• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

Titta gärna in i den här tråden också. www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
    Där tar vi upp sånt  som man inte får information om på mvc och förlossningen. 

Skulle ju förstås gärna vilja kunna informera där om hur det blir/är med blodbankning/avnavlingsrutiner i Stockholm och Skåne. Men sånt ska ju hållas hemligt, så att damerna och herrarna som anser sig ha rätten att fatta beslut över våra huvuden om  våra barn och barnbarn ska få göra som de vill utan att bli störda..

• Vitulina
    abuelita skrev 2010-01-10 22:00:36 följande:
    OK, jag kan förstå att du inte vågar berätta det. Men håll med om att det är för jäkligt att det smusslas med sånt här  bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar, och att det inte tas hänsyn till varken svenska riktlinjer för avnavling eller WHOs och IFOGs rekommendationer . Så här står det i slutet av  de svenska riktlinjerna: "Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod." www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=... Man behöver inte vara så himla klurig för att lista ut att det är av samma anledning som sjukhusen i VG-regionen inte följer riktlinjerna, eller hur  pH-provet i Stockholm kommer att tas när navelsträngsblod ska samlas in.
    Dina konspirationsteorier får du ha för dig själv. Det är bara att inse att du inte kan förstå att biobanken inte på något sätt styr avnavlingsrutinerna i Göteborg. Men jag förstår att det kan vara svårt. Men det känns bra att vi följer de amerikanska riktlinjerna.
    abuelita skrev 2010-01-11 21:17:30 följande:
    Titta gärna in i den här tråden också. www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html Där tar vi upp sånt  som man inte får information om på mvc och förlossningen.    Skulle ju förstås gärna vilja kunna informera där om hur det blir/är med blodbankning/avnavlingsrutiner i Stockholm och Skåne. Men sånt ska ju hållas hemligt, så att damerna och herrarna som anser sig ha rätten att fatta beslut över våra huvuden om  våra barn och barnbarn ska få göra som de vill utan att bli störda..
    Sen är det så att den som tror att man får sämre behandling om man donerar blodet absolut inte på något sätt kommer att tvingas göra det. Den som vill ha sen avnavling kan ju be sin BM om det. Det gäller samma fria vilja där som när det gäller att välja att donera. Ingen kommer att "stjäla" blod från någon i smyg.

Att jag väljer att inte avslöja allt som sägs på mitt jobb är mitt beslut. Jag tar inga risker för att göra någon nöjd. Om du väljer att se konspirationsteorier bakom det är det upp till dig.

Du som gillar att skriva brev kan ju skriva till Socialstyrelsen och fråga vad de tycker om biobanken. Vore intressant att se det svaret publicerat här i tråden som med brevet till Mölndal(?).

I övrigt är jag inte intresserad av att få dig att ändra uppfattning om något. Men jag kommer att påpeka när du slänger ur dig lögner och konspirationsteorier om biobanken. Det är mitt enda intresse.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-12 20:38:35 följande:
    Dina konspirationsteorier får du ha för dig själv. Det är bara att inse att du inte kan förstå att biobanken inte på något sätt styr avnavlingsrutinerna i Göteborg. Men jag förstår att det kan vara svårt. Men det känns bra att vi följer de amerikanska riktlinjerna. Sen är det så att den som tror att man får sämre behandling om man donerar blodet absolut inte på något sätt kommer att tvingas göra det. Den som vill ha sen avnavling kan ju be sin BM om det. Det gäller samma fria vilja där som när det gäller att välja att donera. Ingen kommer att "stjäla" blod från någon i smyg. Att jag väljer att inte avslöja allt som sägs på mitt jobb är mitt beslut. Jag tar inga risker för att göra någon nöjd. Om du väljer att se konspirationsteorier bakom det är det upp till dig. Du som gillar att skriva brev kan ju skriva till Socialstyrelsen och fråga vad de tycker om biobanken. Vore intressant att se det svaret publicerat här i tråden som med brevet till Mölndal(?). I övrigt är jag inte intresserad av att få dig att ändra uppfattning om något. Men jag kommer att påpeka när du slänger ur dig lögner och konspirationsteorier om biobanken. Det är mitt enda intresse.
    Amerikanska riktlinjer  för avnavling, som du  tycker det känns bra att följa,  är alltså anpassade efter blodbankningens intressen, om du inte förstod det..

Jag veeet att ingen tvingas att donera sitt barns blod, men huuur ska man kunna begära sen avnavling om man inte får någon upplysning om det, vare sig på mvc eller förlossningen??? Den enda information blivande föräldrar får om donationen är ju att det är helt ofarligt för både mamma och barn och att man gör en insats för sjuka människor, inget om att ens barn blir berövat upp till hälften av sitt blod och går miste om syreförsörjningen under de första kritiska minuterna i livet, eller att det är ökad blödningsrisk för mamman vid tidig avnavling, som alltså krävs vid donation.

Att jag gillar att skriva brev vet jag inte om jag kan hålla med om, men jag känner mitt ansvar som samhällsmedborgare och gör det ändå, eftersom folk som jobbar med sånt här och har betalt för det inte tar sitt  ansvar  och sköter det här. . Själv gör jag allt det här helt ideellt, eftersom jag vill att alla barn ska få en så bra start i livet som möjligt och slippa bli bestulna på sitt blod. .
    Jag har skrivit måånga brev till Socialstyrelsen, liksom till Socialministern, men de få svar jag fått har varit rena Goodag Yxskaftsvaren., i synnerhet det från Göran Hägglund. Jag har lagt ut det tidigare, både på min blogg (se länkar i trådpresentationen)  och här på FL. och om man rotar lite i vilka som dunkar varandra i ryggen i och runt Socialstyrelsen,  så kan man verkligen bli konspiratorisk.

Jag blir lite glömsk ibland, så jag vet inte nu vad du menar med  "brevet till Mölndal" ??
  • Vitulina

"Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod."

Citerat från dig ett par inlägg upp. Jag tolkar det som att det inte är insamlingen som ska styra avnavlingsrutinen utan att det är upp till förlossningsavdelningen. Eller har du citerat fel?

Du publicerade svar på ett mail du skrivit till nån ansvarig eller liknande på förlossningen någonstans. Fick för mig att det var Mölndal, men eftersom jag var osäker la jag till ett frågetecken.

Kan förstå att du tycker att Socialstyrelsen ger God dag, yxskaft-svar. De går väl inte stick i stäv med vad du tycker.

• rednose
    abuelita skrev 2010-01-12 21:06:18 följande:
    Amerikanska riktlinjer  för avnavling, som du  tycker det känns bra att följa,  är alltså anpassade efter blodbankningens intressen, om du inte förstod det.. Jag veeet att ingen tvingas att donera sitt barns blod, men huuur ska man kunna begära sen avnavling om man inte får någon upplysning om det, vare sig på mvc eller förlossningen??? Den enda information blivande föräldrar får om donationen är ju att det är helt ofarligt för både mamma och barn och att man gör en insats för sjuka människor, inget om att ens barn blir berövat upp till hälften av sitt blod och går miste om syreförsörjningen under de första kritiska minuterna i livet, eller att det är ökad blödningsrisk för mamman vid tidig avnavling, som alltså krävs vid donation. Att jag gillar att skriva brev vet jag inte om jag kan hålla med om, men jag känner mitt ansvar som samhällsmedborgare och gör det ändå, eftersom folk som jobbar med sånt här och har betalt för det inte tar sitt  ansvar  och sköter det här. . Själv gör jag allt det här helt ideellt, eftersom jag vill att alla barn ska få en så bra start i livet som möjligt och slippa bli bestulna på sitt blod. . Jag har skrivit måånga brev till Socialstyrelsen, liksom till Socialministern, men de få svar jag fått har varit rena Goodag Yxskaftsvaren., i synnerhet det från Göran Hägglund. Jag har lagt ut det tidigare, både på min blogg (se länkar i trådpresentationen)  och här på FL. och om man rotar lite i vilka som dunkar varandra i ryggen i och runt Socialstyrelsen,  så kan man verkligen bli konspiratorisk. Jag blir lite glömsk ibland, så jag vet inte nu vad du menar med  "brevet till Mölndal" ??
    Du vill säkert väl men allt som syns här är din paranoia för knappast kan man tro att sjukvårdspersonal skulle riskera så många nyföddas liv som det faktiskt i så fall handlar om??? Tror du verkligen det så borde du nog skaffa lite mer tillit till sjukvården.
    Hur som helst, jag är då inte orolig för min bebis och tror faktiskt att, om den nu brås på mig eller min sambo, skulle vilja donera till behövande. :) vad vore samhället utan donatorer. Gissar att du aldrig själv behövt får något donerat för har man det så är valet ganska självklart. I alla fall i så här kontrollerade former.
  • abuelita
    rednose skrev 2010-01-12 21:34:18 följande:
    Du vill säkert väl men allt som syns här är din paranoia för knappast kan man tro att sjukvårdspersonal skulle riskera så många nyföddas liv som det faktiskt i så fall handlar om??? Tror du verkligen det så borde du nog skaffa lite mer tillit till sjukvården.Hur som helst, jag är då inte orolig för min bebis och tror faktiskt att, om den nu brås på mig eller min sambo, skulle vilja donera till behövande. :) vad vore samhället utan donatorer. Gissar att du aldrig själv behövt får något donerat för har man det så är valet ganska självklart. I alla fall i så här kontrollerade former.
    Var du varför vuxna blodgivare inte får ge mer än 10% av sin totala blodvolym, medn nyfödda får ge upp till 50%??? Och vet du varför  man får ta blod från nyfödda trots att blogivare måste väga minst 50kg och var 18 år fyllda?

Jag har inte hittat på det här själv, utan det är läkare, barnmorskor och hjärnforskare i USA, Australien och England  jag fått mina uppgifter från. Vilket jag i min tur vidarebefordrat till alla jag kunnat komma på som kan ha intresse av det här. Bl.a. till den barnläkare som talade FÖR sen avnavling under Perinataldagarna i oktober 07,det som alltså ledde till att riktlinjer för avnavling togs fram,  vilka presenterades ett år senare, alltså oktober 08 (se länk till Läkartidningen i trådpresentationen).  

Det är alltså meningen att alla sjukhus i Sverige ska ha sen avnavling nu. är det så konstig att tycka det är fel att inte riktlinjer följs???
    Dessutom så måste man väl för 17 först ha forskat innan man börjar göra något nytt ingrepp. Det forskades aldrig på tidig avnavling innan man började med det en gång i tiden, och det finns inget som ursäktar att man fortsätter med ett ingrepp i den naturliga födelseprocessen bara för att man alltid gjort så.  Man har dock aldrig tidigare i historien avnalvat så tidigt som nu görs sedan navelsträngsblod blev intressant inom stamcellforskningen. Och ändå görs inte ens djurförsök först innan man inför denna nya rutin.
  • rednose
    abuelita skrev 2010-01-12 21:53:29 följande:
    Var du varför vuxna blodgivare inte får ge mer än 10% av sin totala blodvolym, medn nyfödda får ge upp till 50%??? Och vet du varför  man får ta blod från nyfödda trots att blogivare måste väga minst 50kg och var 18 år fyllda?
    Nej det vet jag inte men skulle jag gissa så vore det kanske nåt i stil med att en bebis är en "ny kropp" som har lättare att snabbt bilda nytt blod och därför klarar av det på ett bra sätt? :) Låter logiskt i mina icke-läkar-öron i alla fall. :)
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-12 21:20:57 följande:
    "Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod."Citerat från dig ett par inlägg upp. Jag tolkar det som att det inte är insamlingen som ska styra avnavlingsrutinen utan att det är upp till förlossningsavdelningen. Eller har du citerat fel?Du publicerade svar på ett mail du skrivit till nån ansvarig eller liknande på förlossningen någonstans. Fick för mig att det var Mölndal, men eftersom jag var osäker la jag till ett frågetecken.Kan förstå att du tycker att Socialstyrelsen ger God dag, yxskaft-svar. De går väl inte stick i stäv med vad du tycker.
    Det står ju  att det rekommenderas att man inte ska ändra avnavlingsrutinerna  (som alltså är tidig avnavling nu) med hänvisning till insamlig och bankning av navelsträngsblod. Jag tycker det är hur tydligt som helst att det betyder att de måste behålla  tidig avnavling eftersom det annars inte går att samla in navelsträngsblod.

Menar du kanske  mailet från Maud Ankardal , chef för obstetrikenheten på Sahlgrenska, där hon berättar varför de tar pH genom att klampa omedelbart istället för att ta det från pulserande navelsträng, och där hon berättar att de fortsätter med det eftersom det inte finns några europeiska studier som visar att sen avnavling är att föredra, trots att Halmstadsstudien  redan 2 månader tidigare hade rapporterat att de kommit fram till att barnen mår bäst av sen avnavling?
  • abuelita
    rednose skrev 2010-01-12 22:02:58 följande:
    Nej det vet jag inte men skulle jag gissa så vore det kanske nåt i stil med att en bebis är en "ny kropp" som har lättare att snabbt bilda nytt blod och därför klarar av det på ett bra sätt? :) Låter logiskt i mina icke-läkar-öron i alla fall. :)
     Det där låter hur ologist som helst i mina öron.  Kraftig blodförlust  är naturligtvis farligare ju svagare och mindre man är, och är man NYFFÖDD så är det naturligtvis jättefarligt, vilket alla avnavlingsstudier som hitttlills gjorts klart och tydligt visar.

Jag skulle kunna lägga in länkar här om forskning på avnavling om bara någon var intresserad av att läsa dem. Allt utom Halsmtadstudien är dock på engelska. Säg bara till om intresse finns.
  • abuelita

En svensk barnmorska på Facebook gav mig nyss en länk  på engelska, och jag har nu översatt ett stycke  därifrån, om navelsträngens och moderkakans funktion efter födseln:
     ”När ett människobarn har fötts behöver  det  börja andas in luft i lungorna för att överleva.  Det är dock  ett misstag att tro att dess första andetag  blir kroppens första erfarenhet av livgivande syre. Fostret får syre under hela graviditeten av mamman, via moderkakan. Efter födseln  fortsätter moderkakan  att ge syre under cirka 5 minuter medan blodet pumpar fram och tillbaka genom navelsträngen. Detta är en del av Guds (eller naturens) genialiska plan, så att det nyfödda barnet får tid på sig att  ”veckla ut”  lungorna och  göra  övergången  lindrig från livet i  fostervattnet  till att andas luft genom lungorna  . Kom ihåg att barn inte "tar emot" placentablod eller blod från  modern via navelsträngen. Barnet tar emot  sin egen blodförsörjning från en av sina egna fungerande organ som bara råkar vara  kvar inuti  moderns kropp. ”
    http://ecochildsplay.com/2010/01/06/natural-childbirth-delayed-cord-clamping/

Inte riktigt samma sak som chefen för nationella biobanken för bebisblod skriver i sin information till blivande föräldrar: 
    "Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn......"

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!