Inlägg från: Cyberdansken |Visa alla inlägg
  • Cyberdansken

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Det förvåner mig högradigt att PH-provet fortfarende används som ursäkt för tidig avnavling.

Det är ju endast NÄR det gått fel under förlossningen, men följande syrebrist som det PH-prov kan användas till att rentvå förlossningspersonalen för ansvaret för den syrebrist, i övriga fall är provet helt onödigt.
    Men man väljer alltså att behandla alla barn som om provet är livsviktigt, medan det för dom aller flesta inte är nödvändigt alls.

Att blod pressas från barnet tillbaka in i moderkakan när barnet pressas genom födselsgången är ju inget konstigt, men attt då förhindra att det kommer tillbaka genom att klampa direktär ju helt onödigt för det stora flertalet barn och ska enligt min åsikt då inte göras. Det finns så vitt jag förstått på dom långa konversationer jag haft med ansvariga på SÄS ingen fördel med att avnavla tidigt annat än det är bekvämt för sjukvården.

Om nån kan berätta annorlunda lyssnar jag gärna.

Och hej Abuelita, gott att se att du kämpar än.

• Cyberdansken
    rednose skrev 2010-01-12 21:34:18 följande:
    Du vill säkert väl men allt som syns här är din paranoia för knappast kan man tro att sjukvårdspersonal skulle riskera så många nyföddas liv som det faktiskt i så fall handlar om??? Tror du verkligen det så borde du nog skaffa lite mer tillit till sjukvården. Hur som helst, jag är då inte orolig för min bebis och tror faktiskt att, om den nu brås på mig eller min sambo, skulle vilja donera till behövande. :) vad vore samhället utan donatorer. Gissar att du aldrig själv behövt får något donerat för har man det så är valet ganska självklart. I alla fall i så här kontrollerade former.
    Övertro på sjukvården och myndighetspersoner har bland annat varit årsak till tvångssterilisationer, operationer på nyfödde utan bedövning, idroppande av lapis i nyföddes ögon, hård linning av spädbarn, och att all mat som små bebisar skulle ha skulle vägas. Och absolut inte fick ges på annan tid än den angivne.

Sjukvården ändras hela tiden, varför skulle den vara perfekt just nu? Och när den ändras är det oftast på grund av eldsjälar som kämpar för att förändra den, ibland inifrån, ibland utifrån.

Stå på dig Abuelita, men håll humöret uppe, vi är många som håller med dig.
  • Cyberdansken

Och vist, man får hoppas att bebisen vill donera. När den blir gammal nog att fatta beslutet.

• Cyberdansken
    rednose skrev 2010-01-13 15:35:14 följande:
    ZZZzzz...
    Så moget.
  • Cyberdansken

Vet du Rednose, jag skulle kunde säga att det är upp till dig själv om du vill beröva ditt barn för en så stor del av sitt blodvolum. Jag har själv barn som har fått tidig avnavling, för att vi inte visste, och barn som har fått en naturlig avnavling. Det finns ingen tvekan om vem av dom som hade fullpott på apgarskalan.

Men samtidigt så känns det som tidsspilla att säga det till dig, du verkar ha dina åsikter cementerade och vill inte alls se på andre synvinkler.
    Så gör som du vill, jag hoppas att ditt barn klarar sig bra ändå.

• Cyberdansken

Glad att jag kan hjälpa till :)

• Cyberdansken
    Vitulina skrev 2010-01-13 16:36:12 följande:
    Om den tidiga avnavlingen vore JÄTTEFARLIG, som du uttrycker det, borde man rimligtvis se massor av spädbarn som avlider av blodbrist eller skadats av detta. Antar att du har statistik på det. Eller är det sånt som sjukvården sopar under mattan?  
    Varför överdriver du? För att förlöjliga? Det är en typisk härskarteknik.

Jag förstår inte vad det är för fel på att informera blivande föräldrar om alternativen?
    Och att det finns fördelar med sen avnavling är väl inte så konstigt, det är ju så naturen vill ha det.
  • Cyberdansken

Ja, det anser jag med. Men det tycker jag inte Abuelita gör heller.
    Hon länkar till tillförlitliga undersökningar och forskarutlåtande, medan belackarna bara säger att så här är det och så ska det alltid vara.

• Cyberdansken
    Vitulina skrev 2010-01-13 18:52:11 följande:
    Hon säger rakt ut att det är pga biobanken som förlossningen i Göteborg har tidig avnavling. Jag har upprepade gånger talat om att så inte är fallet, men hon fortsätter ändå envist att hävda det. Det har jag svårt att förstå varför.
    Nej, hon hävdar (och jag håller med) at det är ett väldigt besynnerligt sammanträffande att det är just sjukhusen i västra sverige som spjärnar emot de nationella riktlinjerna och vägra att ens informera om tidig avnavlings fördelar. Samtidigt som det är just där som nationella biobanken verkar, och att avnavling före förste andetaget blev standard direkt när biobanken började verka.
    Kanske har det inget samband alls, men för utomstående så kan det onekligen lätt tolkas så.
  • Cyberdansken

Angående PH-prov, så kunde dom på SÄS (som inte praktiserar sen avnavling) ta provet från navelsträngen efter att vi fick sen avnavling. Först efter kanske 20 min när navelsträngen varit vit och slap länge blev den klampat, klippt och därefter tog dom provet. Så visst går det att samarbeta även där dom inte brukar göra så.

• Cyberdansken
    trållmor skrev 2010-01-22 21:46:59 följande:
    De måste inte sätta en efter en hinnsprängning, för de gjorde inte det när vi fick Neelah. Vi pratade nämligen om skapelektrodens vara eller icke vara med personalen, och alla var överens om att så länge ctg-kurvan såg bra ut så behövdes inte skalpelektroden sättas. De pratade om att ta hål på hinnorna med hjälp av skapelektroden först nu med Neelah, för att de sa att det blir en naturligare vattenavgång på det sättet. Om det stämmer vet jag inte, men på deras beskrivning lät det som så för enligt dem så pickar de bara hål med hjälp av skapelektroden, men fäster den inte, och sedan får vattnet gå av sig själv efter det.
    Kan bekräfta. Dom har sprängt hinnorna på 3 av våra barn, ingen av dom har fått skalpelektroden. Alla måde fint efter det och kom ut snabbt efteråt.
  • Cyberdansken

Härligt att andra får upp ögonen för det. Kanske det kan minska ditt slit lite.

• Cyberdansken
    abuelita skrev 2010-12-09 09:43:08 följande:
    En mycket läsvärd insändare  i Markbladet , lokaltidning i  Boråstrakten :      Nyföddas rätt  sitt blod
    Riktig bra insändare! Glad att fler får upp ögonen för problemet. Bar jämförelse i insändaren med!
  • Cyberdansken

Nu när studien är presenterat så är det kanske dax för en ny brevrond med SÄS om detta? Ska själv ha sen avnavling (eller mitt barn och min fru ska) igen i april/maj, och visst gick det utmärkt förra gången, men man vill ju gärna att dom ändrar sin policy.

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!