• ollileah

Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd

Här kan vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet och som ny är/vill bli gravida igen följas åt, stöttas och peppa varann.

Här är länk till den gamla tråden: www.familjeliv.se/forum-1-159/m45623466.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 20:01
    RÄTT länk till den förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-1-159/m45623466-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:22
    www.helpher.org
    www.hyperemesis.egetforum.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:25
    www.hyperemesis.egetforum.se

• Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd
  • tjötas

på torsdag kan jag testa och ta reda på om jag är gravid... Längtar så! Senaste nätterna har jag dock plågats av mardrömmar om maratonkräkningar, dropp och annat. Antar att jag mentalt förbereder mig på vad som komma skall. OM jag nu blir dålig igen ska det bli "intressant" att se hur jag påverkas av det psykiskt den här gången. Jag vet ju att risken är stor nu och har försökt förbereda mig, fysiskt, psykiskt och praktiskt. Jag hoppas (och tror) att jag kan hantera det bättre när jag vet hur stor belöningen är i slutet. Men vem vet, kanske kommer jag om några veckor ligga och kräkas och fundera på om inte abort är det bästa alternativet trots allt...

Ni andra som haft HG fler gånger, har ni olika upplevelser från de olika graviditeterna?

• bumbi 84
    tjötas skrev 2009-12-07 00:04:34 följande:
    på torsdag kan jag testa och ta reda på om jag är gravid... Längtar så! Senaste nätterna har jag dock plågats av mardrömmar om maratonkräkningar, dropp och annat. Antar att jag mentalt förbereder mig på vad som komma skall. OM jag nu blir dålig igen ska det bli "intressant" att se hur jag påverkas av det psykiskt den här gången. Jag vet ju att risken är stor nu och har försökt förbereda mig, fysiskt, psykiskt och praktiskt. Jag hoppas (och tror) att jag kan hantera det bättre när jag vet hur stor belöningen är i slutet. Men vem vet, kanske kommer jag om några veckor ligga och kräkas och fundera på om inte abort är det bästa alternativet trots allt...Ni andra som haft HG fler gånger, har ni olika upplevelser från de olika graviditeterna?
    andra var lättare för man visste vad man fick. men denna gången har jag undrat vad jag pysslar med igentligen. men förhoppnings vis kommer sambon vara hemma en månad nu. (pratar med chefen idag)
  • With a devilish smile
    Flutterby skrev 2009-12-05 18:11:05 följande:
    Förutom illamåendet och kräkandet så har jag fruktansvärd halsbränna! Finns det något man "får" ta förutom Gaviscon(som inte funkar för fem öre)?
    Novalicid har jag för jag åt mot halsbrännan förra graviditeten, dom var faktiskt bra ,
    gaviscon är mest äckligt , tycker inte heller det hjälper det minsta ( hade tuggtabletter )
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • ollileah
    Stina85 skrev 2009-12-05 09:00:53 följande:
    Jaaaa! Kunde inte hålla mig ifrån att testa idag istället för imorgon... Fick ett starkt fint pluss! Knappt så jag kan fatta att de redan tagit sig, han inte ha någon mens efter mf. Svårt att räkna bara när man inte vet riktigt när äl var... Klart man är orolig för ett nytt mf men är jätte glad Illamåendet infinner sig redan till och från, kommer i attacker...
    Vad roligt!! Grattis
  • Stina85

Tack för alla grattulationer!

Illamåendet börjar bli mer ihärdigt, usch... måste gå och småäta för att hålla de under kontroll.. peppar peppar har jag inte börjat kräkas... än

• Mumscarramell

Tydligen här man kan få expertishjälp för illamående vad jag har hört?! Mått som en prinsessa fram tills igår (v.7+1) då jag spydde flera gånger. Sjukskrev mig idag och imorgon för att få lite kontroll över situationen.

Vad ska man äta då man har noll aptit?? Får absolut inte bli tom i magen, måste äta små tuggor av nåt hela tiden. Hoppas verkligen de inte håller i sig så länge - hur står ni ut?

• tjötas
    Mumscarramell skrev 2009-12-07 14:08:29 följande:
    Tydligen här man kan få expertishjälp för illamående vad jag har hört?! Mått som en prinsessa fram tills igår (v.7+1) då jag spydde flera gånger. Sjukskrev mig idag och imorgon för att få lite kontroll över situationen.Vad ska man äta då man har noll aptit?? Får absolut inte bli tom i magen, måste äta små tuggor av nåt hela tiden. Hoppas verkligen de inte håller i sig så länge - hur står ni ut?
    Ja du, med HG står man knappt ut! Hoppas det går över för dig snart.

När jag var som sjukast fick jag rådet från min BM att äta precis det jag kände för. HOn tyckte jag kunde strunta i alla kostråd till gravida och äta det jag ville, bara för att få i mig nåt. Nån dag kanske det bara blev små bitar av lussekatter, nån dag kanske jag bara fick i mig äppelbitar. Under en vecka åt jag bara biff med bambuskott från en särskild kina-krog i stan! När jag väl medicinerade kunde jag äta mer normalt och behålla maten.

Det finns trådar med tips för att stävja "vanligt" illamående: postafen, sea band, ingefära osv. Mår du sämre än så, så kontakta din BM och kolla om du kan få receptbelagd medicin. Det viktigaste är att du får i dig vätska, blir du uttorkad kommer du bli mer och mer illamående. Och om du kan tänka dig att äta något, om så chips, kex eller liknande, så ät av det tills den vanliga aptiteten återkommer. MAn får forska lite i vad man klarar av och vad som triggar illamåendet!
  • bumbi 84
    tjötas skrev 2009-12-07 14:30:03 följande:
    Ja du, med HG står man knappt ut! Hoppas det går över för dig snart.När jag var som sjukast fick jag rådet från min BM att äta precis det jag kände för. HOn tyckte jag kunde strunta i alla kostråd till gravida och äta det jag ville, bara för att få i mig nåt. Nån dag kanske det bara blev små bitar av lussekatter, nån dag kanske jag bara fick i mig äppelbitar. Under en vecka åt jag bara biff med bambuskott från en särskild kina-krog i stan! När jag väl medicinerade kunde jag äta mer normalt och behålla maten.Det finns trådar med tips för att stävja "vanligt" illamående: postafen, sea band, ingefära osv. Mår du sämre än så, så kontakta din BM och kolla om du kan få receptbelagd medicin. Det viktigaste är att du får i dig vätska, blir du uttorkad kommer du bli mer och mer illamående. Och om du kan tänka dig att äta något, om så chips, kex eller liknande, så ät av det tills den vanliga aptiteten återkommer. MAn får forska lite i vad man klarar av och vad som triggar illamåendet!
    fick samma råd av min bm. spelar ingen roll vad man äter och dricker bara det är nått.
  • Anna kaffekanna

Här har illamåendet sakta men säkert börjat krypa sig på nu. Är 6+0 idag så d va ju väldigt väntat. Hittills har jag inte behövt spy tack o lov men imorse var det nog inte långt borta och det har blivit stadigt värre för varje dag nu senaste veckan så det är väl mest en tidsfråga. Hoppas fortfarande att jag skall klara mig med vanligt graviditetsillamående denna gång, men tiden lär ju visa. Vaknade inatt av att jag mådde såå himla illa o behövde gå kräkas men lyckades efter mycket om o men somna om i alla fall. Det går i vågor hela dagen, morgon, lunch, kväll, natt. Men än så länge är det definitivt hanterbart så jag är lycklig för det i alla fall. Blir bara så otroligt trött av att gå omkring o må illa dygnet runt men bara maten hålls ner får man ju vara tacksam i det här skedet. 

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • bumbi 84

fy f**n igår var en riktig skit dag. spydde konstant hela dagen.

och samma hittils idag

Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd