• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Jezamine
    Burberry skrev 2010-01-02 14:59:25 följande:
    Vanligt bryggkaffe klarar de flesta väl av att fixa till, och det bör man väl kunna. Men olika specialkaffe och avancerade maskiner, nej de behöver man inte kunna.
    Man bör inte ens kunna göra bryggkaffe. Har alltid druckit snabbkaffe.
  • Tecken

Nej, det är bra om man kan koka kaffe - men jag skulle inte säga att det hörde till allmänbildningen.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Danitra skrev 2010-01-02 15:00:52 följande:
    Finns de som inte ens kan koka ägg. Utan att de tycker att det är så avancerat.
  • Taggtroden

Ja egentligen tycker jag nog det. Fast jag kan inte. Har fått en bryggare av min syster för att jag ska lära mig och kunna bjuda, men gäster hos mig får pulverkaffe (egentligen mest för att vi så sällan har gäster som vill ha kaffe så kaffet till bryggaren går ut och vi inte tänker på att köpa nytt paket hela tiden som endast används en gång).

• Odeys

vi hamnar snabbt i en definitionsfråga om vad "att kunna" innebär. Att ha kunskap om ungfär man brygger kaffe är inte samma sak som att göra det bra. Inte heller är det säkert att man kan hantera att rosta och mala bönor själv. Jag dricker inte kaffe och kan därför inte uttala mig om det jag totar ihop är drickbart. Jag har väldigt nördiga kaffevänner som maler sina egna bönor -å andra sidan är de sämst på té. Sist en av dem försökte lyckades han pricka kranen med det bräckta vattnet...

=D

• Danitra
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-01-02 15:02:12 följande:
    Finns de som inte ens kan koka ägg. Utan att de tycker att det är så avancerat.
    Koka ägg är svårt i jämförelse. Jag tycker faktiskt det är lite krångligt och då är jag ändå rätt hemma i köket.
  • Paddi16

Måste bara lägga till en kommentar att koka kaffe - nej det är inte allmänbildning i dagens läge men däremot att brygga kaffe är något alla borde klara av. Om det finns en vanlig hederlig kaffebryggare där man mäter vatten och sen skopor pulvet i ett filter, men om vi ska gå in på perkulator osv som börjar bli vanligare kan jag förstå att det är många som inte kan fixa kaffe...

• Danitra
    Odeys skrev 2010-01-02 15:03:01 följande:
    vi hamnar snabbt i en definitionsfråga om vad "att kunna" innebär. Att ha kunskap om ungfär man brygger kaffe är inte samma sak som att göra det bra. Inte heller är det säkert att man kan hantera att rosta och mala bönor själv. Jag dricker inte kaffe och kan därför inte uttala mig om det jag totar ihop är drickbart. Jag har väldigt nördiga kaffevänner som maler sina egna bönor -å andra sidan är de sämst på té. Sist en av dem försökte lyckades han pricka kranen med det bräckta vattnet... =D
    Självklart förväntas man inte kunna allt om kaffebryggning. Precis som jag inte kan mycket om te eftersom jag aldrig dricker det.
    Men jag vet att principen är att man hettar upp vatten och stoppar ner teblad och det kan jag också klara av att göra om en tedrickare kommer på besök.
  • Danitra
    Paddi16 skrev 2010-01-02 15:04:01 följande:
    Måste bara lägga till en kommentar att koka kaffe - nej det är inte allmänbildning i dagens läge men däremot att brygga kaffe är något alla borde klara av. Om det finns en vanlig hederlig kaffebryggare där man mäter vatten och sen skopor pulvet i ett filter, men om vi ska gå in på perkulator osv som börjar bli vanligare kan jag förstå att det är många som inte kan fixa kaffe...
    Jag tror att frågan avser bryggning faktiskt.
  • så mycket bättre

Jag lärde mig det när jag jobbade i hemtjänsten och ja, jag tycker att det är något som är bra att kunna. Allmänbildning är väl lite konstigt ord kanske men visst. Jag har aldrig druckit kaffe.

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?