• ollileah

Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd

Här kan vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet och som ny är/vill bli gravida igen följas åt, stöttas och peppa varann.

Här är länk till den gamla tråden: www.familjeliv.se/forum-1-159/m45623466.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 20:01
    RÄTT länk till den förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-1-159/m45623466-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:22
    www.helpher.org
    www.hyperemesis.egetforum.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:25
    www.hyperemesis.egetforum.se

• Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd
  • Anna kaffekanna

Ser nu att jag skriver som en kratta idag

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • With a devilish smile

Anna kaffekanna : Min BM skyllde på att det var normalt att må dåligt till v. 13 & vägrade boka läkartid mm & fick mig att tro att man "skulle" må illa dygnet runt & spy ca 10 gånger om dagen till v. 16 har jag för mig ,då fick jag legrigan utskrivet & de hjälpte väl inte fullt ut & jag visste inte att det fanns andra alternativ som jag vet denna gången men läkaren påstod att det finns det inte.

Är ju rätt konstigt att man blir bemött dåligt när man har det såhär,
    borde inte dom veta mer än patienten kan man tycka & kunna möta upp det på ett bra sätt för det är ju inte bara fysiskt man mår dåligt !
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • Skogkatt galning

Jag blev fruktansvärt illa behandlad förra graviditeten också. Min BM lyssnade inte och tog inte alls mig på allvar förrens i v 24 när hon tvingade upp mig på vågen och därefter fick jag en utskällning: "Det förstår du väl: Man får inte banta som gravid!"
    Då först blev jag förbannad och sa att jag har försökt prata med dig flera gånger om detta men du vägrar ringa upp samt säger att "Graviditeten är ett frisk tillstånd, må illa hör till.."

Nu har jag valt att gå till en privat BM och vilken skillnad det är. Jag blev sjukskriven via telefon, de tyckte inte att jag med min tidigare historia behövde komma in för någon undersökning. Samt fått medicin utskriven via telefon, det hjälper faktiskt att slippa ta sig utanför dörren när man mår som sämst.

• With a devilish smile
    Skogkatt galning skrev 2009-11-25 14:26:43 följande:
    Jag blev fruktansvärt illa behandlad förra graviditeten också. Min BM lyssnade inte och tog inte alls mig på allvar förrens i v 24 när hon tvingade upp mig på vågen och därefter fick jag en utskällning: "Det förstår du väl: Man får inte banta som gravid!" Då först blev jag förbannad och sa att jag har försökt prata med dig flera gånger om detta men du vägrar ringa upp samt säger att "Graviditeten är ett frisk tillstånd, må illa hör till.." Nu har jag valt att gå till en privat BM och vilken skillnad det är. Jag blev sjukskriven via telefon, de tyckte inte att jag med min tidigare historia behövde komma in för någon undersökning. Samt fått medicin utskriven via telefon, det hjälper faktiskt att slippa ta sig utanför dörren när man mår som sämst.
    Så sa läkaren till mig nu sist, man får ta att man mår lite illa & skrattade.
  • bumbi 84

Anna kaffekanna skrev 2009-11-25 13:58:12 följande:

Hej på er, hittade plötsligt den här tråden och insåg att det gäller mig. Hej Bumbi, ser att vi följs åt i många trådar

Måste erkänna att min första reaktion när jag läser i er tråd är ilska, för jag var så himla illa däran min förra graviditet och INGEN har nånsin ens nämnt att denna diagnos finns. Jag finck INGEN hjälp, inte ens poistafen eller motsvaraned! Jag bor i Finland, här verkar det vara betydligt svårare att få ut medicin. Min första grav var en normal morron illamående graviditet men den förra var ett totalt helvete på jorden. Jag kräktes dygnet runt typ 10 ggr dagen i fyra månader, fick kliva upp mitt i natten o spy osv. Efter runt 2o veckor lugnade det sig lite men jag kräktes hela graviditetn till slut o plågades av ett ihållande fruktansvärt illamående ända tills pojken föddes. Samtidigt som det här pågick, flyttade vi, renoverade o jag hade själv hand om en vild 1,5 åring...slutresultatet var att jag blev helt nerkörd o deprimerad, klarade inte av vardagen, och det är först nu 2,5 år senare jag börjat repa mig både psykiskt och fysiskt. Har varit livrädd för en till grav fast vi ville ha fler barn o vi ville vänta några år, men nu blev jag överraskande gravid o testade pos två dagar sen. Mår inte illa än tack o lov men följer det samma mönster så vet jag vad som kommer om ca två tre veckor senast. Nu är jag såååårädd att det blir lika då jag inte fick hjälp sist. Vitamin B% var enda dom ville ge...Var hela tiden på gränsen att bli inlagd på dropp men i samråd med min bm så försökte vi få det att gå eftersom ingen hade kunnat ha vår son då min mans jobb inte är sånt att han kunde bli hemma. O fy bara jag tänker på det. Om jag vetat att det finns hjälp att få!! Hur kunde min bm låta mig må så dåligt o sitta hos henne gråtande månad efter månad för att jag höll på gick under men utan att ge mig medicin???Oj va långt det blev nu, men det var faktiskt det värsta jag varit med om i mitt liv, tortyr och det höll på bli undergången för mitt o min mans förhållande men tack o lov klarade vi det. 
    Hej hej ja jag är överallt

fick heller ingen hjälp första grav hon tyckte bara det var bra för då gick jag inte upp i vikt. (är tjock ) Andra låg jag inne med dropp och gick ner i vikt så bm var riktigt orolig.(NY BM!!)

Och nu får jag knappt i mig nått på dagarna och mår skit. (vecka 8 (7+0))

Det finns massa olika mediciner att pröva.
  • ollileah

hej alla nya!
    roligt att ni hittat hit, mindre roligt att vi mår dåligt.
    lergigan fungerade förra gången för mig och hjälpte den här gången men tyvärr inte så mkt som jag önskade. Nu fungerar ju den andra bra och jag är nog inte bara halv-zombie utan sanarare helzombi Men det är ju bara att välja -pest eller kolera. Jag trivs bättre som zombi än att kräkas om jag ska välja!
    har fått bra bemötande i vården, däremot är det väldigt svårt att få läkartider där jag bor. Har fått recept-förskrivning via telefon vilket jag tycker är jättebra, men fom imorgon behöver jag få tag på en läkare och bli sjukskriven -så det blir till å sitta i telefonkö som öppnar 8.00. Sist jag gjorde det (för att be om medicin) ringde jag 8.02, kom fram 8.40 och då var alla tider slut. Hoppas det går bättre imorgon eller att de sjukskriver mig på telefon.

• tjötas

Usch, jag blir så arg av att läsa att så många inte fått hjälp! Förstår att jag hade det bra förra gången, som hade en förstående BM och läkare som hjälpte mig relativt tidigt med medicin osv.

Kolla i föregående tråd, där finns en del nyttiga länkar där ni kan läsa på mer om mediciner, symptom osv (kanske kan TS lägga till dem i trådstarten igen?!).

En viktig sak är att studier visa att förloppet kan bli bättre om man börjar medicinera vid första symptomen om man haft HG innan. INNAN kroppen blir helt medtagen. Så ni som är nygravida och inte börjat må illa än, se till att få ett recept så att ni kan hämta ut medicin så fort ni börjar bli dåliga (OM ni blir dåliga alltså). Det har min BM lovat mig.

Viktigt också att ha en plan för graviditeten, worst case scenario liksom. Prata med BM i förväg, diskutera med make och omgivning och förbered er så mycket ni kan med vitaminer osv. Hoppas på det bästa men förbered för det värsta! Det är så jag gör. Ägglossning imorgon, får väl se hur det går...

• Anna kaffekanna

Ringde och bokade inskrivningstid till bm idag. Min gamla bm är på mammaledigt så jag får en ny. Tyckte nog egentligen jättemycket  om henne, hon var otroligt trevlig o snäll annars, men jag fick ju som sagt ingen hjälp alls mot mitt illamående. Så nu sa jag till genast från början att jag fixar inte en till likadan graviditet, så denna gång vill jag ha medicin o hjälp fort så det inte blir lika hemskt. Hon verkade ta det på allvar o sade att jag ska ringa om jag blir dålig innan inskrivningen som är dan före julafton, så bokar hon genast läkartid åt mig så jag får hjälp. Verkar som dom tar en mer på allvar nu andra gången då man har facit i hand på att det inte gick över i v 12 och inte blev nå lättare. Så hon var väldigt tillmötes gående (ihopskrivet? särskrivet?)och det var en stor lättnad för mig. Men hittills mår jag toppen, peppar peppar. Hoppas på ett mirakel att det ska vara bättre denna gång, min första graviditet var ju inte alls lika jobbig. Kanske om det skulle vara en liten tjej denna gång att det sku vara annorlunda...hoppas bör man.

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • Angi07

Hej till alla!
    Jag är iv.7 och började med trötthet och illamående förra veckan. Denna vecka har blivit mycket värre. Har fyra barn och blivit sjuk med tre av de och inlangd med dropp med två av de fyra. Nu är jag gravid igen och mår dåligt nästan direkt efter BIM. Har inte kunnat jobba från måndag så jag kommer träffa en läkare på måndag(30) på kvinnokliniken som kommer att sjukskriva mig. Man vill gärna tro att det blir bra dena gång men jag vet att det inte blir så. Jag gråter för det minsta, det känns så jobbigt , man undrar om jag kommer klara av detta och nära jul ! Här har ni en zombi till

• With a devilish smile

Igår var jag inte lågt ifrån att svimma & blev alldeles konstig i hela kroppen & började kallsvettas. Det var riktigt obehagligt och kom precis efter ett besök över toastolen.

Jag är så trött på detta redan & vet knappt hur jag ska orka om dagarna när min man jobbar. Lergiganen är totalt värdelös & jag funderar om kan ringa till gyn akuten så man får träffa en läkare direkt ! Annars kommer jag få vänta i säkert 1-2 veckor innan jag får en läkartid & VC hänvisar bara till barnmorskan !
Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd