Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Nej jag tycker inte att man måste kunna koka kaffe.

Själv dricker jag inte kaffe, jag kan i teorin koka kaffe, men har aldrig haft anledning att göra det. Tycker att det är vettigare att låta den som vill dricka kaffet koka skiten, så att det blir lagom styrka för just den personen.

Den enda som ibland vill ha kaffe hemma hos mig är pappa, och han fixar det gladligen själv. Alla andra jag känner dricker lika gärna te/saft/läsk.

Varför skulle en som inte ens dricker kaffe behöva fixa det på en arbetsplats (annat än om det ingår i arbetsuppgifterna)?

• Cornellia
    morotsland skrev 2010-01-03 00:09:30 följande:
    Jag äter inte kakor och tårta (tycker faktiskt att det är direkt äckligt) men jag bakar det när det är kalas för att bjuda andra (för precis som med kaffe gillar de flesta tårta) och jag bakar till jobbet om det är en arbetsplats där man är ansvarig för fika ibland. Bara för att man själv inte uppskattar något behöver man ju inte vara oförskämd.
    Där har vi helt olika uppfattningar. I princip ingen dricker kaffe enligt min erfarenhet.
  • Cornellia
    morotsland skrev 2010-01-03 00:27:42 följande:
    I Sverige dricker en väldigt stor majoritet kaffe. Att ha hamnat i en vänkrets och en släkt där ingen dricker kaffe i Sverige kan inte vara vanligt.
    Det är ganska vanligt här på universitetet iaf. Skulle säga att majoriteten vill ha te eller inget alls efter sittningarna.
  • Cornellia
    morotsland skrev 2010-01-03 00:37:52 följande:
    Sittning? Statistiken säger (om jag minns rätt) att 70-80% är kaffedrickare, sen är det en del utöver dessa som dricker kaffe ibland men inte varje dag.
    Sittning = Festlig middag i studentsamnahang.

Visst, men statistiken tar juh över hela befolkningen, och det är väl mycket vanligare bland dom äldre med kaffe?
    Och om man mest umgås med människor i dom yngre åldrarna, så är det inte särskilt ovanligt att umgås med folk som inte vill ha "kaffe på maten"
  • Cornellia
    Dilong skrev 2010-01-03 16:56:32 följande:
    Oavsett om man anser det vara allmänbildning eller inte. Att lära sig _koka_ kaffe tar ungefär lika lång tid som att läsa mitt inlägg. prosa.se/test/koka_kaffe.png
    Du missade det svåra med att koka kaffe (så att alla blir nöjda)
    Hur mycket kaffe till hur mycket vatten.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?