abuelita skrev 2010-01-16 11:29:04 följande:
Nej jag vet väldigt lite om stamceller, men har ändå läst en hel del om det de senaste 2½ åren, i artiklar m.m. som jag hittat på nätet. Bl.a. har jag hittat att navelsträngsblod innehåller cancerbekämpande t-celler, vilket jag berättat i en del inlägg, både här och i andra trådar.. Jag tror inte att jag nämnt cancer i något annat sammanhang, så jag skulle uppskatta om du avstod från att påstå vad jag skrivit om du inte kan hitta inlägget du syftar på och citera mig. Själv tycker jag inte det verkar otroligt att de skador som barnet föds med, och som senare går att bota med stamceller, skulle kunna botas direkt om barnet bara fått behålla dessa stamceller vid födseln. Är det helt galet att tro så?
Visst finns det cancerbekämpande t-celler i navelsträngsblodet. Sådana bildas hela tiden och har många funktioner i kroppen. Men de som finns i navelsträngsblodet har inte längre levnadstid än andra vita blodkroppar. Just de finns inte hela livet utan dör och nybildas hela livet precis som alla andra blodceller. Lymfocyter, och då särskilt de som kallas minnesceller, kan finnas kvar mycket länge. Men för att kallas minnescell måste man ha utbildats först och när man är alldeles nyfödd har man inte stött på så mycket och har följdaktligen inte så många. Som sagt, sådana bildas hela livet och det är inte säkert att det är dina t-celler från navelsträngsblodet som räddar dig när du är vuxen och de felaktiga celldelningarna blir fler och fler.
Om barnet föds med genetiska skador borde inte de egna stamcellerna kunna reparera några skador eftersom de innehåller precis samma fel som alla andra celler. Jag tror inte att ett barn som föds med t ex groddcellstumörer skulle klara sig från alla former av behandling bara för att de fick sen avnavling och några extra t-celler. Men jag vet inte riktigt vad du menar för skador. Jag har bara kunskap om hematologiska varianter, och om ett barn föds med leukemi så är det ju de egna stamcellerna det är fel på förmodligen och då skulle det ju inte hjälpa hur många barnet fick. Men att barn föds med leukemi är ju superextremt ovanligt. De flesta utvercklar det ju efter födseln.