• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • SchumiFerrari
    bumsis mamma skrev 2009-12-05 00:39:49 följande:
    Jag tjatade nog mest av alla de förlöst om sen avnavling-haha.
    jag hann inte tjata...allt gick så fort...men fick det iaf tack vare min man..
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • bumsis mamma
    SchumiFerrari skrev 2009-12-05 08:57:46 följande:
    jag hann inte tjata...allt gick så fort...men fick det iaf tack vare min man..
    Jag började tjata direkt när jag fick reda på att jag skulle bli igångsatt-hehe. Höll på o tjata från tis till tors när hon kom....alltså inte i ett ,men varje byte på personal och sånt...
  • SchumiFerrari
    bumsis mamma skrev 2009-12-05 19:13:27 följande:
    Jag började tjata direkt när jag fick reda på att jag skulle bli igångsatt-hehe. Höll på o tjata från tis till tors när hon kom....alltså inte i ett ,men varje byte på personal och sånt...
    blev ingångsatt..första tabletten 10.30, öppen 2 cm..andra tabletten 16.30 fortfarande 2 cm öppen..19.00 inskriven på FL (låg på bb under dagen) 19.09 kom sonen...
  • Immer
    abuelita skrev 2009-12-03 13:12:16 följande:
    Jag har faktiskt skrivit om det flera gånger under de här 2 åren på FL. Bland annat har jag lagt in den här texten om lungfunkrionen hos nyfödd:?At birth as the baby is going through the pelvis some blood (about 66ml) backs up into the placenta (Peter Dunn 1966). It is believed that this helps by causing the placenta to be fully engorged as the baby emerges which in turn helps it stay attached to the uterine wall as the uterus changes shape from the loss of its contents as the baby exits the uterus.As the baby leaves the pelvis and the pressure is released on the vessels of the cord, a bolus of warm, ph balanced, highly oxygenated blood is forced through the fetal circulatory pathways into the baby?s lungs. The constricted capillary beds surrounding the alveoli dilate and expand, pulling them open and keeping them erect. This reduces the effort the baby needs to exert in order to breathe and expand the alveoli on her own. Also this dilation in the extracellular matrix of the capillaries supports continued alveolar erection. As the capillaries dilate the osmotic pressure within the alveoli and capillaries adjusts as fluids shift from inside the alveoli to the capillary beds. Judith Mercer CNM believes that this alveolar expansion often begins before the baby is born?thus the baby we sometimes see whose head is pink and making vocal sounds before the body is born.? It takes about 45ml to fully dilate the capillary beds of the lungs." (Anne Frye)
    Och för att vara helt tydlig- detta är en ytterst ofullständig (daterad 1966?) beskrivning av förloppet kring födseln. Här saknas djupgående fakta om det mesta.
  • bumsis mamma
    SchumiFerrari skrev 2009-12-05 19:45:48 följande:
    blev ingångsatt..första tabletten 10.30, öppen 2 cm..andra tabletten 16.30 fortfarande 2 cm öppen..19.00 inskriven på FL (låg på bb under dagen) 19.09 kom sonen...
    Var födde du nånstans?
  • abuelita
    Immer skrev 2009-12-05 22:58:03 följande:
    Och för att vara helt tydlig- detta är en ytterst ofullständig (daterad 1966?) beskrivning av förloppet kring födseln. Här saknas djupgående fakta om det mesta.

Vad menar du? Kan DU förklara hur det här förloppet kring födelsen går till då?

Var fick du förresten 1966 ifrån?   Även om det skulle ha varit från 60-talet så behöver man inte förkasta det. Det har nämligen funnits människor i historien som hade mycket bättre koll på det här än dagens obstetriker och neonatologer:

Charles Darwins farfar, Erasmus Darwin,  som var en av de först kända motståndarna till tidig avnavling, skrev så här  i Zoonomia 1801:

“ Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases. As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child.”

Och så här skrev Charles White 1773:

"The common method of tying and cutting the navel string in the instant
    the child is born, is likewise one of those errors in practice that has
    nothing to plead in its favor  but custom.  Can it possibly be supposed
    that this important event, this great change which takes place in the lungs,
    the heart, and the liver, from the state of a foetus, kept alive by the
    umbilical cord, to that state when life cannot be carried on without
    respiration, whereby the lungs must be fully expanded with air, and the
    whole mass of blood instead of one fourth part be circulated through
    them, the ductus venosus, foramen ovale, ductus arteriosus, and the
    umbilical arteries and vein must all be closed, and the mode of circulation
    in the principal vessels entirely altered - Is it possible that this wonderful
    alteration in the human machine should be properly brought about in one
    instant of time, and at the will of a by-stander?" 

Och den grekiske filosofen Aristoteles gjorde följande observation redan  på 300-talet före Kristus,  :

"Frequently the child appears to be born dead, when it is feeble and when, before the tying of the cord, a flux of blood occurs into the cord and adjacent parts. Some nurses who have already acquired skill squeeze (the blood) back out of the cord (into the child’s body) and at once the baby, who had previously been as if drained of blood, comes to life again". 

• abuelita
    Immer skrev 2009-12-05 22:58:03 följande:
    Det var nog bara det här, av Peter Dunn,  som var från 1966: At birth as the baby is going through the pelvis some blood (about 66ml) backs up into the placenta.
  • SchumiFerrari
    bumsis mamma skrev 2009-12-06 00:13:21 följande:
    Var födde du nånstans?
    Helsingborg
  • bumsis mamma
    SchumiFerrari skrev 2009-12-06 13:33:14 följande:
    Helsingborg
    Ok!
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!