Manchester skrev 2010-01-03 16:32:38 följande:
Är det i så fall lika egotrippat att inte lära sig hur man gör te? Alltså riktigt te, inte påste. Det är ju egentligen inte svårare att hälla lite löste i en tesil och sedan låta det dra några minuter, än vad det är att göra kaffe i en bryggare. Men hur många, som inte dricker te själva, har ens en tesil och löste hemma? Ändå förväntas den som inte dricker kaffe ha både kaffebryggare och kaffe. Detta trots att de är mer skrymmande och kostar mer än det man behöver till te. Eller är det bara själva kunskapen man måste ha? Varför ska jag lära mig att använda en kaffebryggare om jag inte ens har någon?I vissa kretsar så måste tydligen varje form av umgänge innebära kaffe. Så är det inte bland mina vänner och släktingar. De allra flesta dricker lika gärna te, varm choklad eller något annat. "Alla" runt dig kanske dricker kaffe ständigt och jämt, men så ser det inte ut runt mig.
Precis!
Hor det till allmanbildningen att kunna koka saft? Alltsa inte mata upp bobs saft ur flaskan och pytsa pa vatten till onskad styrka, utan koka saften fran borjan, av bar och sedan halla upp pa flaska?
Sjalvklart klarar jag av att trycka pa en knapp pa kaffebryggaren, men jag tar inte reda pa hur mycket pulver man ska ha i filtret, vilket filter, hur mycket vatten eller hur man stadar ur saken. Det far kaffedrickaren sjalv gora. Jag har ingen bryggare, och har inte kaffe hemma.
De ganger min far varit pa besok (den enda som dricker kaffe av mina bekanta/vanner/slaktingar) sa koper han eget snabbkaffe som han sedan antingen tar med sig hem eller kasserar vid vistelsens slut.
Att jag inte bor i Sverige idag kanske har nagot med saken att gora, men jag betvivlar det. Jag klarade mig helt utan bryggare nar jag bodde i Sverige, och pa de arbetsplatser jag var da, sa gjorde kaffedrickarna sitt eget kaffe.