Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Nej, det tycker jag inte. Jag dricker inte kaffe och hatar kaffe. Jag förstår verkligen inte varför jag skulle behöva lära mig att laga något bara för att det ska passa andra.

Jag kan koka kaffe på specifika maskiner, så jag kan koka åt min man och på jobbet. Men generellt att kunna koka kaffe på en ny maskin? Nej.

• Bonanza
    Danitra skrev 2010-01-02 15:21:21 följande:
    Fast jag tycker att det är svårt. Det går inte att jämföra med te, där är det fråga om varmt vatten och en påse i princip. Med kaffe handlar det om x antal koppar och x antal muggar. Så jo, jag tycker att det är svårt.

Vill man dricka kaffe kan man sätta på det själv.
  • Bonanza
    Bonanza skrev 2010-01-02 15:24:14 följande:
    Fast jag tycker att det är svårt. Det går inte att jämföra med te, där är det fråga om varmt vatten och en påse i princip. Med kaffe handlar det om x antal koppar och x antal muggar. Så jo, jag tycker att det är svårt. Vill man dricka kaffe kan man sätta på det själv.
    "x antal mått kaffe". inte "x antal muggar".
  • Bonanza

Men alltså, alla ni som hävdar att det är så enkelt: alla ändrar ju hela tiden åsikter om hur många mått man ska ha till hur många koppar. Någon säger att det ska vara samma, någon säger att det ska vara ett mått kaffe mer, någon säger två. Några menar att det räcker att fylla upp till 4 koppar om fyra ska dricka, andra menar att det blir alldeles för lite och tycker att man ska ta 6 koppar till 4 personer, men hur många koppar ska jag då ta om det är 3 personer som ska dricka?

Själva proceduren - att sätta på en kaffebryggare, det klarar jag ju såklart av. Jag är inte förståndshandikappad. Det är det andra, runt omkring som jag tycker är svårt. Det är som att laga till köttfärssås utan att smaka för att man är vegetarian. Det blir inte bra.

Men visst, om jag får fråga hur många mått och koppar det ska vara - då kan jag brygga kaffe. Men jag antar att det inte räknas?

• Bonanza
    Danitra skrev 2010-01-03 11:23:07 följande:
    Det är som att koka pasta. En del vill ha den sköljd andra vill ha den med smör en tredje med olivolja. Och så någon som serverar en klump som man måste klippa bitar utav. Även om jag själv dricker kaffe så händer det så klart att det komme folk som vill ha kaffet på ett annat sätt än hur jag gör det. Oftast är det inte så viktigt (man räknar liksom med att det smakar olika på olika ställen) men om man vill vara extra artig så frågar man innan - precis som man skulle kunna göra med pastakoket. Hur mycket man gör beror ju så klart på hur mycket folk dricker. En del dricker enbart just en kopp (inte särskilt mycket) och andra dricker 2-3. Även där skiljer det och man får fråga eller sätta på mer om det tar slut. Men för mig handlar inte frågan om att vara synsk och veta hur ens gäster vill ha sitt kaffe och hur mycket dom tänker dricka. Det handlar om huruvida man kan hantera en bryggare.
    Jaha. Men då missuppfattade jag nog. Ja, jag kan hantera en kaffebryggare.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?