Inlägg från: Vitulina |Visa alla inlägg
  • Vitulina

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

abuelita skrev 2010-04-24 18:03:03 följande:
    Vad är det egentligen du säger?!  Det här misade jag i går. Menar du alltså att "benmärgstransplantation" inte behöver  betyda att det handlar om  benmärg,  utan att det  i själva verket kan vara  navelsträngsblod!?  Har jag uppfattat det rätt? Hur kan det i så fall få vara så här  vilseledande?  Precis  lika vilseledande som att kalla  det blod som finns i både moderkaka och navelsträng, alltså cirka hälften av barnets totala blodvolym,  för  ”navelsträngsblod”. När jag hörde det första gången trodde jag faktiskt det bara handlade om de droppar som blir kvar i navelsträngen efter att allt blod i moderkakan pulserat över till barnet.  Alltså  något som barnet ändå inte behöver själv. Men det kanske var meningen att man skulle uppfatta det så?  Eftersom  folk annars skulle  börja förstå hur det hela hänger ihop?
    Din förmåga att se konspirationer i allt som har med sjukvården att göra är skrämmande, men när det gäller benmärgstransplantationer finns det en helt ofarlig och logisk förklaring, om du kan ta emot den.

I benmärgstransplantationens begynnelse, i Göteborg innebär det 1980-talet, var det benmärg och inget annat som transplanterades. Sedan har sjukvården och forskningen gått framåt. Man har hittat läkemedel som gör att man kan få kroppen att producera blodstamceller som kommer ut i blodbanan. Dessa kan sedan samlas upp med ett liknande förfarande som vid donation av trombocyter (blodplättar) och plasma på blodcentralen, men man samlar upp en annan fraktion av blodet. Detta kallas för en perifer stamcellsskörd och är det vanligaste idag. Sedan har även navelsträngsblodet kommit till. Olika sätt men samma sak i grund och botten. För blodstacellerna har alla sitt hem i benmärgen och är positiva för en markör som kallas för CD34. Det är i benmärgen de har sin funktion. Det är dit de tar sig oavsett varifrån de härstammar när de skördades och det är det man ger patienten. En ny benmärg. Jag kan tänka mig att det är därför man fortfarande populärt kallar det för benmärgstransplantation. Vilseledande? Snarare upplysande i mina ögon.

Varför det kallas för navelsträngsblod har jag ingen aning om och det spelar mig heller ingen roll. Kanske kan det vara för att blodet pulserar fram och tillbaka genom just navelsträngen under hela graviditeten? Inte vet jag, bara en gissning. Du akn ju ta reda på hur länge det har kallats för navelsträngsblod och sen utgå därifrån om du vill skissa på en konspirationsteori. Det skulle inte förvåna mig och det har hetat så sen 1800-talet. Jag tänker inte ägna det mer tid än jag tänker fundera över varför en höna kallas för höna.
  • Vitulina

Jag är inte involverad i insamlandet av navelsträngsblodet, bara i processing och förvaring. Det finns ansvariga för insamlandet, jag låter dem sköta den saken. Jag är inte intresserad av att diskutera den saken. Vi har redan konstaterat att vi inte tycker lika. Finns ingen anledning att fortsätta den holmgången. Jag ser bara till att det inte sprids falskheter om biobanken. Den är för viktig för det.

• Vitulina
    abuelita skrev 2010-05-12 08:40:09 följande:
    "Collection is also very lucrative for the collector (midwives get offered training in this too, some decline but some do it). Collectors get paid hundreds for doing the procedure " www.bellybelly.com.au/articles/birth/cord-cla...Hur många barnmorskor är det som sysslar med insamling av navelsträngsblod i Sverige då? Och hur feta penningasummor blir de lockade med för att utföra detta? Inte för jag tror jag kommer få något svar, men måste ju ändå kasta ut frågan nu när jag hittade det här.
    Vad skulle de ha blodet till då? Ska man samla in det borde det ju vara för att spara det någonstans. Det är ju inget man har i frysboxen hemma direkt. Eller menar du barnmorskor som samlar in på begäran från föräldrar som vill spara utomlands i privata banker?
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-05-12 15:52:25 följande:
    Nej jag vet inte vad det här handlade om för insamling. Bara undrade, när jag läste den här artikeln, hur det går till med insamling av navelsträngsblod till Nationella biobanken i Sverige . Men det verkar det inte finnas någon som kan svara på.  Har försökt få svar på den frågan tidigare här i tråden, utan framgång.
    Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta när jag läser det här. Du är snabb med att anklaga andra för att inte läsa dina fantastiska länkar du lägger in, när någon inte håller med dig, men när någon svarar dig något du inte vill läsa så gör du likadant.

Exakt hur många barnmorskor i Sverige som någon gång samlat in navelsträngsblod vet jag inte. Proceduren finns ju faktiskt på fler sjukhus i Sverige och utförs då man gör sk riktade insamlingar, dvs när det ska födas ett syskon till ett sjukt barn. Dessa insamlingar hör INTE, jag upprepar, INTE till den nationella biobanken utan fryses ner som "vanliga" donationer i väntan på eventuell transplantation. Dessa barnmorskor tjänar vad jag vet inget på det.

Insamlingen till den nationella biobanken sker av 2 barnmorskor på Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Östra och de har inte bättre betalt än nån annan barnmorska.

Så jag undrar om de barnmorskor du hänvisar till i inlägg #396 verkligen existerar i Sverige. Däremot finns de säkert i USA. Men jag är övertygad om att du kommer att fortsätta tro att barnmorskorna och andra som jobbar med den nationella biobanken i Sverige tjänar grymma pengar på detta. Jag har inte lyckats övertyga dig hittills om hur verkligheten ser ut så varför skulle jag lyckas nu.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2010-05-26 12:51:32 följande:
    Är det förresten någon här som vet om det här stämmer som Sarah Buckley skriver  i  Gentle Birth, Gentle Mothering’ (2005):

* The likelihood of low-risk children needing their own stored cells has been estimated at 1 in 20,000
    Det är en siffra jag känner igen, så det stämmer säkert. Det är därför jag anser att privata navelsträngsbiobanker är att lura föräldrar på pengar. Men det är min uppfattning.
    * Cord blood donations are likely to be ineffective for the treatment of adults, because the number of stem cells are too small
    Det beror på enheten och på hur stor patienten är. För en liten kvinna kan en enhet mycket väl räcka. I vissa fall kan man komma runt detta genom att ge en dubbeltransplantation om man har tur och hittar 2 lika enheter.
    * Cord blood may contain pre-leukemic changes and may increase the risk of relapse.
    Det finns ju barn som utvecklar leukemier väldigt tidigt och då är det väl möjligt att de första förändringarna skett redan under fosterstadiet, och då finns ju dessa celler i blodet redan vid födseln. Om man då ger en autolog transplantation skulle väl det mycket väl kunna ge en högreåterfallsrisk. Men jag är inte läkare så jag kan ha fel där.
    * Autologous cord blood is only suitable for children who develop solid tumours, lymphomas or auto-immune disorders
    Kan säkert vara så. Om det finns någon mer tänker jag inte utesluta, men för alla medfödda fel i systemet kan man ju inte använda autolog transplantation. Då tänker jag på medfödda metabola sjukdommar och immundefekter.
    * All other uses are speculative
    Det är fortfarande ganska nytt med denna typ av transplantationer, så visst finns det mycket kvar som behöver undersökas. Men det kan ju bara göras genom studier av faktiskt trasnplanterade fall, så sådant tar ju en stund.
  • Vitulina

Enheterna ingår i Tobiasregistret och är därmed sökbara för sjukhus i hela världen som söker blodstamceller för transplantation till patienter. Och vad gäller förtjänst så finns det ingen förtjänst. Jag tror inte det finns någon allmän biobank i världen som går med vinst. De pengar man får för enheten är vad den kostar att tillverka (=insamling, processing, tester, förvaring mm). Biobanken finns inte för att någon ska tjäna pengar på den utan för att rädda liv. De patienter som räddats tacka vare den Svenska Nationella Biobanken för Navelsträngsblod är garanterat mycket tacksamma.

• Vitulina
    abuelita skrev 2011-04-17 10:05:46 följande:

Märkligt att  systemet fungerar så dåligt att bara 3-4 donationer per år  används p.g.a. att den svenska biobanken inte är tillräckligt känd,  trots att det här är så otroligt viktigt.   Detta måste  ju naturligtvis åtgärdas snarast .  Hur svårt kan det vara?  Vi lever ändå i dataåldern.  
    Sen förstår jag inte varför biobanken behöver så  hiskeligt många donationer,   så att t.o.m. nya filialer öppnas..

Men det jag  vänder  mig  mot är att  donation kräver tidig avnavling och  att Östra , liksom  Karolinska,   därför inte följer riktlinjerna för avnavling, medan de flesta andra svenska sjukhus gör det , och att föräldrar undanhålls denna information. ..
    Läs  det Födelsehuset  skriver om Patientsäkerhetslagen.

Sen kan jag ju  förstås inte låta bli att undra om det här är sant:

"Ironically, the aim of the research is often to find cures for disorders which are caused by this early cord clamping. In other words, should we hurt John to help Luke?”

Det handlar inte om hur känd den är utan om vad den innehåller. Och med "vad den innehåller" menar jag vilka HLA-uppsättningar enheterna i den har. För när det gäller att köpa stamceller för transplantation till en patient handlar det i första hand om HLA-typ. Det är det som i första hand bestämmer om en enhet fungerar till en patient. Finns det inte en HLA-match är det ingen idé att ens överväga att köpa cellerna eller enheten, oavsett var de kommer ifrån. Ska försöka att kortfattat förklara hur man går tillväga när man söker enhet för transplantation. I första hand söker man efter helsyskon eftersom det är 25% chans att ett syskon är HLA-identiskt. Man ärver nämligen sin HLA-uppsättning från sina föräldrar, hälften från varje. Om inga passande syskon finns kan man titta på föräldrar eller annan släkt. Där är chansen mycket mindre. Finns ingen passande donator där vänder man sig ut i världen och kollar olika register efter en enhet/donator med samma HLA-typ som patienten. Har man tur hittar man en match, har man otur inte. Det finns så oerhört många variationer på HLA-kombinationer att det inte är säkert att man hittar någon. Särskilt inte om man har otur och kommer från en del av världen där det inte finns så många donatorregister eller biobanker för navelsträngsblod. För HLA-typerna man bär på beror på etnicitet. Olika undergrupper är olika vanliga i olika delar av världen.

Och allt detta är sökbart via datorn, men det är inte så enkelt ändå. Ju fler enheter som finns i en bionank destor större är chansen att någon hittar en matchande enhet.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2011-11-17 12:51:27 följande:
    Det var ju verkligen glädjande att du inte behövde försvara ditt val, och mycket positivt att de väntade med avnavlingen tills navelsträngarna  slutat pulsera och att bebisarna då fick ligga  på din mage . 

Men  ren och skär skandal att de  uppsåtligen undanhåller blivande föräldrar information om  att de har rätt att välja bort tidig avnavling.  

Skönt att TV4-nyheterna avslöjade att det är navelsträngsblodbanken som ligger bakom   den tidiga avnavlingen på de sjukhus där insamling  av navelsträngsblod för donation sker.  . Hoppas många blivande föräldrar nås av detta , så att de inte låter sig luras. 

Du kommer aldrig att förstå, eller hur. Lyssnade du inte på inslaget där den kvalitetsansvariga på förlossningen pratade? Du anklagar andra för att undanhålla information och fara med osanning men du är inte ett dugg bättre själv. 
  • Vitulina
    abuelita skrev 2011-11-17 20:57:47 följande:
    Det JAG gör, är att sprida information så mycket jag kan,  för att blivande föräldrar ska få chans att skydda sina barn mot  att bli bestulna på blod när de föds.   Vad  läkare och barnmorskor  som jobbar på de  aktuella mvc- och sjukhusen gör,  är att undahålla föräldrar information.

Följande  TT-artikelhar publicerats i de flesta svenska dagstidningar idag:

Sen avnavling hot mot stamcellsbank

Rekommendationen om sen avnavling av nyfödda kan utgöra ett hot mot den nationella stamcellsbanken i Göteborg. Sen avnavling, tre minuter efter födseln, minskar risken för järnbrist hos spädbarn.   Ur blod från navelsträngen utvinns stamceller. Väntar man tre minuter med avnavlingen töms strängen på blod.   - Stamceller är nödvändiga för patienter vid benmärgstransplantationer där vi inte hittar någon givare, säger Anders Fasth på Nationella navelsträngsblodbanken till TV 4 Nyheterna Göteborg.  

/ TT

Jo jag lyssnade  förstås på inslaget som jag länkade till, där den kvalitetsansvariga på förlossningen pratade.   och det var ju hur upppenbart som helst att det är  biobanken för navelsträngsblod som ligger bakom avnavlingsrutinerna i Göteborg.   Varför skulle de annars envisas med att fortsätta med tidig avnavling, som  ju är ett icke evidensbaserat ingrepp i det naturliga födelseförloppet?    Det var visserligen tidig avnavling som gällde på 70-talet också, ca 30 sekunder till en minut.  Men  inte den här extremt tidiga klampningen som sker i samma stund barnet föds.   

Ju kortare artikel desto fler fel kan man läsa in i den. Och här var det ju extremkort. Typ 95% fakta var ju utelämnat. 

Jodå, du informerar så mycket du kan och för att vara på den säkra sidan kryddar du det med lite dramatiska osanningar för att få fram din åsikt lite starkare. Imponerande...

Eftersom du vet så mycket om alla avnavlingsrutiner och när de infördes kan du väl upplysa mig om när man började klampa för att ta pH. Ett årtal på det hade varit intressant.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2011-11-17 21:58:08 följande:

Nej jag vet inte när man började med pH, men det är  flera uskor och bm här på FL som berättat att  det  togs från intakt navelsträng  fram till för ca 5 år sedan, då man började klampa omedelbart för att ta  pH.  Alltså ungefär samtidigt som navelsträngsblodbanken öppnade.  

Här är en länk med  5  inlägg  av  en av de personerna   ( den enda jag hittade ) 

Detta handlade om SÄS. Det skulle alltså innebära en nationell konspiration. 2005 fick Göteborg uppdraget från regeringen att börja bygga upp en biobank med navelsträngsblod. Banken startade hösten 2006. Du menar alltså att man då från Göteborgs sida gick ut och talade om för alla förlossningar i Sverige att man numera ska ta pH på klampad navelsträng eftersom man i Göteborg vill använda detta som en täckmantel för att samla in blodet och erbjuda det till dödssjuka patienter. Eller har jag fattat fel? Om nu biobanken har så stor makt som du vill ge den borde ju den studie som nu presenteras aldrig ha startats. Den borde ju ha tystats effektivt. 

Förstår du verkligen inte hur mycket du gör bort dig genom att med en dåres envishet hävda att biobanken påverkar avnavlingsrutiner vid förlossningar i Sverige? Ägna dig åt att informera om det du vet nåt om och lämna konspirationsteorierna. Du gör bara bort dig. 
  • Vitulina
    abuelita skrev 2011-11-18 00:16:26 följande:
    Ja vad ska man egentligen tro?   Det som står i det här inlägget skulle ju kunna tyda på  något slags  fiffligt samarbete  mellan sjukhusen  i  Västragötaland:

”Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det  ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..." Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ”
    Och eftersom det ger bättre stöd åt din teori och ger mer bränsle till din brasa så väljer du att lyssna på barnmorskor LÅÅÅÅÅÅNGT utanför biobanken och inte på mig. För skulle du tro på mig skulle du få släppa konspirationsteorin och jag förstår att det vore hemskt.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2012-02-13 00:01:04 följande:

Rapport i dag:  Ny forskning kring ADHD och järnbrist

De glömde  tala om vad järnbristen   orsakas av - nämligen TIDIG AVNAVLING!   Trots att de  VET det, där i Umeå.   De glömde även tala om varför för tidigt födda barn är särskilt utsatta - nämligen beroende på att en större del av deras blodvolym finns i moderkakan när de föds jämfört med fullgångna! Blod som alltså skulle ha gått över till barnet om ingen satt en klämma på navelsträngen.

Eller så har de läst artikeln de var med och publicerade och vet att sanningen inte är så svartvit som du tror. Om du verkligen har läst artikeln vet du hur mycket osäkerhet som finns i den och hur mycket diskussion som saknas. Men så är det oftast med studier där man bestämt sig för vilket resultat man vill ha redan innan studien drar igång.
  • Vitulina
    abuelita skrev 2012-02-21 23:44:15 följande:

Under årens lopp har det gjorts ett otal studier som visat att järnbrist i tidig barndom , med eller utan anemi, är associerat med försämrad mental och psykomotorisk utveckling.

Denna länk innehåller  många   länkar till studer som visar på detta:

Long-term follow up is needed

"Iron deficiency in infancy, with or without anaemia, is associated with impaired mental and psychomotor development , which persist despite long-term iron therapy , even up to 19 years of age"

Och jag misstänker att du anser att det enda som kan orsaka järnbrist hos barn är tidig avnavling. Mat kan ju inte ha med saken att göra...
  • Vitulina

Och det är avnavlingsstudien jag syftar på, inget annan. Det var ju kliniska kemister från Umeå med i den.

• Vitulina
    abuelita skrev 2012-02-22 22:14:53 följande:

Jo, mat har med saken att göra. Därför är det viktigt att gravida ser till att  få i  sig det järn de ska ha.  Annars finns det risk att barnet får järnbrist  även vid sen avnavling.   Men om ett  barn vars mamma   har järnbrist blir tidigt avnavlat,  är det stor risk att det  drabbas av allvarlig järnbrist  .

Det är ingen raketforskning  det här.       

Jag menar naturligtvis vad BARNET äter när det börjar äta själv. Eller tror du att dina järndepåer idag kommer från tiden i livmodern? Järn förbrukas hela tiden och måste fyllas på. Låter du bli det spelar det ingen roll hur mycket järn du hade i depåerna som nyfödd, de kommer att ta slut
  • Vitulina

När det gäller barn och järnbrist är det tyvärr så att alla artiklar har sina egna referensvärden och sina egna parametrar. Alla har det bästa sättet att mäta järnbrist och järndepåer eftersom det enda säkra sättet att kontrollera järndepåer, benmärgspunktion och leverbiopsi med färgningar, av förklarliga skäl inte görs på barn. Därför saknas ett bra referensmaterial för barn, men det är inte något man pratar om. Det är synd tycker jag.

Och nej, så värst intresserad är jag inte. Jag har läst Halmstadsstudien om sen avnavling och blev väldigt besviken. Den skapade fler frågetecken än den rätade ut, det är gjort på ett relativt litet antal barn och många diskussioner om resultaten saknades. Tyvärr. Jag hade förväntat mig mer.     

• Vitulina

Det har aldrig slagit dig att studier som inkluderar 10 barn inte är helt tillförlitliga?

Nej, jag trodde väl inte det heller. För de passar ju in i din mall för att fortsätta skrämma upp föräldrar.

Det är synd, för med lite vidare synsätt, mer forskarmässigt, hade ditt engagemang kunnat nå ut på ett bättre sätt. Som du håller på nu får du endast som resultat att de som du borde vilja påverka, dvs läkarna på sjukhusen,  vänder sig ifrån dig.

• Vitulina
    abuelita skrev 2012-09-16 21:06:29 följande:

Vad  är det är för studier du syftar på som inkluderar endast 10 barn?  En studie jag ofta hänvisar till är denna, som inkluderar 400 barn:  www.bmj.com/content/343/bmj.d7157 

Så länge läkarna på sjukhusen har intressen i navelsträngsblod lär de nog vända sig ifrån mig vilken metod jag än använder. Har faktiskt provat många olika metoder.  Kan dock inte bete mig  " forskarmässigt"  eftersom jag inte är någon forskare, utan hänvisar istället till vad forskare kommit fram till i sina studier.   Dessutom är det ju inte enbart mitt ansvar att informera läkarna på sjukhusen om vad forskning kommit fram till. Eller hur?    Vore ju faktiskt lämpligt att ni som kan bete er på rätt sätt hjälpte  till här.  

Hur går det för blodbanken nu när klampningen inte får ske lika tidigt längre? Får ni in tillräckligt med bebisblod ändå? 

I ärlighetens namn orkar jag inte gå igenom alla artiklar du hänvisat till eftersom många av dem är oerhört svåra att hitta mer än abstraktet på. Och jag har bättre saker för mig. Men några av de studierna du hänvisar till som har ett mycket tunt underlag rör bl a  kopplingar mellan ADHD och liknande och järnbrist. Så små studier kan lika gärna bero på tur när man väljer ut barnen, alternativt att man väljer ut de barn som passar in på det man vill bevisa. Urusel forskaretik m a o.

Halmstadsstudien rör 400 barn totalt, uppdelat på 2 grupper. Även det tycker jag är ett tunt material. Men det är klart, om man redan vet vad det är man vill få ut av sin studie kanske man inte behöver mer. Då finns ju risken att det man vill bevisa inte längre går att bevisa. 400 barn per grupp hade statistiskt gett ett säkrare material. Som det är nu är standardavvikelserna i vissa fall så stora att de äter upp de skillnader som han vill påvisa inte är signifikanta. Det som är intressant i den studien är dock att barn som är sent avnavlade i större utsträckning blir inlagda på neonatalavdelning. Den skillnaden är däremot signifikant.

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!