Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
I benmärgstransplantationens begynnelse, i Göteborg innebär det 1980-talet, var det benmärg och inget annat som transplanterades. Sedan har sjukvården och forskningen gått framåt. Man har hittat läkemedel som gör att man kan få kroppen att producera blodstamceller som kommer ut i blodbanan. Dessa kan sedan samlas upp med ett liknande förfarande som vid donation av trombocyter (blodplättar) och plasma på blodcentralen, men man samlar upp en annan fraktion av blodet. Detta kallas för en perifer stamcellsskörd och är det vanligaste idag. Sedan har även navelsträngsblodet kommit till. Olika sätt men samma sak i grund och botten. För blodstacellerna har alla sitt hem i benmärgen och är positiva för en markör som kallas för CD34. Det är i benmärgen de har sin funktion. Det är dit de tar sig oavsett varifrån de härstammar när de skördades och det är det man ger patienten. En ny benmärg. Jag kan tänka mig att det är därför man fortfarande populärt kallar det för benmärgstransplantation. Vilseledande? Snarare upplysande i mina ögon.
Varför det kallas för navelsträngsblod har jag ingen aning om och det spelar mig heller ingen roll. Kanske kan det vara för att blodet pulserar fram och tillbaka genom just navelsträngen under hela graviditeten? Inte vet jag, bara en gissning. Du akn ju ta reda på hur länge det har kallats för navelsträngsblod och sen utgå därifrån om du vill skissa på en konspirationsteori. Det skulle inte förvåna mig och det har hetat så sen 1800-talet. Jag tänker inte ägna det mer tid än jag tänker fundera över varför en höna kallas för höna.