• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

I inlägg 880 sid 86 i tråden Sen avnavling - Barnets födslorätt www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html berättar en mamma som födde barn i Göteborg härom dagen att de flesta barnmorskorna där  vill ha sen avnavling, men att det är läkarna som stretar emot.  Är det riktigt klokt det !?!? 

Barnmorskorna borde väl för 17 ha mer att säga till om!?  Och fattar de inte, både barnmorskorna och läkarna,  att det faktiskt i första hand är föräldrarna som bestämmer över det här och att de därför har rätt att få information om att de har rätt att välja sen avnavling?!?! 

{#lang_emotions_yell}

Nu är jag på krigsstigen. Det här måste spridas ut så mycket som möjligt. Hoppas ni hjälper till med det.

• abuelita
    abuelita skrev 2009-12-01 17:06:47 följande:
    Om du vill göra en insats så kan du istället för att donera ditt nyfödda barns blod anmäla dig själv till  Tobiasregistret (benmärgsregister) www.tobiasregistret.se/ Och om du inte redan är blodgivare kanske det kunde vara dags att passa på att bli det? www.geblod.nu/main.aspx?PageId=1 

Eftersom DNA visar att blodet i moderkakan tillhör barnet är det alltså barnets blod som föräldrarna uppmanas att donera. Men se det är inte tillåtet det. Man kan nämligen inte donera andras blod och organ. Dessutom stämmer nästan inga av de övriga kraven för donation in på ett nyfött barn. 
    Grundkrav för att bli blodgivare•   18-60 år
    •  Frisk
    •  Väga minst 50 kilo
    •   Giltig identitetshandling
    •   Förstå och tala svenska
    •   Svenskt personnummer  
    Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Och du får inte ge mer än 10% av din totala blodvolym  (nyfödda förlorar 30-50% vid omedelbar avnavling).
    Så här står det i Nationella biobanken för navelsträngsblods information till blivande föräldrar:  
    " Eftersom blodet vi samlar in kommer från Ditt barn, behövs bägge vårdnadshavarnas  samtycke (om två vårdnadshavare finns, dvs om ni föräldrar är gifta vid tiden för barnets födelse)."

Alltså har de förstått att det är barnets blod som ska doneras, och inte mammans, Därmed måste de ju göra sig skyldiga till brott!!! 

http://www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_medot/labmed/transfusmed/Samtycke_sv.pdf?epslanguage=sv
  • abuelita
    abuelita skrev 2009-12-07 19:27:59 följande:
    Så här står det i Nationella biobanken för navelsträngsblods information till blivande föräldrar: 
     " Eftersom blodet vi samlar in kommer från Ditt barn, behövs bägge vårdnadshavarnas  samtycke (om två vårdnadshavare finns, dvs om ni föräldrar är gifta vid tiden för barnets födelse)."

Alltså har de förstått att det är barnets blod som ska doneras, och inte mammans, Därmed måste de ju göra sig skyldiga till brott!!! 

www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_m...
    Eller hur, inte kan väl det här var  lagligt?
  • bumsis mamma
    abuelita skrev 2009-12-07 19:27:59 följande:
    Så här står det i Nationella biobanken för navelsträngsblods information till blivande föräldrar:  " Eftersom blodet vi samlar in kommer från Ditt barn, behövs bägge vårdnadshavarnas  samtycke (om två vårdnadshavare finns, dvs om ni föräldrar är gifta vid tiden för barnets födelse)." Alltså har de förstått att det är barnets blod som ska doneras, och inte mammans, Därmed måste de ju göra sig skyldiga till brott!!!  www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_m...
    Jag får inte upp sidan?
  • abuelita
    Vill påminna om hur viktigt det är att vi är många som hjälps  åt att sprida den här informationen, så att så många blivande föräldrar som möjligt nås av den. 
    Är vi många får det förstås mycket större genomslagskraft än om bara jag gör det. Dessutom kan det då lätt  uppfattas som att jag bara är en galning som  fått något osannolikt på hjärnan.

Några tips på hur man kan hjälpa till, förutom att puffa den här tråden då och då:

* Facebook, Twitter , Bloggar m.m.

*Gå runt i andra trådar här på FL och tipsa om den här tråden (man får dock ta risken att vissa, som inte förstår allvaret i det hela,   blir sura och tycker man är OT).

* Starta egna trådar i andra föräldraforum (ni får förstås gärna kopiera av det jag skrivit .)

* Skriva insändare.

* kontakta Barnombudsmannen, Rädda barnen, Socialstyrelsen,  sjukvårdsmininstern, Socialministern, m.fl.

* Tipsa media. Både tidningsredaktioner , enskilda journalister, nyhetsredaktioner, Kalla Faktas och  Uppdrag granskings redaktioner, m.m.

* Ställa frågor  om avnavling och bloddonation på informationsmöten för gravida och när det är visning på förlossningen.

* Skicka ut massmail, med kort och informativ text (så att folk orkar läsa)   och några valda länkar.

I de flesta fall talar man dock för döva öron, men så händer det då och då att man faktiskt lyckas nå fram till någon, som  i sin tur lyckas nå fram till någon, o.s.v.

Kommer ni på några fler tips så berätta gärna här i tråden. 

• Vitulina
    abuelita skrev 2009-12-01 00:14:45 följande:
     Så det var alltså att jag skrev "forskare" som gjorde att du började skriva konstiga saker här?  Vad kallas ni då, ni som sysslar med tranplantation av navelsträngsblod? Hade det inte varit bättre att du förklarat det på en gång, istället för att skriva en massa  kosntigt som vi vanliga männsikor, som inte forskar på råttembryon m.m. , begriper?   
    De som sysslar med transplantation av navelsträngsblod är desamma som sysslar med transplantation av benmärg och perifera stamceller. De håller till på sjukhus, ofta hematologiavdelningar och kallas för läkare.

Det navelsträngsblod som doneras till Biobanken sparas idag för att i likhet med Tobiasregistret finnas tillhands för sjuka människor som behöver en transplantation av hematopoetiska samceller. Det bedrivs idag ingen forskning på det blod som finns i Biobanken.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2009-12-11 13:25:54 följande:
    De som sysslar med transplantation av navelsträngsblod är desamma som sysslar med transplantation av benmärg och perifera stamceller. De håller till på sjukhus, ofta hematologiavdelningar och kallas för läkare.Det navelsträngsblod som doneras till Biobanken sparas idag för att i likhet med Tobiasregistret finnas tillhands för sjuka människor som behöver en transplantation av hematopoetiska samceller. Det bedrivs idag ingen forskning på det blod som finns i Biobanken.
    Tack för informationen Vitulina. Jobbar du på biobanken?

Vad anser du om det här så, som jag skrev i ett tidigare inlägg? :

"Eftersom DNA visar att blodet i moderkakan tillhör barnet är det alltså barnets blod som föräldrarna uppmanas att donera. Men se det är inte tillåtet det. Man kan nämligen inte donera andras blod och organ. Dessutom stämmer nästan inga av de övriga kraven för donation in på ett nyfött barn.

Grundkrav för att bli blodgivare
    •   18-60 år
    •   Frisk
    •   Väga minst 50 kilo
    •   Giltig identitetshandling »
    •   Förstå och tala svenska
    •   Svenskt personnummer

Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Och du får inte ge mer än 10% av din totala blodvolym  (nyfödda förlorar 30-50% vid omedelbar avnavling). "

• Vitulina
    abuelita skrev 2009-12-11 14:22:53 följande:
    Tack för informationen Vitulina. Jobbar du på biobanken? Vad anser du om det här så, som jag skrev i ett tidigare inlägg? : "Eftersom DNA visar att blodet i moderkakan tillhör barnet är det alltså barnets blod som föräldrarna uppmanas att donera. Men se det är inte tillåtet det. Man kan nämligen inte donera andras blod och organ. Dessutom stämmer nästan inga av de övriga kraven för donation in på ett nyfött barn.   Grundkrav för att bli blodgivare ?   18-60 år ?   Frisk ?   Väga minst 50 kilo ?   Giltig identitetshandling » ?   Förstå och tala svenska ?   Svenskt personnummer  Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Och du får inte ge mer än 10% av din totala blodvolym  (nyfödda förlorar 30-50% vid omedelbar avnavling). "
    Vad gäller jämförelsen med att ge blod och att donera navelsträngsblod så vet jag inte om jag tycker att det går att jämföra. Inte heller organdonation är jämförbar. Barnet får ju det det behöver. Det är ingen operation som tar ut något ur barnet. Barnet reglerar sin mängd av stamceller inom 2 veckor efter förlossningen och det oavsett om det avnavlats tidigt eller sent. Hur många stamceller ett barn ska/bör ha vet ingen, men att det reglerar sig själv vet man. Sen kan det vara att öka eller minska antalet. Till stamcellernas natur hör ju att de kan föröka sig, både till nya stamceller och utvecklas vidare till utmogna celler. Den avnavling som har skett under mycket lång tid i Sverige har jag svårt att se något farligt med. Då skulle vi inte ha den högsta spädbarnsöverlevaren i världen. Och inget barn vars föräldrar donerat navelsträngsblodet har farit illa av det.

Om du tycker att barnet tar skada av att donera navelsträngsblod, vad säger du då om de föräldrar som låter ett syskon donera benmärg till ett annat syskon? Och jag menar inte stora barn utan barn som ibland är runt 2 år?
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!