• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-09 22:39:54 följande:
    Egentligen har jag varken tid eller lust nu att svara på korkade kommentarer, men kunde nu ändå inte låta bli. Vill nämligen påminna  om David Hutchons syn på det här med blodbankning, alltså den obstetriker som för några år sedan införde HLR med intakt navelsträng på sitt sjukhus i England, för att förebygga förlossningsskador :  "Slutligen vet vi att navelsträngsblod innehåller ett stort antal stamceller som snabbt kan reparera eventuella skador. Detta är anledningen till att studien i Dukes, North Carolina behandlar barn med HIE med egna stamceller som samlats in tidigare, efter omedelbar avnavling. Om barnen hade fått behålla dessa stamceller och fått allt sitt blod från moderkakan vid födseln så skulle de aldrig ha utvecklat HIE . " (jag har översatt)   Är det någon som är på barnens sida så är det han!! Och TACK SchumiFerrari för att du håller ställningarna!!! Och till Gaspari vill jag bara säga: Kul, verkligen jättekul, att byta namn så där, och  skoja till det!
    HIE är en genetisk sjukdom som ärvs autosomalt dominant. Om egna stamceller kan radera ut de skador som finns i de egna generna vore det fantastiskt. Då skulle alla ärftliga sjukdomar i hela världen kunna utrotas. 
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-10 17:05:57 följande:
    HIE är en genetisk sjukdom som ärvs autosomalt dominant. Om egna stamceller kan radera ut de skador som finns i de egna generna vore det fantastiskt. Då skulle alla ärftliga sjukdomar i hela världen kunna utrotas. 
    Oj, då är det ju jätteviktigt att studien i Dukes, North Carolina, som behandlar barn med HIE med sina egna stamceller, får veta det, så de inte går där och tror att det är stamcellernas förtjänst när barnen blir botade (om de nu blir det. jag vet faktiskt inte).

Jag hoppas du tar ditt ansvar  och underrättar dem om det. Såna här viktiga saker måste ju komma fram.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-10 16:55:22 följande:
    Nej, det står inte i foldern, men din BM borde ha informerat om det då du fick papprena. Däremot står det på hemsidan. Kan vara så att det inte står i foldern eftersom det ett tag fanns planer på att inkludera även Mölndal som insamlingsställe, men man har valt att ha nästa insamlingsställe i Stockholm istället.
    När  ska de börja samla in navelsträngsblod i Stockholm, och på vilket/vilka sjukhus?  Har avnavlingrutinerna redan anpassats efter det?

Det är ju jätteviktigt att blivande föräldrar få veta detta, men jag misstänker att det är/blir likadant i Stockholm som i Göteborg, att föräldrarna undanhålls information om att de har rätt att välja sen avnavling. Så därför måste ju föräldrar ges chans att  bli informerade  på annat håll. Här på FL t,ex.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 18:26:19 följande:
    Oj, då är det ju jätteviktigt att studien i Dukes, North Carolina, som behandlar barn med HIE med sina egna stamceller, får veta det, så de inte går där och tror att det är stamcellernas förtjänst när barnen blir botade (om de nu blir det. jag vet faktiskt inte). Jag hoppas du tar ditt ansvar  och underrättar dem om det. Såna här viktiga saker måste ju komma fram.
    Om de använder de egna stamcellerna har de förmodligen en anledning. Dessutom har jag bara ditt ord på att så är fallet vilket för mig inte är tillräckligt för att riva upp himmel och jord. De är nog fullt kapabla till att utföra sin forskning utan min lekmannainblandning. Men eftersom de ärftliga sjukdomar jag känner till som behandlas med en stamcellstransplantation inte sker autologt utan allogent ställer jag mig frågande till det. Men det är ju inte säkert att de använder dem till en autolog transplantation.
  • Cyberdansken

Det förvåner mig högradigt att PH-provet fortfarende används som ursäkt för tidig avnavling.

Det är ju endast NÄR det gått fel under förlossningen, men följande syrebrist som det PH-prov kan användas till att rentvå förlossningspersonalen för ansvaret för den syrebrist, i övriga fall är provet helt onödigt.
    Men man väljer alltså att behandla alla barn som om provet är livsviktigt, medan det för dom aller flesta inte är nödvändigt alls.

Att blod pressas från barnet tillbaka in i moderkakan när barnet pressas genom födselsgången är ju inget konstigt, men attt då förhindra att det kommer tillbaka genom att klampa direktär ju helt onödigt för det stora flertalet barn och ska enligt min åsikt då inte göras. Det finns så vitt jag förstått på dom långa konversationer jag haft med ansvariga på SÄS ingen fördel med att avnavla tidigt annat än det är bekvämt för sjukvården.

Om nån kan berätta annorlunda lyssnar jag gärna.

Och hej Abuelita, gott att se att du kämpar än.

• Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 18:35:24 följande:
    När  ska de börja samla in navelsträngsblod i Stockholm, och på vilket/vilka sjukhus?  Har avnavlingrutinerna redan anpassats efter det? Det är ju jätteviktigt att blivande föräldrar få veta detta, men jag misstänker att det är/blir likadant i Stockholm som i Göteborg, att föräldrarna undanhålls information om att de har rätt att välja sen avnavling. Så därför måste ju föräldrar ges chans att  bli informerade  på annat håll. Här på FL t,ex.
    Du börjar bli tjatig. Avnavlingsrutinerna anpassas inte efter biobanken som du så envetet felaktigt tjatar om. Att barnmorskor inte informerar om sen avnavling ute på MVC har INGENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! med biobanken att göra.

Jag vet att det är svårt att förstå detta, men snälla, gör ett försök.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-10 20:28:48 följande:
    Du börjar bli tjatig. Avnavlingsrutinerna anpassas inte efter biobanken som du så envetet felaktigt tjatar om. Att barnmorskor inte informerar om sen avnavling ute på MVC har INGENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! med biobanken att göra. Jag vet att det är svårt att förstå detta, men snälla, gör ett försök.
    OK, jag ska göra ett försök att förstå. 
    Men jag får faktiskt inte ihop det här.  För enligt uppgifter jag fått från flera håll så tar Stockholmssjukhusen pH-prov från pulserande navelsträng, till skillnad från sjukhusen i Göteborg med omnejd, som klampar meddetsamma. Går det alltså att donera blod till biobanken utan omedelbar klampning? Om inte, så måste ju sjukhusen i Stockhom börja med omedelbar avnavling. Eller?

Får du inte berätta om de redan börjat med insamling av navelsträngsblod i Stokholm eller vilket/vilka sjukhus det rör sig om? Eller glömde du bara svara på de frågorna?
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 21:06:15 följande:
    OK, jag ska göra ett försök att förstå.  Men jag får faktiskt inte ihop det här.  För enligt uppgifter jag fått från flera håll så tar Stockholmssjukhusen pH-prov från pulserande navelsträng, till skillnad från sjukhusen i Göteborg med omnejd, som klampar meddetsamma. Går det alltså att donera blod till biobanken utan omedelbar klampning? Om inte, så måste ju sjukhusen i Stockhom börja med omedelbar avnavling. Eller? Får du inte berätta om de redan börjat med insamling av navelsträngsblod i Stokholm eller vilket/vilka sjukhus det rör sig om? Eller glömde du bara svara på de frågorna?
    Eftersom jag inte vet om det är officiellt var och när insamlingen ska starta väljer jag att inte säga något. Att det kommer att starta i Stockholm och i Skåne har stått i tidningarna så det är officiellt.

Hur de kommer att göra i Stockholm vet jag inte och kommer inte att lägga mig i det heller. Det enda jag vet är att de barn vars föräldrar väljer att donera blodet inte kommer att komma till skada. Åtminstone inte i sjukvårdens ögon. Sen att du tycker att den svenska förlossningsvården riskerar livet på alla barn som föds, det får stå för dig.

Mitt ansvar ligger att se till att de enheter vi får in hanteras och behandlas korrekt så att de kan skickas till någon sjuk människa om de behövs och förhoppningsvis rädda livet på denna. Och jag är övertygad om att barnen vars navelsträngsblod doneras inte far illa av detta. Annars hade aldrig socialstyrelsen godkänt detta.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-10 21:32:57 följande:
    Eftersom jag inte vet om det är officiellt var och när insamlingen ska starta väljer jag att inte säga något. Att det kommer att starta i Stockholm och i Skåne har stått i tidningarna så det är officiellt. Hur de kommer att göra i Stockholm vet jag inte och kommer inte att lägga mig i det heller. Det enda jag vet är att de barn vars föräldrar väljer att donera blodet inte kommer att komma till skada. Åtminstone inte i sjukvårdens ögon. Sen att du tycker att den svenska förlossningsvården riskerar livet på alla barn som föds, det får stå för dig.Mitt ansvar ligger att se till att de enheter vi får in hanteras och behandlas korrekt så att de kan skickas till någon sjuk människa om de behövs och förhoppningsvis rädda livet på denna. Och jag är övertygad om att barnen vars navelsträngsblod doneras inte far illa av detta. Annars hade aldrig socialstyrelsen godkänt detta.
    OK, jag kan förstå att du inte vågar berätta det. Men håll med om att det är för jäkligt att det smusslas med sånt här  bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar, och att det inte tas hänsyn till varken svenska riktlinjer för avnavling eller WHOs och IFOGs rekommendationer .

Så här står det i slutet av  de svenska riktlinjerna:

"Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod."
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609

Man behöver inte vara så himla klurig för att lista ut att det är av samma anledning som sjukhusen i VG-regionen inte följer riktlinjerna, eller hur  pH-provet i Stockholm kommer att tas när navelsträngsblod ska samlas in.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!