• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita
    lalabamba skrev 2010-01-04 21:05:13 följande:
    Ska få mitt första barn i början av mars och vill så klart göra allt jag kan för att den lilla ska må så bra som möjligt.Jag är Rh negativ och när jag tog upp frågan om avnavlingen med min barnmorska sa hon att det då är troligt att de avnavlar tidigt för att det inte ska uppstå problem. Jag frågade inte så mycket mer för det märktes tydligt att jag inte skulle få några konkreta svar. Attityden var ungefär "att vi får nog försöka lita på dom som kan det där".Jag skulle alltså vilja veta lite mer om hur det ligger till om man är Rh negativ, eller om det finns något bra jag kan läsa.Tack.
    Hej lalabama! Det är faktiskt ännu viktigare med sen avnavling då.
    I inlägg 388   i den här tråden  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m44999576-38.html  finns det  info om rh neg och avnavling.
  • abuelita

Ni får gärna hjälpa till att puffa fram tråden så att den blir synlig. Kan ni inte komma på något att skriva så räcker det med ett "puff".

• bumsis mamma

Halmstad har inte sen avnavling som standard!De nämner inte ens alternativen hos mödravården. Tar man upp frågan så säger de att studien inte visade nått fast detta är fel!De berättar inte ens för gravida om att det öt finns en studie de kan få info ifrån.

• abuelita
    bumsis mamma skrev 2010-01-08 12:02:34 följande:
    Halmstad har inte sen avnavling som standard!De nämner inte ens alternativen hos mödravården. Tar man upp frågan så säger de att studien inte visade nått fast detta är fel!De berättar inte ens för gravida om att det öt finns en studie de kan få info ifrån.

Det är ju inte KLOKT!!!

Vad är då detta???:

SEN AVNAVLING MINSKAR RISKEN FÖR NEONATAL ANEMI HOS FULLGÅNGNA SVENSKA BARN

Ola Andersson (2), Lena Hellström-Westas (3), Dan Andersson (1), Jesper Clausen (5), Magnus Domellöf (4)
    Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (1).Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad  (2).Inst Kvinnor och Barns Hälsa, UAS (3).Institutionen för klinisk vetenskap, pediatrik, Umeå universitet (4).Kvinnokliniken, Länssjukhuset, Halmstad (5).

Sen avnavling har beskrivits kunna förbättra järnstatus hos spädbarn men har befarats kunna öka risken för neonatal ikterus (nyföddhetsgulsot). Praxis i Sverige varierar och vetenskapliga studier i jämförbara länder saknas.
    Vi inkluderade 400 svenska mödrar utan graviditetskomplikationer och randomiserade barnen till tidig (< 10 s) respektive sen (> 180 s) avnavling vid förlossning i fullgången tid. Barnmorskan bedömde barnen vid 1 respektive 6 timmars ålder enligt protokoll. Blod- och järnstatus analyserades i blodprov som togs i samband med PKU-provtagningen, Hb<145 g/l användes som indikator för anemi.
    Det fanns inga skillnader mellan grupperna i kliniska symtom (t.ex. gnyende andning, näsvingespel eller indragningar) vid 1 resp 6 timmars ålder.
    Blodprov togs vid 2,6 ± 0,6 dygns ålder (medelvärde ± SD). Sent avnavlade barn hade, jämfört med tidigt avnavlade barn, signifikant högre Hb (189 ± 18 vs 176 ± 19 g/L, p<0,001), högre EVF (0,53 ± 0,05 vs 0,50 ± 0,05 fL, p<0,001) och högre MCHC (356 ± 8 vs 354 ± 7 g/L, p=0,004). Signifikant färre sent avnavlade barn hade anemi, 1% jämfört med  7% hos tidig avnavlade (p=0,02).  Däremot sågs ingen skillnad i MCV, retikulocythemoglobin, serum-järn, transferrin, ferritin eller transferrinreceptorer. Inte heller sågs någon signifikant skillnad i bilirubin (145 ± 67 vs 144 ± 61 µmol/L, p=0,91).

Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder .
    (för höga bilirubinvärden innebär behandlingskrävande gulsot)

• isisisis

Jag vet vad stamcellsforskning är och vet att de i USA spar navelstängar för EGET bruk för sitt  EGET barn om man vill.

Vad jag undrar över är om moderkakan vid vanliga födslar får ligga och pulsera in syra och andra nyttigheter i en halvimme efter en födsel?

Har jag inte varit med om vad jag kan minnas?

• abuelita
    isisisis skrev 2010-01-08 13:14:56 följande:
    Jag vet vad stamcellsforskning är och vet att de i USA spar navelstängar för EGET bruk för sitt  EGET barn om man vill.Vad jag undrar över är om moderkakan vid vanliga födslar får ligga och pulsera in syra och andra nyttigheter i en halvimme efter en födsel?Har jag inte varit med om vad jag kan minnas?
    Hej isisis!

tack och lov har vi inte privata blodbanker i Sverige, utan bara den nationella biobanken för navelsträngsblod i Göteborg.

För att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken klampas navelsträngen omedelbart på sjukhusen nära blodbanken, alltså redan innan barnet tagit sitt första andetag. Men då går barnet miste om upp till hälften av sin totala blodvolym och då samtidigt syreförsörjningen från navelsträngen under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas ( lungorna behöver blod för att kunna ta upp syre och det krävs blod för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ) och dessutom går barnet miste om de viktiga stamcellerna i moderkakasblodet (som av någon anledning kallas navelsträngsblod) som ska skydda det mot sjukdomar under livet.

Inte förrän navelsträngen slutat pulsera och är vit och slapp och tömd på blod bör avklamping ske, och det är inte ens bråttom då. Det kan gott vänta tills moderkakan fötts fram och mamman själv tycker det är dags att klippa, vilket då kan göras utan att först klampa, eftersom det ändå inte kan blöda från navelsträngen då.
  • bumsis mamma
    abuelita skrev 2010-01-08 13:04:11 följande:
    Det är ju inte KLOKT!!!Vad är då detta???:SEN AVNAVLING MINSKAR RISKEN FÖR NEONATAL ANEMI HOS FULLGÅNGNA SVENSKA BARN Ola Andersson (2), Lena Hellström-Westas (3), Dan Andersson (1), Jesper Clausen (5), Magnus Domellöf (4)Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (1).Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad  (2).Inst Kvinnor och Barns Hälsa, UAS (3).Institutionen för klinisk vetenskap, pediatrik, Umeå universitet (4).Kvinnokliniken, Länssjukhuset, Halmstad (5). Sen avnavling har beskrivits kunna förbättra järnstatus hos spädbarn men har befarats kunna öka risken för neonatal ikterus (nyföddhetsgulsot). Praxis i Sverige varierar och vetenskapliga studier i jämförbara länder saknas.Vi inkluderade 400 svenska mödrar utan graviditetskomplikationer och randomiserade barnen till tidig (< 10 s) respektive sen (> 180 s) avnavling vid förlossning i fullgången tid. Barnmorskan bedömde barnen vid 1 respektive 6 timmars ålder enligt protokoll. Blod- och järnstatus analyserades i blodprov som togs i samband med PKU-provtagningen, Hb<145 g/l användes som indikator för anemi. Det fanns inga skillnader mellan grupperna i kliniska symtom (t.ex. gnyende andning, näsvingespel eller indragningar) vid 1 resp 6 timmars ålder.Blodprov togs vid 2,6 ± 0,6 dygns ålder (medelvärde ± SD). Sent avnavlade barn hade, jämfört med tidigt avnavlade barn, signifikant högre Hb (189 ± 18 vs 176 ± 19 g/L, p<0,001), högre EVF (0,53 ± 0,05 vs 0,50 ± 0,05 fL, p<0,001) och högre MCHC (356 ± 8 vs 354 ± 7 g/L, p=0,004). Signifikant färre sent avnavlade barn hade anemi, 1% jämfört med  7% hos tidig avnavlade (p=0,02).  Däremot sågs ingen skillnad i MCV, retikulocythemoglobin, serum-järn, transferrin, ferritin eller transferrinreceptorer. Inte heller sågs någon signifikant skillnad i bilirubin (145 ± 67 vs 144 ± 61 µmol/L, p=0,91). Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder . (för höga bilirubinvärden innebär behandlingskrävande gulsot) 
    Just det retar mig att de inte skickar vidare infon till mödravården!Men de kanske är rädda att medge att de gjort fel i årtionden...hur skall man annars tolka att de inte lämnar ifrån sig rapporten och ger riktlinjer som stämmer övverens om WHOs..
  • isisisis
    abuelita skrev 2010-01-08 13:42:53 följande:
    Hej isisis! tack och lov har vi inte privata blodbanker i Sverige, utan bara den nationella biobanken för navelsträngsblod i Göteborg. För att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken klampas navelsträngen omedelbart på sjukhusen nära blodbanken, alltså redan innan barnet tagit sitt första andetag. Men då går barnet miste om upp till hälften av sin totala blodvolym och då samtidigt syreförsörjningen från navelsträngen under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas ( lungorna behöver blod för att kunna ta upp syre och det krävs blod för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ) och dessutom går barnet miste om de viktiga stamcellerna i moderkakasblodet (som av någon anledning kallas navelsträngsblod) som ska skydda det mot sjukdomar under livet. Inte förrän navelsträngen slutat pulsera och är vit och slapp och tömd på blod bör avklamping ske, och det är inte ens bråttom då. Det kan gott vänta tills moderkakan fötts fram och mamman själv tycker det är dags att klippa, vilket då kan göras utan att först klampa, eftersom det ändå inte kan blöda från navelsträngen då.
    Hej.Men jag tycker inte jag fick svar på min fråga
    De klipper ju navelsträngen först,och  tar undan barnet och SEDAN föder man ut moderkakan som sedan slängs?Vid vanliga födslar?

Då får ju inte barnet i sig något extra i en halvtimme?
  • abuelita
    bumsis mamma skrev 2010-01-08 13:47:51 följande:
    Just det retar mig att de inte skickar vidare infon till mödravården!Men de kanske är rädda att medge att de gjort fel i årtionden...hur skall man annars tolka att de inte lämnar ifrån sig rapporten och ger riktlinjer som stämmer övverens om WHOs..
    Ja det kan man verkligen undra.  Vad 17 skulle de göra den här studien för om de inte går ut med den offentligt????
    Nåt lurt är det, något som jag ännu inte lyckats lista ut.
  • abuelita
    isisisis skrev 2010-01-08 14:06:24 följande:
    Hej.Men jag tycker inte jag fick svar på min fråga De klipper ju navelsträngen först,och  tar undan barnet och SEDAN föder man ut moderkakan som sedan slängs?Vid vanliga födslar?Då får ju inte barnet i sig något extra i en halvtimme?
    På sjukhusen nära blodbanken behandlas alla barn likadant, alltså även de vars blod inte ska doneras.
    Och detta beror förstås på att ingen förälder annars skulle gå med på att donera sitt barns blod om de fick veta att  barnet då inte skulle få samma behandling som andra barn, och då börja undra varför..... och lägga ihop 2 och 2..

Men man har alltså rätt att avsäga sig det här och begära att klampning inte får ske förrän navelsträngen slutat pulsera och barnet fått i sig allt sitt blod. Man har även rätt att få information om detta, men det får man inte, varken på mvc eller förlossningen.  När jag ringde Mölndals förlossning i somras och frågade varför de inte informerade föräldrarna om  det här fick jag till svar att det inte behövdes eftersom de ändå får lära sig det på internet. Är detta verkligen acceptabelt?!

Det är alltså därför jag lägger ner så mycket tid och energi på att upplysa blivande föräldrar om detta. Och jag hoppas att det är många som vill hjälpa till med det.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!