• ollileah

Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd

Här kan vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet och som ny är/vill bli gravida igen följas åt, stöttas och peppa varann.

Här är länk till den gamla tråden: www.familjeliv.se/forum-1-159/m45623466.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 20:01
    RÄTT länk till den förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-1-159/m45623466-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:22
    www.helpher.org
    www.hyperemesis.egetforum.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:25
    www.hyperemesis.egetforum.se

• Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd
  • Anna kaffekanna

Bläää. Nu har d slagit till med full kraft. Har spenderat mer än halva natten med huvudet i toastolen Först kunde jag int tro det faktiskt var grav. för det brukar komma mer krypande för mig, dvs först kräks jag mest morgnoar o sen efter nån vecka ökar d o så blir d fler o fler ggr i dygnet o sen även natten. Men nu satte det ju igång med att jag fick springa upp o spy vid halv två inatt o sen spenderade jag resten av natten på soffan så jag skulle va närmare toan. Är helt skakis idag men har efter mycket om o men lyckats få ner en liten rostbrödskiva o en kopp te i alla fall. Hoppas det får va nere ett tag i alla fall nu. Svin jobbigt att ha sovit max två timmar i natt o nu va hemma hela dan ensam med två barn på 1,5 och 3,5...fresh as a daisy Har en liten liten tanke om att det kanske var nåt annat än grav. illamående inblandat för jag åt nåt igårkväll som inte kändes helt ok. O innan jag började spy fick jag konstig frossa o sen har jag frusit o svettats om vartannat hela natten. Så jag hoppas innerligt att det var så våldsamt pga nåt annat oxå. För fortsätter det så här e jag ju inlagd innan veckan är slut. Nå, senast på lördag får jag Primperan utskrivet av min kompis som ska göra ul på mig. (det är standard medicinen här hos oss i Finland av nån anledning skiljer det sig mycket. Postafen tex klassas som mer risk för fostret än primperan här?) Hoppas det funkar då för jag har ju aldrig förr fått nån medicin alls då dom inte tog mig på allvar förra grav. 

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • tusse74
    tjötas skrev 2009-12-09 08:42:01 följande:
    Välkommen Tusse, tror nog att vi bättre än några andra kan förstå vad du går igenom! Jag hoppas att de sista veckorna går fort så att det snart är över för dig.
    Tack för välkomnandet! Just nu känns dagarna som veckor, men jag försöker att vända detta illamående till något positivt (vad det nu skulle vara ), så att dagarna inte blir så tuffa.

Jag önskar er lycka till i verkstaden och självklart så får man gnälla så mycket man vill när man mår illa, ligger inlagd, har kräkfest m.m.
    bumbi 84 skrev 2009-12-09 09:03:25 följande:
    välkommen
    Tack bumbi!

Anna kaffekanna, hoppas att det inte är grav.illamåendet som börjat så drastiskt för dig, utan att det istället är något övergående.
    Hur orkar du ta hand om två små och samtidigt må illa. Beundrar dig!!!!
    Jag har sonen på dagis hela dagarna och det räcker till ändå tycker jag.
  • Kamikazee

Här fortsätter illamåendet som vanligt. Har varit hemma i 5 veckor nu på fredag och det finns inget slut på eländet. Ska till läkaren och se om han kan ge mig nåt annat än lergigan för den funkar inte alls. Mår illa och spyr ändå.
    Men antagligen blir jag hemma över nyår. Suck - vill hellre vara på jobbet med mina roliga kollegor.
    Förra gången försvann illamåendet i v 17 från ena dagen till den andra. Jag hoppas på ett liknande "mirakel" denna gång. Jag KAN helt enkelt inte vara illamående längre än så. Eller VILL inte. I så fall har jag "bara" 2-3 veckors illamående kvar och det kan jag stå ut med...

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • ollileah

tusse:

välkommen in i tråden, här har du många som förstår dig. Skönt ändå att du är så långt fram i graviditeten. Jag minns min förra gång, sista gången jag kräktes var 3dgr före förlossningen -då hade jag redan gått över 7dgr. Jag tyckte man kunde få bli igångsatt för å slippa kräkas, kändes onödigt att behöva plågas när bebis ändå var fullgångnen, men men.

Jag har ju tur att medicinen funkat ett par veckor för mig, jag kräks inget. Men de sista 3dgr har mitt konstanta illamående tilltagit och jag behöver ligga ned ännu mer än förut och måste gå ut ur affären för att ta luft när jag handlar -inte att jämföra med er som kräks dygnet runt men jag är orolig att jag snart inte kan hålla tillbaka längre och det känns bara så jobbigt om det skulle börja igen... så det är lite smådeppigt idag.

-Kul att höra att det blivit bättre skogkattgalning! Hoppas det fortsätter så!!

Tråkigt Betania att det inte blev ngt Lycka till till nästa månad, kram.

Annakaffekanna: Låter ju som att det med lite tur beror på ngt annat... den här gången kom mitt illamående smygande, men förra gången trodde vi det var maförgiftning: urakut, 13ggr första dygnet, till läkaren dygn 3 då vi var oroliga för barnet om det var ngn bakterie, tillbaks till läkaren dag 7 då det konstaterades HG. Så kan det gå. Den här gången var jag snabb med medicinen, lite visare av erfarenheteten...

• ollileah

Hade glömt hur smaken av uppkräkt galla smakade, nu vet jag... fy f*n (ursäkta detaljerna)

• bumbi 84
    ollileah skrev 2009-12-14 12:59:27 följande:
    Hade glömt hur smaken av uppkräkt galla smakade, nu vet jag... fy f*n (ursäkta detaljerna)
    det hade jag med men kännt det dagligen i ett antal veckor nu BLLÄÄÄÄÄ!!!!!!
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2009-12-14 14:56:19 följande:
    det hade jag med men kännt det dagligen i ett antal veckor nu BLLÄÄÄÄÄ!!!!!!
    Instämmer !
    Men tycker nästan det är värre att kräka när man precis har ätit eller precis tagit medicin blääää.
    Imorgon är det dags för läkaren , kommer få frispel om hon inte skriver ut något annat åt mig eller så kommer jag bara lipa & önska henne död eller något haha.
    Min BM tjatar om akupunktur, men jag har svårt att tro på det !
    Någon som testat?
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • Stina85

With a devilish smile skrev 2009-12-14 15:16:46 följande:

Instämmer !
    Men tycker nästan det är värre att kräka när man precis har ätit eller precis tagit medicin blääää.

Imorgon är det dags för läkaren , kommer få frispel om hon inte skriver ut något annat åt mig eller så kommer jag bara lipa & önska henne död eller något haha.

Någon som testat?
    Jag testade akupunktur, punktion av kärlen under tungan, sesamfrön i örat (akupressur) när jag väntade dottern men inget av det hjälpte!
  • tusse74

With a devilish smile skrev 2009-12-14 15:16:46 följande:

Instämmer !

Någon som testat?
    Lycka till hos läkaren! Hoppas att du får en förstående och hjälpsam sådan, som skriver ut dundermedel, så att du slipper illamåendet och kräkningarna.
  • tusse74

Själv har jag varit i ett skov och haft en tung vecka med självmordstankar, för abort är ju inte att tänka på i v.29.

Jag testade att ta Lergigan en dag, som jag hade kvar från förra graviditeten. Nu kommer jag ihåg varför jag inte tyckte om dom då......och inte nu heller för den delen. Jag blev totalknockad och sov 2 timmar. Sen var jag inte mig själv på flera timmar och skulle dessutom ta hand om sonen. Jobbigt!

Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd