• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • LillTussa

Bra skrivet!! Här gör vi likadant, köper kött av de vi VET sköter om dem och äter mycket vilt..
    Det handlar, som du skriver, om ansvar också..

MrsAlonso skrev 2009-12-03 23:00:00 följande:
    Men seriöst...det är väl att se till att ta lite ANSVAR!! Jag äter kött och älskar det MEN jag tar mitt ansvar som konsument genom vilket kött jag väljer att köpa. Halv gris köper vi från en liten uppfödare som har ca 10 "glada" grisar om året, de springer fritt på stora ytor, äter bara vegetabiliskt foder och grönsaksrester från gården,behandlas i mina ögon bättre än vissa av våra gamla på hemmen gör, grisarna tränas från de är små att "vandra slaktgången" så att de inte skall vara ett dugg stressade när det väl är dags så att säga. Ägg kommer från en bonde i närheten från glada hönor som är frigående utomhus med fint hönshus, kyckling finns kravmärkt att köpa, nötkött lika så ekologiskt/krav. Vill man vara 100% säker på att djuren behandlas väl köper man det från ekogårdar dit man själv kan åka och "kolla till dem" och se hur djurhållningen fungerar. Min sambo jagar och viltkött finns alltid i frysen, där kan vi snacka om djur som levt ett bra liv utan stress och jävelskap, närproducerat till tusen då jaktmarken börjar ca 100 meter bakom huset, jagar ingen i familjen finns viltkött att köpa i affären, garanterat frigående djur. Fisk, simmar och bubblar fritt, välj arter som inte hotas av utfiskning. Mjölkprodukter använder vi inte för lillan är allergisk mot mjölkprotein men en hel del havreprodukter, sojaprodukter undviker jag in i det sista på grund av all skövling av regnskogarna för att få fram odlingarna. TÄNKER NI veggosar på det...? Vegetarianer/veganer SKALL respektera oss köttätare då vi respekterar/accepterar deras val att inte äta animalier och inte prackar på dem kött. TÄNK EFTER före ni kastar "sten i glashus" vi lever i en biologisk hierarki där vi faktiskt är högst i näringskedjan äta eller ätas... MEN som tänkande, kännande varelser borde vi se till att istället bojkotta den vidriga industrin och ställa krav på handeln och köttproducenterna och deras hantering av djuren. KÖP KRAV,EKO produkter, närproducerat istället, detta är betydligt enkalare än att försöka "omvända" världen att sluta äta djur Och seriöst vegetarianer/veganer handlar knappst ALLA sina grönsaker och dyl ekologiskt, med all besprutning och genmodifiering/manipulation av grödorna idag så vågar jag påstå att ni får i er minst lika mycket skit!! Jag tackar för kaffet....(som alltid är krav i vårt hushåll, by the way!)
  • Pipop
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:59:15 följande:
    jag kan inte förstå varför vegetarianer så ofta ska ha så otroligt svårt att acceptera att ALLA får välja själva, jag ser fler vegetarianer som försöker få köttätare att bli vegetarianer än jag ser köttätare som försöker få vegetarianer att bli köttätare. varför är köttätare mer toleranta? varför har köttätare lättare att acceptera att alla inte väljer samma föda som dem? det vore betydligt lättare att acceptera vegetarianer och veganer och deras åsikter och uttalanden om de kunde lära sig att visa respekt och acceptera de som väljer att äta kött
    Som vegetarian sen över 10 år tillbaka kan jag säga att ditt påstående är inte stämmer öht med mina erfarenheter. Visst, det finns en hel del högljudda veganer som försöker omvända alla de möter, men majoriteten av alla vegetarianer jag känner (och det är en hel del) sköter sig själva och försöker inte omvända en själ - tvärtom är de flesta, inklusive jag själv, väldigt trötta på att ständigt behöva försvara sitt val av mat inför ifrågasättande köttätare som av någon anledning ska debattera vegetarianism så fort de kommer åt, och gärna hävda hur bra det är att äta kött.

Själv tar jag aldrig upp ämnet frivilligt, men hamnar ständigt ändå i diskussioner med militanta karnivorer som måste lägga sig i vad jag äter.

Men jag måste säga att jag trots allt förstår de som förespråkar en vegetarisk livsstil och inte "accepterar" köttätare. Om man verkligen tycker det är moraliskt fel att äta kött, att man genom att äta kött bidrar till djurplågeri, är det inte märkligt att man protesterar. Vi kan dra paralleller till alla de här på fl som anser att de har rätt att ingripa om ett barn far illa, tycker kanske att det är deras skyldighet tom. Djurrättsaktivisterna tycker det är deras skyldighet att ingripa då djur far illa, och köttätarna är den största orsaken till detta idag. Jag säger inte att det är rätt, men att jag kan förstå deras beteende utifrån deras moraliska ställningstaganden.
  • blivandemamma89

Amen gud vad löjligt.. människor har ätit kött i alla dess tider, och det fins mycket proteiner som människan behöver i just kött. Bara för att folk inte tycker att människor ska äta kött så kommer vi inte sluta med det ändån.. det är så mycket man vill tycka till om och förändra.. men lägg ner för fan! vill du vara vegetarian, så var det, men hacka inte ner på folk som ger sina barn nyttigt och proteinrikt kött!? Läste även någonstans på fl att föräldrar absolut inte ska ge sina barn juice.. herregud!? det är väl ingen jävla drog eller!? vet hur många väluppfostraded och friska barn som helst som både äter kött och dricker juice.. dom lever och är så friska som man bara kan vara! Jag är blivande mamma och vill mitt barn äta kött så hår h*n det! Och inte är jag någon sämre mamma för det. Nu har jag sagt mitt:)

• Fru Sveden

Varför låter du inte din som välja själv? Visst vi "köttätare" är hemska som äter kött, men din som får ju inte ens chansen att välja vad han vill göra.

• 86maria

du har väl ingen aning om hur din son kommer bli när han växer upp!?
    tror du inte att föräldrar till psykopater och mördare har sagt samma sak!!

men sluta ät kött alla.. vi löser nog alla andra problem i världen då.. som kanske är lite viktigare än detta!!

• miss bee

Kött är gott och innerhåller bra näring så som järn. Mättar bra och människan har jagat kött väldigt länge. Men tycker du att det är bättre utan kött visst ät vad du vill men jag vill ha mitt kött!

• ArvidsMorsa
    mer grubbel skrev 2009-12-03 20:24:52 följande:
    Exakt! Det går INTE att säga att det under några som helst omständigheter är okej att äta kött. Ni som sitter och garvar åt hur mycket kött ni och era barn trycker i er, allvarligt talat, vad är det som är så komiskt med djurplågeri, ofattbar grymhet, miljöförstöring och dålig hälsa?
    Människan fnissar sig mot sin undergång, och köper en miljöbil istället.
    När befolkningen på planeten ökar, och dessutom vill äta kött så kommer det redan där gå åt helvete
  • TwoPromises
    konkelbär skrev 2009-12-03 14:32:23 följande:
    Som vegetarian sedan 12 år råder jag dig TS att lägga ner. Det är ingen idé, folk har aldrig och kommer aldrig bry sig om någonting än sig själva. Bespara dig alla upprörda känslor, var glad för att du inte bidrar till dålig djurhållning och för att du lever ett sunt och friskt liv.
    Ungefär vad jag precis skulle skriva.

Jag känner mig väldigt glad när jag vet att jag inte bidrar till att djur plågas och mördas för att bli mat.
    Min systers son på snart 4 år äter inte kött och vill inte heller göra det eftersom han tycker så mycket om djur. Han vet nämligen vad kött kommer ifrån eftersom min syster varit mycket noga med att berätta detta för honom så fort han förstått.

Eftersom jag anser att alla varelser har lika stor betydelse och att människan inte har rätt att döda bara för att få äta något som är helt meningslöst idag, kommer jag givetvis inte ge mitt barn kött.
    Jag äter inte kött, så varför då ge det till sitt barn? Om man anser att något är fel är det väl självklart att man inte går emot detta.
    Jag kommer, liksom min syster, att berätta för mitt barn vad kött kommer ifrån och hur det går till när han/hon är stor nog att förstå.

Att säga att det är fel att göra det valet till sina barn håller inte. Man gör precis samma val till barnet om man ger det kött. Det är upp till föräldrarna att bestämma men jag tycker att det är en skyldighet att berätta vad kött kommer ifrån eftersom de flesta barn gillar djur.
  • TwoPromises

Vill även tillägga att det är ganska komiskt att folk alltid drar upp att vi alltid har ätit kött och att vi alltid jagat.
    Jag personligen tror ju inte att vi varit speciellt mycket snabbare än vad vi är idag. Några långa klor har vi ju inte heller och har antagligen heller aldrig haft, inte heller några vassa huggtänder.
    Och några speciellt bra och snabba simmare är vi väl inte.
    Dessutom finns det många teorier om hur människan varit innan. En är att människan själv var den jagade eftersom vi var väldigt små och jag tycker faktiskt att det låter väldigt logiskt, speciellt om vi nu härstammar från apor.

Våra kindtänder är dessutom platta och det är väl dem man använder för att tugga? Alla andra djur som äter kött och verkligen behöver det har vassa spetsiga tänder så varför skulle vi vara så mycket annorlunda, hm...

• Rosagul

jag har själv varit vegetarian sen barns ben.
    Den enda i min familj.
    På 70-talet var det ovanligt att barn växte upp på veg-kost och ALLA runtom var orolig och sa att jag skulle bli undernärd osv.

Det lustiga var att jag växte snabbast av alla mina klasskamrater var längst i klassen till 6an. Var distriktsmästare i flera friidrottsgrenar samt spelade basket på hög nivå.

Jag har nästan aldrig varit sjuk.

Jag har varit gravid två gånger på vego-kost, samt ammat dessa två barn varav ett. Haft skyhöga järnvärden. 
    har fött barn på 4, 2kg, 3,9 kg.

MEN
    jag har aldrig förnekat mina barn animaliska produkter. jag har velat att de ska äta vegetariskt med då de ej ätit veg-mat i tillräcklig utsträckning/variation för att täcka näringsbehov samt jublat över kött/animaliskt så har jag (hur mycket det än tagit mig emot ) erbjudit dem mat från djur. Min sambo har alltid ätit kött.

jag håller med om att djuren ej har det bra. Så ÄR det.
    men samtidigt är det ganska naturligt att äta kött - så jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete  för det faktum att man äter det. DÄREMOT fattar jag inte hur man kan tycka att det är ok hur djuren behandlas. DÄR kan man göra ett aktivt val.

Vi i vår familj väljer kött från gård vi känner till (blir ifsdyrare) ser till att det är krav/eko, köper våra ägg där (3:-styck).

jag har fått acceptera att alla i MIN familj inte har exakt samma värderingar som jag.
    Jag har även fått mina värderingar beprövade av att alla inte är vegetarianer.

Av samma anledning accepterar de andra min ståndpunkt och vi väljer att erbjuda helvego-rätter vissa dagar i veckan för att visa att det också är ett alternativ.
    Dvs att man KAN äta MAT  som det INTE är KÖTT med i

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!