Inlägg från: Vitulina |Visa alla inlägg
  • Vitulina

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

abuelita skrev 2010-01-16 15:28:04 följande:
    Då har alltså inte barnet någon nytta av att de egna stamcellerna sparas, så som görs i många andra länder ?  Privata blodbanksföretag är alltså rena lurendrejeriet då, som bara lurar av föräldrar  pengar? Och alla rapporter  om barn som botats från alltifrån leukemi till autim, med sitt eget sparade navelsträngsblod, är bara bluff?
    Huruvida barn kan botas från autism av sitt eget navelsträngsblod har jag ingen aning om, men jag tycker det låter både otroligt och osannolikt.

Och enligt min mening är privata biobanker ett lurendrejeri eftersom chansen att barnet ska behöva en autolog transplantation för några år sedan bedömdes vara ca 1:20 000. De sjukdomar där man kan använda autolog benmärgstransplantation brukar vara hjärntumörer, neuroblastom och i sällsynta fall även riktigt allvarliga fall av juvenil idiopatisk artrit. Men då är det inte som bot utan man skördar autologa celler för att man ska kunna ge så tuff behandling att barnets egna benmärg slås ut fullständigt. Det är alltså inte märgen det är fel på, men den slås ut i behandlingen och man tar ut lite som man skyddar och sen ger tillbaka.
    Leukemier brukar enligt min erfarenhet inte behandlas med autologa stamceller utan om det går så långt att transplantation används som behandling är det allogena stamceller som krävs.

Men detta är alltså vad jag har erfarenhet av.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-16 15:34:57 följande:
    Men om de cancerbekämpande t-celler som finns i navelsträngsblodet  inte har längre levnadstid än andra vita blodkroppar borde det väl inte gå att bota leukemi med det ? Jag förstår faktiskt inte det här. Så du får gärna förklara bättre, hur man då kan bota leukemi med blod från nyfödda.
    Det är inte t-cellerna som är själva medicinen, utan man slår helt enkelt ut den sjuka benmärgen hos patienten helt totalt med t ex cellgifter och/eller strälning och sen ger man patienten nya, friska stamceller från en donator, t ex navelsträngsblod, som blir en ny benmärg. Typ som att byta lever fast det här är ju lite mer abstrakt eftersom man ju inte byter ut ett organ på samma fysiska sätt.

Om sedan t-celler från den egna märgen börjar komma tillbaka kan man använda t-celler från donatorn för att trycka tillbaka den egna sjuka märgen igen.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-16 16:41:43 följande:
    Personligen så tror jag att det  mesta av det som anses medfött i dessa sammahang faktiskt inte är medfött, utan har orsakats av  interventioner under förlossningen, främst tidig avnavling. De som behandlar  HIE-patienter med  stamceller från navelsträngsblod   tror att HIE är medfött. HIE betyder Hypoxisk-Ischemisk Encefalopati Hypoxisk betyder för lite syre. Ischemic betyder  otillräckligt blodflöde. Encefalopati betyder onormal hjärnfunktion. HIE innebär alltså att det vid något tillfälle  funnits för lite syre och blodflödet till hjärnan. Och vad ligger då närmast till hands att tro att detta kan ha orsakats av  om inte  tidig avnavling?  Då förlorar ju barnet syretillförseln från moderkakan och en blodmängd som för en vuxen motsvarar ca  2 liter (blodchock uppstår när en vuxen patient förlorar 1 liter blod eller mer). Även om barnet ventileras direkt vid födseln så kan lungorna ändå inte ta upp syret innan det finns blodflöde i dem. Dessutom behövs det  blod för att syret ska kunna transporteras till hjärnan, och andra viktiga organ.
    Där ser man vad oförklarade förkortningar kan ge. "Ditt" HIE och "mitt" HIE är inte samma sak. När jag sökte på HIE fick jag fram Hyper-IgE Syndrom, som är en genetisk sjukdom.
  • Vitulina
    Vitulina skrev 2010-01-16 18:48:42 följande:
    Huruvida barn kan botas från autism av sitt eget navelsträngsblod har jag ingen aning om, men jag tycker det låter både otroligt och osannolikt. Och enligt min mening är privata biobanker ett lurendrejeri eftersom chansen att barnet ska behöva en autolog transplantation för några år sedan bedömdes vara ca 1:20 000. De sjukdomar där man kan använda autolog benmärgstransplantation brukar vara hjärntumörer, neuroblastom och i sällsynta fall även riktigt allvarliga fall av juvenil idiopatisk artrit. Men då är det inte som bot utan man skördar autologa celler för att man ska kunna ge så tuff behandling att barnets egna benmärg slås ut fullständigt. Det är alltså inte märgen det är fel på, men den slås ut i behandlingen och man tar ut lite som man skyddar och sen ger tillbaka. Leukemier brukar enligt min erfarenhet inte behandlas med autologa stamceller utan om det går så långt att transplantation används som behandling är det allogena stamceller som krävs. Men detta är alltså vad jag har erfarenhet av.
    autolog benmärgstransplantation=man samlar blodstamceller från patienten själv

neuroblastom=riktigt elak sjukdom med dålig prognos som drabbar barn

juvenil idiopatisk artrit=en form av allvarlig reumatism hos barn

skörda blodstamceller=samla upp cellerna hos patient eller donator

Slå ut benmärgen=döda den genom t ex strälning eller cellgifter

allogena stamceller=inte från patienten utan från en besläktad eller obesläktad donator
  • Vitulina

En skalpelektrod sätts när man vill ha barnet under uppsikt under förlossningen för att man är rädd att barnet inte mår bra och vill kunna övervaka det ordentligt. Det är iaf vad jag kunde läsa mig till när jag fick mitt första barn. Är inte det en bra sak? Att hålla barnet under noga uppsikt så att man kan ta snabba beslut om så behövs? Alla som skriker över detta, vad hade ni sagt om det INTE satts någon skalpelektrod som övervakade barnet och något sedan gått fel och barnet tagit skada av det? Hade ni då inte gormat lika mycket på den värdelösa sjukvården som inte övervakat ert barn och sett till att det fick vård i rätt tid?

• Vitulina

Jag har sett en skalpelektrod och den hade ingen som helst likhet med den groteska bild från 60-talet som du länkade till. Skruven var knappt noterbar för ögat och ca 1 mm djup.
    Och äldre barn får ju sprutor som sticks in bra mycket längre utan att ge bedövning. Tror väl inte att nån kräver Emla för en vaccination. Det känns betydligt mera våldsamt i så fall om man nu ska jämföra.

• Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-22 11:21:27 följande:
    Vitulina, jag tycker det vore intressant att höra din syn på det som jag la ut i  inlägg 258: "Förlust av detta blod initierar en inflammatorisk reaktion som leder till kramper, hypoxisk-ischemisk encefalopati (HIE) och hjärnskador eller dödsfall. Djurstudier har visat att när humana stamceller från navelsträngsblod injiceras i   buken på en råtta  efter inducerad hjärnskada, kan råttans hjärna skyddas från att utveckla bestående skador. För att förhindra skador på nyfödda barn måste barnet få sin hela blodvolym och de stamceller  som går förlorade vid tidig avnavling. Rekommenderade motåtgärder för forskning är: (1) återupplivning med intakt navelsträng mellan mammans ben , eller (2) mjölkning av navelsträngen innan klampning, eller (3)  transfusion av barnets eget moderkaksblod efter förlossningen, eller (4)  snar transfusion av O negativt blod efter födseln,  innan kramper har infunnit sig. ”
    Jag har inga åsikter på det. Har varken tid eller ork att engagera mig i det.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-22 19:43:39 följande:
    Men...jag trodde du skulle tycka det här var jätteintressant!! Det är ju verkligen ditt område det här...eller?   
    Nej. Mitt område är inte all denna forskning man gör på råttor. Mitt yrkesområde är hematopoetiska stamceller i syfte att behandla dödliga sjukdomar. Jag skulle mycket gärna se att någon forskare tog tag i att utveckla en metod för att odla stamceller. På det sättet skulle navelsträngsblodets användningsområde öka drastiskt eftersom även vuxna då skulle kunna bli aktuella som mottagare i större utsträckning än idag. Sen skulle jag gärna se att någon forskare involverade oss på lab med lite metodutveckling vad gäller den andra delen av mitt jobb. Den som direkt involverar patienter. Hur man kan optimera frysningen, omhändertagandet av benmärg mm. Och naturligtvis om någon vill testa transplantation för någon sjukdom som idag inte är aktuell så skulle de ju gärna få gå via oss. Läste i en facktidning (förlåt att jag inte minns vilken, kan ha varit Vårdfacket) om att man funderar på /testar(?) autolog stamcellstransplantation (ge till sig själv) som bot mot svårbehandlad tbc t ex. Sånt hade varit oerhört intressant att få v ara en del av.

Men mitt intresse är de hematopoetiska stamcellerna i första hand. De andra finns det andra som kan ta hand om.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-23 11:35:21 följande:
    Om man jobbar med att bota sjuka människor med hjälp av stamceller från navelsträngsblod och inte känner till att tidig avnavling (som alltså krävs för donation av navelsträngsblod)  är skadligt , så är man förstås barmhärtig  och helt oskyldig.  Men om man faktiskt känner till  att det här är  skadligt  för donatorn och ÄNDÅ  gör reklam för att  fler föräldrar ska donera sina bebisars blod så måste det väl ändå betyda att man  lider av något slags syndrom, något som kan liknas vid  Munchausen by proxy? ” Mynchhausen by Proxy  är en mycket sadistisk form av barnmisshandel. Här handlar det om att vårdtagaren, oftast barnets mamma, gör sitt eget barn sjukt/skadar det, för att sedan, av sjukvården, få uppmärksamhet. ” För att inte tala om Munchausen Obstetrics!! www.math.missouri.edu/~rich/MGM/birthUSA3.txt
    Så du anklagar alltså Socialstyrelsen, en av Sveriges ledande ledande barnläkare samt förlossningen i Göteborg för att alla kollektivt lida av Mynchhausen by Proxy?!?!

Hjälp! I mina ögon blev du just riktigt läskig! Inte om livet hängde på det skulle jag släppa dig i närheten av mig eller min familj!

Jag lämnar den här tråden. Du är ändå inte mottaglig för några andra åsikter än de som stämmer överens med dina egna. Det är inte värt att lägga tid på!
  • Vitulina

Nu är det visst på plats med ett litet förtydligande.

Det blod som doneras till den Nationella Biobanken för navelsträngsblod går inte till forskning. De enheter som tar sig igenom alla tester och blir godkända HLA-typas och ingår sedan i Tobiasregistret, som står till hela världens förfogande när en människa behöver en stamcellstransplantation (tidigare och fortfarande populärt kallad benmärgstransplantation även om de flesta transplantationer idag inte sker med just benmärg). Det handlar alltså inte om stamcellsforskning som t ex att odla öron i petriskålar utan om att bidra till att rädda liv.

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!