Inlägg från: isisisis |Visa alla inlägg
  • isisisis

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Jag vet vad stamcellsforskning är och vet att de i USA spar navelstängar för EGET bruk för sitt  EGET barn om man vill.

Vad jag undrar över är om moderkakan vid vanliga födslar får ligga och pulsera in syra och andra nyttigheter i en halvimme efter en födsel?

Har jag inte varit med om vad jag kan minnas?

• isisisis
    abuelita skrev 2010-01-08 13:42:53 följande:
    Hej isisis! tack och lov har vi inte privata blodbanker i Sverige, utan bara den nationella biobanken för navelsträngsblod i Göteborg. För att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken klampas navelsträngen omedelbart på sjukhusen nära blodbanken, alltså redan innan barnet tagit sitt första andetag. Men då går barnet miste om upp till hälften av sin totala blodvolym och då samtidigt syreförsörjningen från navelsträngen under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas ( lungorna behöver blod för att kunna ta upp syre och det krävs blod för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ) och dessutom går barnet miste om de viktiga stamcellerna i moderkakasblodet (som av någon anledning kallas navelsträngsblod) som ska skydda det mot sjukdomar under livet. Inte förrän navelsträngen slutat pulsera och är vit och slapp och tömd på blod bör avklamping ske, och det är inte ens bråttom då. Det kan gott vänta tills moderkakan fötts fram och mamman själv tycker det är dags att klippa, vilket då kan göras utan att först klampa, eftersom det ändå inte kan blöda från navelsträngen då.
    Hej.Men jag tycker inte jag fick svar på min fråga
    De klipper ju navelsträngen först,och  tar undan barnet och SEDAN föder man ut moderkakan som sedan slängs?Vid vanliga födslar?

Då får ju inte barnet i sig något extra i en halvtimme?
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!