Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Themis

Kanske ska förtydliga mig för det lät lite konstigt som jag skrev:

Jag menar alltså

"är detta nåt som alla borde kunna i vuxen ålder?"

Inte att man kan kalla sig allmänbildad för att man kan koka kaffe.

• Themis

SilverEmma: Men nu förutsätter vi att du jobbar på en nornal arbetsplats där det dricks kaffe dagligen och har en vanlig svensk kaffepimplarsläkt.

Jag har då aldrig varit på släktträff/fest i vare sig Sverige, Danmark, Tyskland eller Frankrike där det inte dricks kaffe i alla fall!

• Themis

Jag bryr mig inte om vad ni tycker:

Men om nu festen är i vårt hus, ska gästerna behöva sätta på kaffebryggaren? Jag tycker det är lite mysko...

Danitra: Jag håller helt med om att det är Norden vi talar om nu i första hand, alla är ju inte lika kaffegalna som vi.

*kramar kaffemuggen*

• Themis

Odeys: Men okej, nu snackar vi nivån "kunna göra bryggkaffe så att arbetskamraterna dricker resultatet snarare än mobbar en så man måste byta arbetsplats."

• Themis

LuMA: Vad baserar du det påståendet på?

Sverige är fortfarande land nr 2 i världen på att dricka mest kaffe/invånare och år och jag har aldrig varit på en arbetsplats där inte minst 80% dricker kaffe flera gånger dagligen.

Läs även här:

www.kaffeinformation.se/templates/faq/Category.aspx&expand=4970#4970

Utdrag: Kaffedrickandet i Sverige minskade något under sista delen av 1900-talet men ökar igen under 2000-talet.

• Themis

Danitra: Det kan du ha rätt i men nu säger jag "kokar" oavsett framställningsmetod.

Folk får väl fatta vad jag tänker och inte vad jag skriver!

• Themis

Mimmi P: Jag håller med dig om att det finns en gräns.

Jag skulle inte få för mig att begära kaffe i ett hus där ingen bryggare finns för att ingen dricker det, lika gärna kunde man ju begära våfflor av nån som inte har våffeljärn?

(Men även om jag själv inte drack alls så hade jag nog ändå haft nåt, t ex Nescafé eller påscappuccino hemma, för gästernas skull)

Men om det fanns en bryggare och kaffe bevisligen dricks där ibland skulle jag tycka det var lite konstigt om jag som gäst fick laga kaffet själv medan värden satt på rumpan, bara för att hans fru inte var hemma?!

• Themis

Pelleping: Om du hade läst tråden så är det så att många inklusive mig själv faktiskt säger "koka kaffe" oavsett om det är brygg, kok, espresso eller kaffe på bönor utbajsade av ett mungoliknande djur i Indonesien.

• Themis

Krätchen: Det där löstes ganska tidigt i tråden, men okej:

Frågan gäller att kunna koka bryggkaffe så att de man jobbar med dricker det snarare än mobbar en för inkompetens så man tvingas byta jobb. Det är ganska basic.

• Themis

Cornellia: Jag kunde också klara mig med te på universitetet, men ute i riktiga livet klarar sig inte många utan kaffe.

• Themis

Bonanza: Jag tror som så att det finns två huvudsakliga inriktningar:

"ett mått per kopp"
    "ett mått per kopp plus ett för kannan"

Den starkare varianten tillämpas företrädesvis av äldre kaffeinomaner samt alla undersköterskor/sjuksköterskor jag någonsin känt.

Men tror du att du hade blivit lynchad för det ena eller andra? Om inte så är ju frågan med ja besvarad, jag tror att de flesta hade druckit kaffet oavsett vilket av de två sätten som använts.

• Themis

Missimo: Jag kpierar in mitt inlägg nr 3 i tråden till dig:

Kanske ska förtydliga mig för det lät lite konstigt som jag skrev:

Jag menar alltså

"är detta nåt som alla borde kunna i vuxen ålder?"

Inte att man kan kalla sig allmänbildad för att man kan koka kaffe.

• Themis

Cool- jag har aldrig fått igång en tråd så här mycket!

Fast det är ju ett ganska harmlöst ämne, inget man direkt bombar parlament över i alla fall...

• Themis

MC: Jag håller med dig om att pulverkaffe går fetbort till gäster om man inte är i sommarstugan på landet första gången efter vinterstängningen. Vi brukar mobba svärfar för hans Näskaffe

• Themis
    PH76 skrev 2024-10-30 09:23:52 följande:

Mina barn 9 & 12 har ingen aning om hur man kokar kaffe och kommer inte att få reda på det hemifrån i alla fall. Vi dricker kaffe men bara espresso eller cappuccino, och vi har en kaffemaskin, de har de flesta jag känner. Jag tror att koka kaffe är en utdöd "konst" i många delar av Sverige. Jag har heller aldrig i vuxen ålder sett en kaffekokare på en arbetsplats.

Nu säger alla jag vet fortfarande "koka kaffe" när man brygger kaffe också, och det var det som menades med tråden. Inte kokkaffe som i Norrland.

Och min arbetsplats har fortfarande smaskigt bryggkaffe och inga vidriga maskiner, gudskelov.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?