttätare. Och tvärtom när hon är hemma hos oss.
    Det handlar väl egentligen inte om allmänbildning snarare om ett intresse att få sina gäster att känna sig välkomna.
  • Krätchen
    Mandragora skrev 2010-01-03 00:56:14 följande:
    Jag kan också koka kaffe. Det fick jag lära mig när jag jobbade med gamlingar.
    {#lang_emotions_yell}
    Jag är INTE gammal!!!
  • Krätchen
    Lindreas skrev 2010-01-03 01:05:13 följande:
    Hehe, alla som dricker kok-kaffe är gamlingar! *sjunger falskt och dansar i otakt*
    *ger dig onda ögat*

Det är ju supergott, jag som är en nollåtta med en fot i Lappland.
    Dricker nästan aldrig kaffe i nollåttaland, men oj vad gott det är däruppe..
  • Krätchen
    Gulsåpa skrev 2010-01-03 01:08:50 följande:
    Bor du ens i Sverige?
    Förmodligen inte, med tanke på att hon skriver utan prickar.
  • Krätchen
    Lindreas skrev 2010-01-03 01:11:42 följande:
    Men det förklarar ju saken! I Lappland så kokar man ju kaffe över öppen eld medan renarna vandrar runt en och äter renlav. :D
    Renlav?{#lang_emotions_surprised}
    Näe, men vi äter renskav
  • Krätchen
    Gulsåpa skrev 2010-01-03 01:22:56 följande:
    Som ni glatt kört på helt själva hoppas jag?
    Näe, som nollåtta köper vi det på ICA.
  • Krätchen
    Gulsåpa skrev 2010-01-03 01:30:17 följande:
    Uäck.
    Jag vill att de döda djur jag skall äta ligger fint förpackade, och det gör de på ICA.
  • Krätchen
    margarita skrev 2010-01-03 09:05:35 följande:
    Fast den här tråden handlar ju inte om hyfs utan om allmänbildning. Sedan kan det väl stämma att det inte hör till den "globala allmänbildningen" utan snarare den svenska allmänbildningen.  
    Intresse tycker jag.
  • Krätchen
    Pelleping skrev 2010-01-03 10:06:00 följande:
    Trodde man hade slutat med kokekaffe sen kaffebryggaren kom?
    Nej
  • Krätchen
    Themis skrev 2010-01-03 10:09:19 följande:
    Pelleping: Om du hade läst tråden så är det så att många inklusive mig själv faktiskt säger "koka kaffe" oavsett om det är brygg, kok, espresso eller kaffe på bönor utbajsade av ett mungoliknande djur i Indonesien.
    Nu är du otydlig. Stor skillnad på att koka kaffe och brygga kaffe. 
  • Krätchen
    Themis skrev 2010-01-03 10:19:30 följande:
    Krätchen: Det där löstes ganska tidigt i tråden, men okej:Frågan gäller att kunna koka bryggkaffe så att de man jobbar med dricker det snarare än mobbar en för inkompetens så man tvingas byta jobb. Det är ganska basic.
    Så basic att att man gör sitt eget kaffe. Förlåt att jag bidrar med min kaffekunskap.
  • Krätchen
    Ari Gold skrev 2010-01-03 11:01:07 följande:
    Har ingen aning om hur man kokar kaffe. Kan däremot brygga kaffe.Tycker att det är allmänbildning att kunna använda ord i sitt rätta sammanhang, åtminstone om man har svenska som sitt modersmål.
    Jaa.Koka kaffe?
    Det kan jag.
  • Krätchen
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:33:34 följande:
    nej det tycker jag inte. Nog för att jag kan läsa en instruktion och slå på en strömbrytare men min uppfattning är att GOTT kaffe är svårt att göra eftersom olika bryggare behöver så olika mängd kaffe. Olika kaffesorter likaså. För att inte tala om olika vattentyper. Och att det behövs olika kaffe/vattenratio beroende på om man lagar 2 eller 10 koppar..Jag förstår inte de som säger att det bara är att ta ett mått per kopp, det smakar ju bajs i 9 fall av 10.
    Du glömmer: ett mått för kannan.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?