abuelita skrev 2010-01-10 22:00:36 följande:
OK, jag kan förstå att du inte vågar berätta det. Men håll med om att det är för jäkligt att det smusslas med sånt här bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar, och att det inte tas hänsyn till varken svenska riktlinjer för avnavling eller WHOs och IFOGs rekommendationer . Så här står det i slutet av de svenska riktlinjerna: "Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod."
www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=... Man behöver inte vara så himla klurig för att lista ut att det är av samma anledning som sjukhusen i VG-regionen inte följer riktlinjerna, eller hur pH-provet i Stockholm kommer att tas när navelsträngsblod ska samlas in.
Dina konspirationsteorier får du ha för dig själv. Det är bara att inse att du inte kan förstå att biobanken inte på något sätt styr avnavlingsrutinerna i Göteborg. Men jag förstår att det kan vara svårt. Men det känns bra att vi följer de amerikanska riktlinjerna.
abuelita skrev 2010-01-11 21:17:30 följande:
Titta gärna in i den här tråden också.
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html Där tar vi upp sånt som man inte får information om på
mvc och förlossningen. Skulle ju förstås gärna vilja kunna informera där om hur det blir/är med blodbankning/avnavlingsrutiner i Stockholm och Skåne. Men sånt ska ju hållas hemligt, så att damerna och herrarna som anser sig ha rätten att fatta beslut över våra huvuden om våra barn och barnbarn ska få göra som de vill utan att bli störda..
Sen är det så att den som tror att man får sämre behandling om man donerar blodet absolut inte på något sätt kommer att tvingas göra det. Den som vill ha sen avnavling kan ju be sin BM om det. Det gäller samma fria vilja där som när det gäller att välja att donera. Ingen kommer att "stjäla" blod från någon i smyg.
Att jag väljer att inte avslöja allt som sägs på mitt jobb är mitt beslut. Jag tar inga risker för att göra någon nöjd. Om du väljer att se konspirationsteorier bakom det är det upp till dig.
Du som gillar att skriva brev kan ju skriva till Socialstyrelsen och fråga vad de tycker om biobanken. Vore intressant att se det svaret publicerat här i tråden som med brevet till Mölndal(?).
I övrigt är jag inte intresserad av att få dig att ändra uppfattning om något. Men jag kommer att påpeka när du slänger ur dig lögner och konspirationsteorier om biobanken. Det är mitt enda intresse.