Inlägg från: Vitulina |Visa alla inlägg
  • Vitulina

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

browniieee skrev 2010-01-09 19:54:05 följande:
    men hur kan det riskera barns liv ifall man klippt navelsträngen o bebisen är ute? eller är det i magen du menar? Jaha här trodde jag att man sparade för sig själv...
    Navelsträngsblodet samlas in efter att barnet är fött och skilts från moderkakan. Så det enda särskilda är att man tar tillvara blodet innan moderkakan slängs.

Det finns biobanker utomlands där man kan betala för att spara blodet till sitt eget barn, men sådan är inte biobanken i Sverie. Och personligen tycker jag att de privata bankerna är ett sätt att skinna blivande osäkra föräldrar på pengar. Chansen att barnet ska behöva eller ens kunna använda navelstränsgsblodet från sig själv är försvinnande liten.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-09 19:48:37 följande:
    Jag ringe Mölndals förlossning i somras och frågade varför varken mvc eller förlossningen  informerar blivande föräldrar om att de  har rätt att välja sen avnavling, och fick då till svar att det inte behövs eftersom de ändå får lära sig det på internet (!?!?). Tyvärr kan jag nog inte föräklara mer tydligt än jag redan gjort.  Hoppas någon annan kan göra det. Och sen vill jag tala om här att jag gör detta för att jag bryr mig om "andras ungar". Jag har kämpat dag och natt med den här frågan ända sedan jag närvarade vid mitt barnbarns födelse i april 07 och då nätt och jämt lyckade få barnmorskan att låta bli navlesträngen. Och det var faktiskt jag som lycklades driva igenom att Sverige nu har riktlinjer för avnavling, vilka presenterades i oktober 08, men som alla sjukhus tyvärr inte följer. Jag gör det här helt ideelt,  för era barns skull, men just nu känner jag mig  faktiskt lite trött  på det här.   Framför allt orkar jag inte argumentera med blodbanksagenter , som Vitulina är.
    Agent47, det är jag. Står på barnens sida. Särskilt de som blir sjuka och behöver hjälp för att få ett liv över huvud taget. Känslan när man lämnar barnkliniken efter en transplantation och vet att man har varit en visserligen väldigt liten del, men likväl en del i vägen till att ge ett litet barn en chans till ett liv, den är fantastisk!

Jag vet hur stor nytta biobanker runt om i världen gör. Därför vill jag förhindra att det sprids falsk information om dem. Precis som du vill framföra hur bra du tycker det är med sen avnavling. Svårare än så är det inte.
  • Vitulina
    SchumiFerrari skrev 2010-01-09 20:02:25 följande:
    Man har INTE haft tidig avnavling i årtionden.. Min mamma som jobbat som uska i MÅNGA år har ALLTID tagit phprov på pulserande navelsträng och avnavlat sent. Hon blev fövånad att man gjorde det tidigt...
    Ok. Då har det alltid varit lite olika i Sverige då. Fast det är väl inte förvånande eg. Vi har ju inget enhetligt sjukhus i SVerige (typ Svenska Universitetssjukhuset). Tror väl inte det finns nåt land i världen där alla sjukhus gör precis lika i allt hela tiden.
  • Vitulina
    Colisa skrev 2010-01-09 22:05:01 följande:
    Jag tog ju för givet att navelsträngen fick sitta kvar ett litet tag i vanliga fall, typ 5 min eller så. Och i de där donationspappren stod ju inget annat heller. Jag har ju inget emot att man sparar lite navelsträngsblod om det kan vara till nytta, bara barnet får det det ska ha först... Vad händer om man fyllt i och skickat in papper och godkänt donation och sedan säger att man vill ha sen avnavling när man kommer till sjukhuset? Vitulina, skrev du att man bara samlar in blod till biobanken om barnet föds på Östra? Inte på Mölndal då eller?
    Nej bara på Östra. Och dessutom bara måndag till fredag dagtid samt vissa söndagar.
  • Vitulina
    Colisa skrev 2010-01-09 22:17:00 följande:
    Det var detta jag menade. Jag tror vi kommer att välja att föda på Mölndal, är det alltså skit samma om man vill donera blodet då, de tar inte vara på det där i alla fall? I så fall tycker jag ju att det borde stå i pappren också.
    Nej, det står inte i foldern, men din BM borde ha informerat om det då du fick papprena. Däremot står det på hemsidan. Kan vara så att det inte står i foldern eftersom det ett tag fanns planer på att inkludera även Mölndal som insamlingsställe, men man har valt att ha nästa insamlingsställe i Stockholm istället.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-09 22:39:54 följande:
    Egentligen har jag varken tid eller lust nu att svara på korkade kommentarer, men kunde nu ändå inte låta bli. Vill nämligen påminna  om David Hutchons syn på det här med blodbankning, alltså den obstetriker som för några år sedan införde HLR med intakt navelsträng på sitt sjukhus i England, för att förebygga förlossningsskador :  "Slutligen vet vi att navelsträngsblod innehåller ett stort antal stamceller som snabbt kan reparera eventuella skador. Detta är anledningen till att studien i Dukes, North Carolina behandlar barn med HIE med egna stamceller som samlats in tidigare, efter omedelbar avnavling. Om barnen hade fått behålla dessa stamceller och fått allt sitt blod från moderkakan vid födseln så skulle de aldrig ha utvecklat HIE . " (jag har översatt)   Är det någon som är på barnens sida så är det han!! Och TACK SchumiFerrari för att du håller ställningarna!!! Och till Gaspari vill jag bara säga: Kul, verkligen jättekul, att byta namn så där, och  skoja till det!
    HIE är en genetisk sjukdom som ärvs autosomalt dominant. Om egna stamceller kan radera ut de skador som finns i de egna generna vore det fantastiskt. Då skulle alla ärftliga sjukdomar i hela världen kunna utrotas. 
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 18:26:19 följande:
    Oj, då är det ju jätteviktigt att studien i Dukes, North Carolina, som behandlar barn med HIE med sina egna stamceller, får veta det, så de inte går där och tror att det är stamcellernas förtjänst när barnen blir botade (om de nu blir det. jag vet faktiskt inte). Jag hoppas du tar ditt ansvar  och underrättar dem om det. Såna här viktiga saker måste ju komma fram.
    Om de använder de egna stamcellerna har de förmodligen en anledning. Dessutom har jag bara ditt ord på att så är fallet vilket för mig inte är tillräckligt för att riva upp himmel och jord. De är nog fullt kapabla till att utföra sin forskning utan min lekmannainblandning. Men eftersom de ärftliga sjukdomar jag känner till som behandlas med en stamcellstransplantation inte sker autologt utan allogent ställer jag mig frågande till det. Men det är ju inte säkert att de använder dem till en autolog transplantation.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 18:35:24 följande:
    När  ska de börja samla in navelsträngsblod i Stockholm, och på vilket/vilka sjukhus?  Har avnavlingrutinerna redan anpassats efter det? Det är ju jätteviktigt att blivande föräldrar få veta detta, men jag misstänker att det är/blir likadant i Stockholm som i Göteborg, att föräldrarna undanhålls information om att de har rätt att välja sen avnavling. Så därför måste ju föräldrar ges chans att  bli informerade  på annat håll. Här på FL t,ex.
    Du börjar bli tjatig. Avnavlingsrutinerna anpassas inte efter biobanken som du så envetet felaktigt tjatar om. Att barnmorskor inte informerar om sen avnavling ute på MVC har INGENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! med biobanken att göra.

Jag vet att det är svårt att förstå detta, men snälla, gör ett försök.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 21:06:15 följande:
    OK, jag ska göra ett försök att förstå.  Men jag får faktiskt inte ihop det här.  För enligt uppgifter jag fått från flera håll så tar Stockholmssjukhusen pH-prov från pulserande navelsträng, till skillnad från sjukhusen i Göteborg med omnejd, som klampar meddetsamma. Går det alltså att donera blod till biobanken utan omedelbar klampning? Om inte, så måste ju sjukhusen i Stockhom börja med omedelbar avnavling. Eller? Får du inte berätta om de redan börjat med insamling av navelsträngsblod i Stokholm eller vilket/vilka sjukhus det rör sig om? Eller glömde du bara svara på de frågorna?
    Eftersom jag inte vet om det är officiellt var och när insamlingen ska starta väljer jag att inte säga något. Att det kommer att starta i Stockholm och i Skåne har stått i tidningarna så det är officiellt.

Hur de kommer att göra i Stockholm vet jag inte och kommer inte att lägga mig i det heller. Det enda jag vet är att de barn vars föräldrar väljer att donera blodet inte kommer att komma till skada. Åtminstone inte i sjukvårdens ögon. Sen att du tycker att den svenska förlossningsvården riskerar livet på alla barn som föds, det får stå för dig.

Mitt ansvar ligger att se till att de enheter vi får in hanteras och behandlas korrekt så att de kan skickas till någon sjuk människa om de behövs och förhoppningsvis rädda livet på denna. Och jag är övertygad om att barnen vars navelsträngsblod doneras inte far illa av detta. Annars hade aldrig socialstyrelsen godkänt detta.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 22:00:36 följande:
    OK, jag kan förstå att du inte vågar berätta det. Men håll med om att det är för jäkligt att det smusslas med sånt här  bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar, och att det inte tas hänsyn till varken svenska riktlinjer för avnavling eller WHOs och IFOGs rekommendationer . Så här står det i slutet av  de svenska riktlinjerna: "Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod." www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=... Man behöver inte vara så himla klurig för att lista ut att det är av samma anledning som sjukhusen i VG-regionen inte följer riktlinjerna, eller hur  pH-provet i Stockholm kommer att tas när navelsträngsblod ska samlas in.
    Dina konspirationsteorier får du ha för dig själv. Det är bara att inse att du inte kan förstå att biobanken inte på något sätt styr avnavlingsrutinerna i Göteborg. Men jag förstår att det kan vara svårt. Men det känns bra att vi följer de amerikanska riktlinjerna.
    abuelita skrev 2010-01-11 21:17:30 följande:
    Titta gärna in i den här tråden också. www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html Där tar vi upp sånt  som man inte får information om på mvc och förlossningen.    Skulle ju förstås gärna vilja kunna informera där om hur det blir/är med blodbankning/avnavlingsrutiner i Stockholm och Skåne. Men sånt ska ju hållas hemligt, så att damerna och herrarna som anser sig ha rätten att fatta beslut över våra huvuden om  våra barn och barnbarn ska få göra som de vill utan att bli störda..
    Sen är det så att den som tror att man får sämre behandling om man donerar blodet absolut inte på något sätt kommer att tvingas göra det. Den som vill ha sen avnavling kan ju be sin BM om det. Det gäller samma fria vilja där som när det gäller att välja att donera. Ingen kommer att "stjäla" blod från någon i smyg.

Att jag väljer att inte avslöja allt som sägs på mitt jobb är mitt beslut. Jag tar inga risker för att göra någon nöjd. Om du väljer att se konspirationsteorier bakom det är det upp till dig.

Du som gillar att skriva brev kan ju skriva till Socialstyrelsen och fråga vad de tycker om biobanken. Vore intressant att se det svaret publicerat här i tråden som med brevet till Mölndal(?).

I övrigt är jag inte intresserad av att få dig att ändra uppfattning om något. Men jag kommer att påpeka när du slänger ur dig lögner och konspirationsteorier om biobanken. Det är mitt enda intresse.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!