• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • parvati
    Bebbe2006 skrev 2009-12-03 22:32:09 följande:
    Vad säger de på BVC till er som inte låter era barn äta kött?Försöker de inte att tala er till rätta?
    Det hoppas jag inte för då begår de tjänstefel, bvc sköterskor ska inte uttala sina egena eventuella fördomar. Om man vet hur man lagar en allsidig kost så brukar det inte vara svårt men ju mer man utesluter desto svårare blir det.
  • Fjärilen235

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:33:15 följande:

att vara vegetarian är ett ETISKT ställningstagande. Det är inte valet av sport eller religion. ALLA föräldrar fostrar sina barn i enlighet med sin egen etiska övertygelse. Även du. Jag gissar att du t.ex lär dina barn att det är fel att slåss och mobbas? Att det är fel att stjäla och vara elak? osv. Jag lär mitt barn att det är fel att döda djur.
    Att vara demivegetarian, vegetarian eller vegan behöver väl inte bero på etniskt ställningstagande eller?
    Blev demivegetarian förra året pga konstanta magkramper i flera år. Var hos läkare titt som tätt men alla sa att jag hittade på.
    Är nu fullt friskt i magen :)
  • Doktorn
    Turran skrev 2009-12-03 22:35:29 följande:
    Man rekommenderar rimligtvis en hälsosam kostföring? Huruvida kosten innehåller kött är väl inte så intressant.
    Nej, så länge barnet får i sig tillräckligt med vitamin B12 som inte finns i icke-animalisk kost.
  • Winterfrost

Tycker du verkar väldigt omogen eller så är du bara ute för att provocera.

Du har inte funderat på att media över lag överdriver & snedvinklar information, så allmänheten ska förfäras & köpa/se/vilja ha mer sk bizarr information?

Du vill nog inte veta effekterna av sojaprodukts tillverkningen.
    mjv.klandestino.se/index.php
    Klistrar även in lite:
    Sojaproducenternas kooperativ i brasilianska Amazonas (COPASA) uppmuntrade under 1999 nybyggarna i ett område i sydvästra delen av Amazonas att hugga ner regnskogen. Baktanken var att det skulle bli lättare att få tillstånd att etablera sojaodlingar om skogen redan var nedhuggen. Detta har ordföranden för kooperativet inte försökt dölja, trots att hela upplägget strider mot brasiliansk lag. Planerna omfattar omvandling av 8 500 km2 regnskog (en yta nära tre gånger Gotlands storlek) till odlingar. Maggi Group ? världens största sojaproducent och ägd av en brasiliansk senator ? har enligt COPASA lovat att köpa kooperativets hela sojaskörd.
    Även i Bolivia hotas regnskogen av sojaproducenter. Den expanderande sojaodlingen är i Bolivia den viktigaste orsaken till att regnskogen skövlas.

Brasilien är världens näst största producent av sojabönor, efter USA. Det började på 1970-talet i södra delen av landet, där jordbruksföretag tog över jordbruk som drevs av småbönder och ersatte dem med storskaliga odlingar av sojabönor. Tyngdpunkten för odlingen har efter hand förskjutits allt längre norrut, och nu är även savannområdena söder om Amazonas regnskog viktiga för sojaodlingen.
    Den industriella odlingen av sojabönor ledde till att stora skaror småbönder i södra Brasilien plötsligt stod utan jord. Flertalet drog in till städerna, men en del såg sig istället om efter nya försörjningsmöjligheter i Amazonas. Detta har bidragit till regnskogsförstörelsen, då bönderna tvingats röja ny mark att odla på. Sojaodlingens expansion har alltså indirekt lett till skövling av regnskog.

Savannerna ? eller cerrados som de kallas i Brasilien ? anses väl lämpade för sojaodling. Det är lättare att odla upp savannen än regnskogen, eftersom det växer mycket färre träd på savannen. Men det är ändå ett stort företag. Röjningen sker med stora traktorer som släpar en tung kedja mellan sig. Den hopsamlade vegetationen bränns sedan. Cerrados är mycket rika på växtarter. De tillhör faktiskt de områden i världen som hyser störst antal olika växter (se vidare faktaruta om biodiversity hotspots). Uppodlingen av cerrados utgör ett stort hot mot den biologiska mångfalden.

Infrastrukturprogrammet kommer att locka nya investerare till Amazonas och kan förväntas öka den illegala timmeravverkningen och liknande verksamheter. De redan hårt ansatta indianfolken kommer också att drabbas ytterligare.
    Stöd till skövling och överskottsproduktion

Brasilianska staten ger subventioner till företag som skövlar naturen för att skapa utrymme för odling av sojabönor. Bönorna forslas sedan över Atlanten till Europa, där bönderna ökar djurens produktion med de proteinrika bönornas hjälp. Samtidigt dras man med stora livsmedelsöverskott inom EU, vars starkt subventionerade jordbruk därför säljer mjölk tillbaka till Brasilien. Detta har lett till en utslagning bland de brasilianska mjölkbönderna, som inte kan konkurrera med den billiga EU-mjölken

Med tanke på att mestadels av de vegetariska köttsubstituten är baserade på soja & sojaprotein, så är vegetarianerna & vi köttätare lika stora kålsupare i det långa loppet.

Det finns dom som behandlar sina djur illa, tyvärr.
    Merparten behandlar dock sina djur bra, det är trots allt deras levebröd & inkomst. Att ha en djurhållning där djuren far illa & skadas, gör att dom får mindre betalt vid slakt pga djuret/en är skadade alt defekta.

Jag äter bara ekologiskt & närproducerade varor. Bor på gård och har bönder omkring mig, vi köper allt vårt kött från dem, vet ofta till och med vilket djur det är som jag har på tallriken, får vilt av jägarna. Köper fisk direkt från fiskaren. mm
    Potatis köper vi av en annan bonde & grönsaker köper vi hos vår lokala grönsaksodlare.
    Köper inga sojabaserade produkter pga Brasiliens skövling av regnskogen som jag anser är betydligt värre än att djur slaktas & går till mat.

Jag/vi äter det som känns rätt för oss & tvingar inte på någon min mat filosofi. Eftersom jag respekterar andra, ska dom respektera mig.

• Lady Dahmer
    Velour skrev 2009-12-03 22:35:46 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:33:15 följande: Det är inte ditt barn som dödar djuret, så det är inte jämförbart med om Dr.Kungen lär sina barn att inte slåss eller mobbas.
    så då är det ok om kungens barn lejer en annan unge att slåss och mobbas åt dem?

du vet - att leja en person att göra jobbet åt en gör en inte mindre skyldig.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Fjärilen235 skrev 2009-12-03 22:36:13 följande:
    Att vara demivegetarian, vegetarian eller vegan behöver väl inte bero på etniskt ställningstagande eller?Blev demivegetarian förra året pga konstanta magkramper i flera år. Var hos läkare titt som tätt men alla sa att jag hittade på.Är nu fullt friskt i magen :)
    givetvis inte. Men i MITT fall är det ett etiskt ställningstagande och även för många andra.
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:34:31 följande:

och problemet med att mitt barn inte skulle välja att äta kött är.....??
    Att du först pratar om att barnen har rätten till ett fritt val som stora, och sedan med stolthet berättar att dina barn aldrig kommer att ge upp den övertygelse du ger dem som små.
    Valet att vara vegetarian är DITT val, vilket jag respekterar. Men ger du dina barn ett öppet och rättvist val i livet, eller stöper du dem i dina egna tankar? Vill du att de ska tänka fritt egentligen?
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:35:48 följande:
    Ja, ställningstagandet att inte döda djur är en etisk fråga.Men du lär dina barn att inte ÄTA djur. Den frågan är av personlig övertygelse, precis som valet av religion, och har ingenting med etik att göra.
    fast du - religiösa fostrar ju också sina barn enligt sin tro. Och politiskt aktiva.

och alla andra föräldrar. även DU.

för att äta djuret så måste det dödas. Och då är jag indirekt ansvarig för djurets död.
  • Velour

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:37:50 följande:

så då är det ok om kungens barn lejer en annan unge att slåss och mobbas åt dem? du vet - att leja en person att göra jobbet åt en gör en inte mindre skyldig.
    Det handlar fortfarande inte om mord eller att göra någon illa p.g.a. överdriven aggression.
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:34:31 följande:

och problemet med att mitt barn inte skulle välja att äta kött är.....??
    har jag sagt att det är ett problem?! det jag påpekade är att barnet inte får samma valmöjlighet. för ett val där du inte har fått se och "testa" båda sidor har i 99% av fallen en enda utgång, och det är att du fortsätter på din inrutade väg
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!