Inlägg från: Vitulina |Visa alla inlägg
  • Vitulina

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

abuelita skrev 2009-12-01 00:14:45 följande:
     Så det var alltså att jag skrev "forskare" som gjorde att du började skriva konstiga saker här?  Vad kallas ni då, ni som sysslar med tranplantation av navelsträngsblod? Hade det inte varit bättre att du förklarat det på en gång, istället för att skriva en massa  kosntigt som vi vanliga männsikor, som inte forskar på råttembryon m.m. , begriper?   
    De som sysslar med transplantation av navelsträngsblod är desamma som sysslar med transplantation av benmärg och perifera stamceller. De håller till på sjukhus, ofta hematologiavdelningar och kallas för läkare.

Det navelsträngsblod som doneras till Biobanken sparas idag för att i likhet med Tobiasregistret finnas tillhands för sjuka människor som behöver en transplantation av hematopoetiska samceller. Det bedrivs idag ingen forskning på det blod som finns i Biobanken.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2009-12-11 14:22:53 följande:
    Tack för informationen Vitulina. Jobbar du på biobanken? Vad anser du om det här så, som jag skrev i ett tidigare inlägg? : "Eftersom DNA visar att blodet i moderkakan tillhör barnet är det alltså barnets blod som föräldrarna uppmanas att donera. Men se det är inte tillåtet det. Man kan nämligen inte donera andras blod och organ. Dessutom stämmer nästan inga av de övriga kraven för donation in på ett nyfött barn.   Grundkrav för att bli blodgivare ?   18-60 år ?   Frisk ?   Väga minst 50 kilo ?   Giltig identitetshandling » ?   Förstå och tala svenska ?   Svenskt personnummer  Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Och du får inte ge mer än 10% av din totala blodvolym  (nyfödda förlorar 30-50% vid omedelbar avnavling). "
    Vad gäller jämförelsen med att ge blod och att donera navelsträngsblod så vet jag inte om jag tycker att det går att jämföra. Inte heller organdonation är jämförbar. Barnet får ju det det behöver. Det är ingen operation som tar ut något ur barnet. Barnet reglerar sin mängd av stamceller inom 2 veckor efter förlossningen och det oavsett om det avnavlats tidigt eller sent. Hur många stamceller ett barn ska/bör ha vet ingen, men att det reglerar sig själv vet man. Sen kan det vara att öka eller minska antalet. Till stamcellernas natur hör ju att de kan föröka sig, både till nya stamceller och utvecklas vidare till utmogna celler. Den avnavling som har skett under mycket lång tid i Sverige har jag svårt att se något farligt med. Då skulle vi inte ha den högsta spädbarnsöverlevaren i världen. Och inget barn vars föräldrar donerat navelsträngsblodet har farit illa av det.

Om du tycker att barnet tar skada av att donera navelsträngsblod, vad säger du då om de föräldrar som låter ett syskon donera benmärg till ett annat syskon? Och jag menar inte stora barn utan barn som ibland är runt 2 år?
  • Vitulina

Östras generella policy med avnavling har inget med Biobanken att göra. Däremot upplyser man mammorna om att man kommer att utföra tidig avnavling, som var praxis i Sverige fram till 1 april i år. De föräldrar som då opponerar sig mot detta och vill ha sen avnavling blir upplysta om att de får detta enligt deras önskemål men att någon insamling av navelsträngsblod inte kommer att ske då enheterna blir för små för att sparas.

Ingen tvingas till något när det handlar om donation till Biobanken, det tycker jag är viktigt att poängtera.

• Vitulina

Kom på att det var en sak jag glömde vid ett tidigare inlägg. Det lät på dig som att det är Biobanken som bestämt vem som ska ge samtycke till donation. Så är inte fallet. Precis som vid andra typer av donationer är det Socialstyrelsen som reglerar detta. Biobanken är inte på något sätt något företag eller liknande utan drivs på Sahlgrenska på uppdrag av regeringen. Det är heller inte vinstdrivande.

Har precis lagt sonen och funderade lite när jag väntade på att han skulle somna. Du säger att mellan 30-50% av BARNETS blod finns kvar i moderkakan när den klampas vid födseln. Men moderkakan är ju trots allt ganska stor och har många små blodkärl för att se till att syre och näring kommer över från mamman till barnet under graviditeten. Barn+moderkaka är ju ett större system volymmässigt än vad barnet själv är. För att vara fyllt under graviditeten borde det ju finnas så mycket blod att både barnet och moderkakan är fyllda till en tillfredsställande grad hela tiden. Annars skulle ju blodet nästan lämna barnet för att hämta näring i moderkakan och sen lämna moderkakan tom för att föra över det till barnet. Låter i mina öron inte logiskt. Och om så vore fallet borde man kunna se ett tydligt samband mellan storleken på barnet och den insamlade enheten vid donation. Något sådant samband syns inte, däremot ser man att en stor moderkaka lämnar en större enhet volymmässigt. Och en stor moderkaka borde ju kräva en större volym blod för att vara fylld under greviditeten. Ungefär som att en stor lång man har en större blodvolym än en liten späd kvinna. Stort system kräver större volym för att fyllas tillfredställande. Således borde en stor moderkaka kräva en större extravolym blod under graviditeten än en lite. Om man då efter förlossningen försöker få in allt detta blod som finns i systemet i bara barnet kan man tänka sig att det inte vore så konstigt att barnet får svårt att göra sig av med alla gamla röda blodkroppar när det bildas nya. En jämförelse, lite grov kanske men. Om du amputerar ett ben tömmer du inte först tillbaka det blod son finns i benet i kroppen. Ett mindre system kräver ju mindre blod för att vara fyllt. Efterförlossningen "amputeras" moderkakan. Det blod som finns i barnet stannar i barnet och det blod som finns i moderkakan stannar där. Läter i mina öron mer logiskt än att barnet ibland lämnas halvtomt eller ständigt har en för liten blodvolym under hela graviditeten.

Men jag förväntar mig inte att du ska hålla med mig. Tvärtom.

• Vitulina
    abuelita skrev 2009-12-12 20:22:20 följande:
    Tack Virtulina för denna mycket värdefulla information!! Har du även lust att berätta hur det kom sig att tidig avnavling inte längre är praxis efter 1 april i år?  Och när blir mammorna upplysta om att de kan få sen avnavling om de vill? Är det på mvc eller förlossningen?
    Ingen aning, men det var då studien från Stockholm presenterades, eller i alla fall i de krokarna. Då vet jag att rutinen vid avnavlingen diskuterades, men huruvida de gått tillbaka till den tidigare rutinen eller om den överhuvudtaget ändrades eller inte ska jag låta vara osagt. Men jag vet att det diskuterades. Dumt av mig att uttrycka mig på det sätt jag gjorde. Så insatt är jag inte. Hur barnmorskorna informerar om avnavlingar har jag heller ingen aning om. Jobbar inte som BM. Men jag väntar mitt andra barn i maj så om jag kommer ihåg så ska jag försöka tänka på om avnavling kommer upp någon gång. Men jag lovar inte att jag kommer ihåg att tänka på det
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-08 13:42:53 följande:
    Hej isisis! tack och lov har vi inte privata blodbanker i Sverige, utan bara den nationella biobanken för navelsträngsblod i Göteborg. För att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken klampas navelsträngen omedelbart på sjukhusen nära blodbanken, alltså redan innan barnet tagit sitt första andetag. Men då går barnet miste om upp till hälften av sin totala blodvolym och då samtidigt syreförsörjningen från navelsträngen under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas ( lungorna behöver blod för att kunna ta upp syre och det krävs blod för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ) och dessutom går barnet miste om de viktiga stamcellerna i moderkakasblodet (som av någon anledning kallas navelsträngsblod) som ska skydda det mot sjukdomar under livet. Inte förrän navelsträngen slutat pulsera och är vit och slapp och tömd på blod bör avklamping ske, och det är inte ens bråttom då. Det kan gott vänta tills moderkakan fötts fram och mamman själv tycker det är dags att klippa, vilket då kan göras utan att först klampa, eftersom det ändå inte kan blöda från navelsträngen då.
    Navelsträngen klampas inte tidigare hos de som valt att donera navelsträngblodet, men de som vill ha sen avnavling blir inte aktuella för donation. Det är skillnaden. Den mamma som kommer in och har valt att donera klampas enligt samma rutin som den som inte valt sen avnavling men inte donerar blodet.  .

Poängterar alltså att man inte utsätter barnet för någon exceptionellt tidig avnavling bara för att man valt att donera blodet. Avnavlingen sker då enligt den rutin som finns på Östra. Det verkar vara väldigt svårt att förstå skillnaden.
  • Vitulina
    browniieee skrev 2010-01-09 17:50:29 följande:
    Hmm ja det är konstigt att alla inte följer samma regler... Så om jag förstått detta rätt så är min moderkaka o navelsträngen förvarad någonstans? Eller är det något jag ska be om själv?
    Själva navelsträngen och moderkakan finns inte sparade, men om blodet samlades in när du födde ditt barn finns det sparat i den nationella biobanken. Och om det samlades in så vet du om det eftersom du då fått fylla i en del papper samt att insamlandet sker in utero.
  • Vitulina
    browniieee skrev 2010-01-09 18:54:06 följande:
    hmm ja jag är gravid nu. Nej jag har inte skrivit på om donation för hans blod. Vet inte ens vad det är bra till för Jag är lite trög när det gäller sånt hehe..
    Blodstamcellerna i navelsträngsblodet kan användas för en sk benmärgstransplantation hos patienter som behöver en sådan pga sjukdomar som leukemier, immunbristsjukdomar hos barn samt vissa immunologiska sjukdomar. Transplantation sker idag fortfarande främst med stamceller från vuxna frivilliga i olika register runt om i världen eller från syskon. Men navelsträngsblodets stamceller har egenskaper som gör att man kan transplantera trots att HLA-matchningen inte är helt överensstämmande.

Denna insamling sker endast på Östra sjukhuset och är helt frivillig. Men om du är helt säker på att föda på Mölndal är det inte ens säkert att du kommer att få info om insamlingen.
  • Vitulina
    rednose skrev 2010-01-09 18:40:08 följande:
    Om det skulle vara skadligt för barnet, eller bara potentiellt skadligt för barnet, så borde det väl inte vara praxis? Eller? Verkar lite långsökt att de skulle med flit ta ifrån nyfödda människor nånting som kan vara dem livnödvändigt längre fram eller? Om nu så många barn blivit tidigt avnavlade i Göteborgsområdet och det var ett problem, så skulle det väl knappast få fortgå? Skulle vilja ha lite konkreta exempel på VARFÖR jag ska begära sen avnavling vid vår förlossning?
    Håller helt med dig. Och Göteborg avnavlar inte tidigare än resten av Sverige har gjort i årtionden.

Jag har läst högar med anledningar till varför man ska ha sen avnavling men jag skulle vilja ha konkreta bevis på barn skadats för livet pga tidig avnavling. Själv var jag nära att skadas av motsatsen, dvs jag fick för mycket blod.
  • Vitulina
    browniieee skrev 2010-01-09 19:12:50 följande:
    hehe nu förstår jag Jaha men vad dumt att inte kunna bli erbjuden samma sorts tjänster oavsett sjukhus ju... Hur är det ifall jag säger att jag vill ha en sen avnavling då? Kan jag inte få det på sonen som är 3 år eftersom moderkakan förmodligen inte längre finns? Varför var TS så negativ till detta, är det inte bra att vuxna och syskon skall slippa genomgå en smärtsam tranplantation ifall det blir aktuellt när barnet blir äldre?
    Det är ju inte så att blodet sparas till just ditt barn, utan det är en sk altruistisk bank, dvs man sparar det utan egen vinning. Och sonens moderkaka slängdes efter förlossningen så den är long gone.

Och syskonen/vuxna som skulle donera sina stamceller genomgår ingen plågsam process vid donationen av celler. Möjligtvis obehaglig. Och de celler som fryses in har barnet själv förmodligen ingen användning av. En sk autolog (ge till sig själv) transplantation är inte alltid ett alternativ.

Och jag tror inte TS ser så långt till att blodet används till något bra som räddar andra människors liv. Hon tror att tidig avnavling riskerar varje barns liv och ser inte längre än så. Hon anser att sjukvården inte vet vad den gör.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!