• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:49:04 följande:

eh. jo. det är subjektivt. etik är beroende av sin kultur och sin tid och är en social konstruktion.
    Från Wikipedia (i brist på bättre källa såhär i brådrasket): "Etik, (från gr. ethos; sed), eller moralfilosofi, sedelära, en moralvetenskap, den del av filosofin som söker besvara frågor som "vad är det goda", "vad är det rätta", "hur bör man bete sig". I mer allmän bemärkelse: en uppsättning regler för uppträdande och förhållningssätt."

Deontologisk etik (en av de tre huvudgrupperna) behandlar absoluta principer av typen "det är alltid fel att döda".

Etik är en strikt och objektiv vetenskap som inte har någonting med subjektiva uppfattningar att göra. Det är intressant att debattera med dig, men du måste läsa på lite om du ska ge dig in i sådana här diskussioner.
  • Lady Dahmer
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:50:18 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:46:46 följande: "mamma tycker det är fel och om jag skulle vilja äta en fläskfilé så är jag också en mördare..." känns ju som ett bra sätt att uppfostra sina barn utan att "skrämmas"
    tror du att jag kommer säga till mitt barn att man är en mördare om man dödar djur? Knappast. Jag kommer berätta hur man gör för att få kött och att VI inte tycker det är rätt.

jag vill att mitt barn ska lära sig att det är fel att döda och äta djur, inte att hon ska låta bli för att hon är rädd för mig.

precis som allt annat i barnuppfostran. Jag vill att hon ska vara snäll och trevlig för att hon är empatisk inte för att hon är rädd för nåt straff.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:51:55 följande:
    Från Wikipedia (i brist på bättre källa såhär i brådrasket): "Etik, (från gr. ethos; sed), eller moralfilosofi, sedelära, en moralvetenskap, den del av filosofin som söker besvara frågor som "vad är det goda", "vad är det rätta", "hur bör man bete sig". I mer allmän bemärkelse: en uppsättning regler för uppträdande och förhållningssätt."Deontologisk etik (en av de tre huvudgrupperna) behandlar absoluta principer av typen "det är alltid fel att döda".Etik är en strikt och objektiv vetenskap som inte har någonting med subjektiva uppfattningar att göra. Det är intressant att debattera med dig, men du måste läsa på lite om du ska ge dig in i sådana här diskussioner.
    strunt. om etik vore absolut så skulle saker som anses fel idag alltid ansetts vara fel och tvärtom. historien lär oss att det INTE är så.

förr var det ok att slå barn t.ex.
  • Gladabarnensmamma

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:46:46 följande:

på vilket sätt menar du att jag ljuger och skrämmer mitt barn när jag visar henne verkligheten? Och när jag säger att det är fel att döda djur?
    Det var inte så jag menade - jag menade att man kan säga (nästan) vad som helst till sina barn och dom går ändå i dina fotspår... Enligt mig är det inte ett fritt val i ordets rätta bemärkelse när du säger att man "uppfostrar barn som vegeterianer" och låter dom välja själva när dom blivit stora nog... en petitess - jag förstår att du vill att helst alla vore vegeterianer! Jag tycker också att det är fel att döda djur (du kommenterade själv i tråden där jag skrev om de miljontals kycklingfoster som går åt till vaccintillverkningen).
    Själv äter jag kött (fisk & ägg) pga. smak, variation i kosten och absolut i ren lathet.
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:50:42 följande:

jo det är precis samma sak som jag säger. Rätt och fel är subjektivt. MEN - vilken förälder lär inte sina barn vad som är rätt och fel enligt dem?
    och där har du ju fattat beslutet åt ditt barn, som du själv påpekat, väldigt få som uppfostras till att äta vegetarisk kost går över till att äta kött, alltså har du redan fattat ett livslångt beslut för ditt barn. om du istället skulle låta barnet växa upp med att äta kött, lära sig vart det kommer ifrån och få BÅDA sidor presenterade för sig (jag ahr inga problem att själv välja bort det jag aldrig fått äta innan iaf) är sannolikheten väldigt mycket större att barnet, när h*n är mogen, fattar ett beslut baserat på sina egna känslor och värderingar. för nog är andelen köttätare som blir vegetarianer betydligt större än tvärtom
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:53:31 följande:

strunt. om etik vore absolut så skulle saker som anses fel idag alltid ansetts vara fel och tvärtom. historien lär oss att det INTE är så. förr var det ok att slå barn t.ex.
    Du är alltså inte alls med på resonemanget att strikta uppfattningar kan ändras över tid? Utan att behöva vara personliga och subjektiva?
  • pixietails

...Och vegetarianer (eller iaf ts) är korkade som inte ens kan stava till CANCER!

Slutsats: man blir dum av grönsaker!

Förövrigt så tycker jag synd om din son, som tvingas växa upp med vegetarisk skitmat. Hoppas han växer upp och älskar att äta en blodig biff.

• Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:49:48 följande:

har jag sagt nåt annat? ...
    Ja, i inlägg #378 skrev du: "Den dag hon är mogen att ta ett eget beslut så får hon göra det, men tills dess så är det ju jag som bestämmer."
  • Velour

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:46:05 följande:

all etik är subjektivt.
    Det är inte etik att påstå att slakt i syfte att skaffa mat är mord. Det är din personliga känsla inför slakten som påstår det.
  • Turran
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:36:28 följande:
    Nej, så länge barnet får i sig tillräckligt med vitamin B12 som inte finns i icke-animalisk kost.
    Ja, det är säkert knepigare med vegankost. Vegetarianer får ju i sig B12 från mjölkprodukter (och ägg).
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!