Mumscarramell skrev 2009-12-07 14:08:29 följande:
Tydligen här man kan få expertishjälp för illamående vad jag har hört?! Mått som en prinsessa fram tills igår (v.7+1) då jag spydde flera gånger. Sjukskrev mig idag och imorgon för att få lite kontroll över situationen.Vad ska man äta då man har noll aptit?? Får absolut inte bli tom i magen, måste äta små tuggor av nåt hela tiden. Hoppas verkligen de inte håller i sig så länge - hur står ni ut?
Ja du, med HG står man knappt ut! Hoppas det går över för dig snart.
När jag var som sjukast fick jag rådet från min BM att äta precis det jag kände för. HOn tyckte jag kunde strunta i alla kostråd till gravida och äta det jag ville, bara för att få i mig nåt. Nån dag kanske det bara blev små bitar av lussekatter, nån dag kanske jag bara fick i mig äppelbitar. Under en vecka åt jag bara biff med bambuskott från en särskild kina-krog i stan! När jag väl medicinerade kunde jag äta mer normalt och behålla maten.
Det finns trådar med tips för att stävja "vanligt" illamående: postafen, sea band, ingefära osv. Mår du sämre än så, så kontakta din BM och kolla om du kan få receptbelagd medicin. Det viktigaste är att du får i dig vätska, blir du uttorkad kommer du bli mer och mer illamående. Och om du kan tänka dig att äta något, om så chips, kex eller liknande, så ät av det tills den vanliga aptiteten återkommer. MAn får forska lite i vad man klarar av och vad som triggar illamåendet!