• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Doktorn
    Turran skrev 2009-12-03 22:56:36 följande:
    Ja, det är säkert knepigare med vegankost. Vegetarianer får ju i sig B12 från mjölkprodukter (och ägg).
    Så sant, så sant!
  • Turran
    pixietails skrev 2009-12-03 22:55:51 följande:
    ...Och vegetarianer (eller iaf ts) är korkade som inte ens kan stava till CANCER! Slutsats: man blir dum av grönsaker! Förövrigt så tycker jag synd om din son, som tvingas växa upp med vegetarisk skitmat. Hoppas han växer upp och älskar att äta en blodig biff.
    Vad är vegetarisk skitmat? Är det vegovärldens motsvarighet till falukorv?
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:52:19 följande:

tror du att jag kommer säga till mitt barn att man är en mördare om man dödar djur? Knappast. Jag kommer berätta hur man gör för att få kött och att VI inte tycker det är rätt. jag vill att mitt barn ska lära sig att det är fel att döda och äta djur, inte att hon ska låta bli för att hon är rädd för mig. precis som allt annat i barnuppfostran. Jag vill att hon ska vara snäll och trevlig för att hon är empatisk inte för att hon är rädd för nåt straff.
    att äta djur är att döda, att döda något levande är att mörda så indirekt är det just det du säger till ditt barn om du ska pränta in att det är fel att äta och döda djur...

men som jag sa i mitt första inlägg, jag skiter fullständigt i om ni vill äta vegetariskt eller ej, och om ni ger era barn vegetarisk mat eller ej, men acceptera då att JAG äter kött, alltid har gjort och tänker fortsätta med det och att JAG tänker ge MITT barn kött. jag kan inte förstå varför vegetarianer så ofta ska ha så otroligt svårt att acceptera att ALLA får välja själva, jag ser fler vegetarianer som försöker få köttätare att bli vegetarianer än jag ser köttätare som försöker få vegetarianer att bli köttätare. varför är köttätare mer toleranta? varför har köttätare lättare att acceptera att alla inte väljer samma föda som dem?
    det vore betydligt lättare att acceptera vegetarianer och veganer och deras åsikter och uttalanden om de kunde lära sig att visa respekt och acceptera de som väljer att äta kött
  • MrsAlonso

Men seriöst...det är väl att se till att ta lite ANSVAR!!
    Jag äter kött och älskar det MEN jag tar mitt ansvar som konsument genom vilket kött jag väljer att köpa. Halv gris köper vi från en liten uppfödare som har ca 10 "glada" grisar om året, de springer fritt på stora ytor, äter bara vegetabiliskt foder och grönsaksrester från gården,behandlas i mina ögon bättre än vissa av våra gamla på hemmen gör, grisarna tränas från de är små att "vandra slaktgången" så att de inte skall vara ett dugg stressade när det väl är dags så att säga.

Ägg kommer från en bonde i närheten från glada hönor som är frigående utomhus med fint hönshus, kyckling finns kravmärkt att köpa, nötkött lika så ekologiskt/krav. Vill man vara 100% säker på att djuren behandlas väl köper man det från ekogårdar dit man själv kan åka och "kolla till dem" och se hur djurhållningen fungerar.
    Min sambo jagar och viltkött finns alltid i frysen, där kan vi snacka om djur som levt ett bra liv utan stress och jävelskap, närproducerat till tusen då jaktmarken börjar ca 100 meter bakom huset, jagar ingen i familjen finns viltkött att köpa i affären, garanterat frigående djur.
    Fisk, simmar och bubblar fritt, välj arter som inte hotas av utfiskning.

Mjölkprodukter använder vi inte för lillan är allergisk mot mjölkprotein men en hel del havreprodukter, sojaprodukter undviker jag in i det sista på grund av all skövling av regnskogarna för att få fram odlingarna. TÄNKER NI veggosar på det...?

Vegetarianer/veganer SKALL respektera oss köttätare då vi respekterar/accepterar deras val att inte äta animalier och inte prackar på dem kött.
    TÄNK EFTER före ni kastar "sten i glashus" vi lever i en biologisk hierarki där vi faktiskt är högst i näringskedjan äta eller ätas...
    MEN som tänkande, kännande varelser borde vi se till att istället bojkotta den vidriga industrin och ställa krav på handeln och köttproducenterna och deras hantering av djuren. KÖP KRAV,EKO produkter, närproducerat istället, detta är betydligt enkalare än att försöka "omvända" världen att sluta äta djur

Och seriöst vegetarianer/veganer handlar knappst ALLA sina grönsaker och dyl ekologiskt, med all besprutning och genmodifiering/manipulation av grödorna idag så vågar jag påstå att ni får i er minst lika mycket skit!!
    Jag tackar för kaffet....(som alltid är krav i vårt hushåll, by the way!)

• IngenVet
    pixietails skrev 2009-12-03 22:55:51 följande:
    ...Och vegetarianer (eller iaf ts) är korkade som inte ens kan stava till CANCER! Slutsats: man blir dum av grönsaker!Förövrigt så tycker jag synd om din son, som tvingas växa upp med vegetarisk skitmat. Hoppas han växer upp och älskar att äta en blodig biff.
    Och du tror seriöst att smarthet sitter i hur påläst man är i olika saker? Så som i stavning.

Hon kanske är naturligt smart, inte påläst kvasi-intelligent (som du?)
  • Phlippan87

kan tillägga att jag äter kött utan problem, ändå är jag uppvuxen på landet, har varit närvarande vid slakt osv, jag VET hur det går till och jag har själv varit med...

• Gladabarnensmamma
    MrsAlonso skrev 2009-12-03 23:00:00 följande:
    Applåder för kloka ord!!! Vi äter kött, ofta kravmärkt och/eller lokalt och ser till att ha en relativt liten proportion kött till resten av maten = inga storkonsumenter.
  • CamillaG78
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:29:33 följande:
    en sak till, berättar ni för era barn vart kött kommer ifrån?om barnet får se hur en slakt går till, tror ni ert barn vill äta det då?föräldrar som inte berättar vart köttet kommer ifrån är fan dumma i huvet!
    Min dotter (2 år och 9 månader) vet mycket väl var köttet kommer ifrån. Hennes pappa är jägare. Och hon vet mycket väl hur en slakt går till då allt som skjuts av jaktlaget (och andra jaktkompisar) slaktas här hemma i uthuset. Hon tycker om de flesta former av kött.
  • Stinky
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka. Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser. Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur! å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra. Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet! och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott! Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna... jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo! så argumentet att man behöver kött håller INTE! Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    *mumsar på en köttbit med gott samvete och ett flin på läpparna och ger mer än gärna en bit till grabben också*
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!