• ollileah

Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd

Här kan vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet och som ny är/vill bli gravida igen följas åt, stöttas och peppa varann.

Här är länk till den gamla tråden: www.familjeliv.se/forum-1-159/m45623466.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 20:01
    RÄTT länk till den förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-1-159/m45623466-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:22
    www.helpher.org
    www.hyperemesis.egetforum.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:25
    www.hyperemesis.egetforum.se

• Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd
  • Ann Lee

Läkaren har inte ringt men jag har skickat mannen till apoteket för att handla näringsdryck. Allt är värt att pröva känns det som. Bad honom ta en näringsdryck utan vanilj om det fanns, har så svårt för vaniljsmaken/doften. Håll tummarna!

• tusse74
    Ann Lee skrev 2010-02-08 15:36:03 följande:
    Läkaren har inte ringt men jag har skickat mannen till apoteket för att handla näringsdryck. Allt är värt att pröva känns det som. Bad honom ta en näringsdryck utan vanilj om det fanns, har så svårt för vaniljsmaken/doften. Håll tummarna!
    Jag har fastnat för jordgubb och apelsin smak, men det finns flera smaker beroende på vad ditt apotek har hemma.
    Lycka till!!
  • bumbi 84
    Ann Lee skrev 2010-02-08 15:36:03 följande:
    hoppas att det hjälper. inte kul när det aldrig ger sig.

man kanske skulle testa några sådana?!
    Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Bf ♥100716♥
  • tjötas
    Flutterby skrev 2010-02-08 00:49:49 följande:
    Betania: så här står det i FASS: " Det är bäst att inte använda Pepcid Duo under graviditet."
    Hoppsan, tur att jag inte är gravid då .
  • Ann Lee
    tusse74 skrev 2010-02-08 15:45:49 följande:
    Jag har fastnat för jordgubb och apelsin smak, men det finns flera smaker beroende på vad ditt apotek har hemma. Lycka till!!
    Min man hade köpt skogsbär. Jag hoppas att den är god. Tänkte dricka en sådan till lunch.
    bumbi 84 skrev 2010-02-08 17:08:12 följande:
    hoppas att det hjälper. inte kul när det aldrig ger sig. man kanske skulle testa några sådana?!
    Ja, det vore ju jättebra om detta hjälpte! Ska rapportera här sedan!

Hur mår ni andra?
  • tusse74
    Ann Lee skrev 2010-02-09 09:47:03 följande:
    Min man hade köpt skogsbär. Jag hoppas att den är god. Tänkte dricka en sådan till lunch. Ja, det vore ju jättebra om detta hjälpte! Ska rapportera här sedan!Hur mår ni andra?
    Allt är värt att prova när man inte får i sig någonting. Hoppas att du får behålla den.

Själv så mår jag illa idag och känner mig trött och som ett läskpapper i munnen. Jag vet av erfarenhet att det brukar bli en sån där dag, då man bara äter och dricker hela dagen, för att bedöva illamåendet. Bara några veckor kvar nu för min del. (peppar mig själv).

Om en vecka ska jag få komma in på utredning om igångsättning (för att slippa gå illamående över tiden). Jag ser fram emot det. Känns spännande och skönt att få ett slut på detta.
  • Ann Lee

Kände mig så pigg imorse och behövde inte ens kräkas. Kunde äta min banan och det kändes hur bra som helst. Tänkte... Åh, jag kanske börjar må bättre. Jo, tjena... nu mår jag apa igen. Hur kunde jag ens hoppas! {#lang_emotions_yell}

Nu dags för näringsdrycken! Mitt hopp står till den!

tusse74: Vad är det för märke på din näringsdryck som du får på recept? Tänkte, bra att veta om läkaren skulle ringa så kan jag kanske passa på och tigga om ett recept.

• ollileah
    tusse74 skrev 2010-02-09 11:14:41 följande:
    Allt är värt att prova när man inte får i sig någonting. Hoppas att du får behålla den.Själv så mår jag illa idag och känner mig trött och som ett läskpapper i munnen. Jag vet av erfarenhet att det brukar bli en sån där dag, då man bara äter och dricker hela dagen, för att bedöva illamåendet. Bara några veckor kvar nu för min del. (peppar mig själv).Om en vecka ska jag få komma in på utredning om igångsättning (för att slippa gå illamående över tiden). Jag ser fram emot det. Känns spännande och skönt att få ett slut på detta.
    Skönt att få ett datum för avslut! Hoppas det går bra och att du kan få en tid
  • tusse74
    ollileah skrev 2010-02-09 11:39:05 följande:
    Skönt att få ett datum för avslut! Hoppas det går bra och att du kan få en tid
    Tack för det! Idag är en dålig dag, så nu längtar jag tills det här är över.
  • tusse74

Hur gick det för dig med näringsdrycken AnnLee? Fick du behålla den? Tyckte du om den?

• Alexis mamma

Hej på er igen...hur mår ni? Blir bara värre här tycker jag, men ska till läkaren på torsdag tack o lov...sen har jag semester i 2 veckor hoppas att d hjälper! Är helt sjukt trött på jobbet....lite orolig för illamåendet på flyget bara men vi ska inte så långt...

• Alexis mamma
    som en sol skrev 2010-02-08 11:48:57 följande:
    AnnLee: jag tror tyvärr den där huvudvärken hänger ihop med hyperemesisen. Har läst om det och jag hade också ont i huvudet hela tiden, oberoende av matintag, så jag tror det följer med själva tillståndet.
    oj då kanske d e därför jag har huvudvärk för jämnan? Har inte ens funderat över att d kunde ha med grav. att göra!
  • ollileah
    Alexis mamma skrev 2010-02-09 19:27:46 följande:
    oj då kanske d e därför jag har huvudvärk för jämnan? Har inte ens funderat över att d kunde ha med grav. att göra!
    åh, nu fattar jag! trodde huvudvärk bara kom med lågt matintag å det är ju på topp nu av allt småätande för å stävja illamåendet. Men då förstår jag alltid skönt å veta vad saker o ting beror på.
  • Flutterby

Jag har också huvudvärk för jämnan, värst på eftermiddagarna. Jobbigt när man bara får ta Alvedon/Panodil...

• skullevakul

Hej!

Jättebra tråd, många här med samma knäppa symtom som en själv {#lang_emotions_wink} Har blivit jätterörd och stolt över att ni tar en dag i taget. Håller tummarna!

Har inte plussat men brukar inte ha några marginaler så frågar innan:

Har någon hört talas om Body talk?

Några bra självhypnos/självsuggestion/bildsuggestion-cd:s? Är det mot smärta man ska leta efter eller en meditations-cd? Eller bok?

När jag har HG förlorar jag helt förmågan att "börja" tänka själv, hamnar i vaket komatillstånd, men när jag väl tänker gillar jag det verkligen.

Märkte att jag började andas lugnare av Beyond Morning Sickness-bokens bildsuggestioner. Vore suveränt om det kunde kännas bättre bara någon minut ibland!

Andningsövningar?

Är det någon som inte kan öppna den vanliga kylen men upplever att minikyl vid soffan med bara drycker och kanske en färdig macka i plastpåse funkar? 

Fläkten inuti ska visst låta, och jag behöver verkligen vila så det går ju inte. Och en halvstor variant/bänkkyl är säkert lika läskig som den vanliga kylen, tror inte det bara är maten jag är rädd för men har aldrig testat matfri kyl.

Tips på vad man kan få i sig är varm choklad gjord på vatten (finns i påsar), 

Salta Katten-tablettask, ska tydligen inte vara bra med lakrits, men några att suga på i munnen hjälpte mig att duscha var fjärde dag. De fick bort saliven och syran i magen blev bättre också. Var nästan lycklig med dem i munnen, men fick bara höra hur farliga de var. Fast det är det enda som egentligen alltid funkat och hjälpt. Tror verkligen inte att några ibland kan skada. Om man har högt blodtryck eller graviditetsdiabetes ska man nog hoppa. Är laxerande också{#lang_emotions_laughing}

Sedan läste jag här att det var fler än jag som levt på nyponsoppa, drack varm gjord på pulver. Var skönt att läsa att det fanns fler som jag!!

Träffade dietist som sade att det var jättebra näringsvärde i glass, så ickegräddig mild chokladglass funkade bra. Gillade vanilj också men ingen i den här tråden verkar gilla vanilj längre …

Chokladbit som smälte i munnen.

Citronyoughurt blev jag också tipsad om och det funkade fast mjölk var läskigt. 

Gillade också näringsdryckerna, jag skulle få hemkört. Drack dem rumstempererade (fast med dropp brukar allt gå bättre) och det är ju bra om man inte kan öppna kylen.

Äppeljuice.

Testar gärna lingondricka och svartvinbärssaft nästa gång.

Sedan även det motsatta, lavemang om illamåendet kan bero på att magen är extremt trög. Blev visserligen mer illamående i början av lavemanget.

Tack för att ni finns!

• Ann Lee
    tusse74 skrev 2010-02-09 15:47:32 följande:
    Hur gick det för dig med näringsdrycken AnnLee? Fick du behålla den? Tyckte du om den?
    Det har gått bra med näringsdrycken. Den är väl inte jättegod, men absolut drickbar. Det blir en eftersmak av den, men absolut hanterbart. Jag drack en igår, och en  idag. Har fått behålla bägge. Det känns som ett bra sätt att få i sig kalorier och vitaminer.
    Dricker du en eller fler per dag?

skullevakul: Ingen erfarenhet av Body Talk. Jag kan inte heller öppna kylen, spyr rakt nedanför, men jag vet det denna graviditet, alltså öppnar jag inte kylen, har inte gjort det på över en månad. Min man tar ut sakerna åt mig. Jag är en chokladfantast i vanliga fall men när jag är gravid fungerar det inte alls. Trist, hann inte ens äta julchokladen som jag hann göra innnan jag plussade. Tyvärr går både choklad och vanilj bort för mig helt.
    Du skrev om Salta-katten och att de var inte bra. Så farligt är det inte om du inte äter en massa askar varje dag. Själv suger jag på Turkisk Peppar godisar då och då, speciellt efter jag kräkts för att få bort äckelsmak och lindra yrseln. Min påse räcker väldigt länge, tvekar inte alls över att ta de. Barnmorskan har också sagt att det är helt ok och bra att jag hittat något som kan lindra lite.
    Jag har försökt med laktulos för att få magen att fungera, men vet inte vad jag ska blanda den i, så sött. Så nu fungerar det inte, magen är trög.

Ingen läkare har ringt. Istället fick jag ett brev från vårdcentralen med ett nytt läkarintyg. Visst, jättebra för jag är ju inte kapabel att jobba än. Men blev ändå riktigt besviken över att läkaren inte ens ringde. Jag kontaktade ju inte vårdcentralen för läkarintyg utan för att jag mår apa och inte kan äta nästan något. Ska ringa till BM idag igen tänkte jag.
  • skullevakul
    Annlee: Nästa gång tänker jag maxa med Salta Katten, minst en ask om dagen! Sjuksköterskorna skrämde mig verkligen så snålade samt gömde dem så de inte skulle tas ifrån mig! Det var ändå det minst sämsta rådet jag fick{#lang_emotions_frown}
    Tog förresten bara två stycken i morse och det blev rusch i magen, men då är jag varken gravid eller går på mediciner.
    Du hade inte provat Ondansetron än väl? Helt sjukt att det ska ta så lång tid att byta medicin när man snabbt märker att det inte ger något, samt att man ska kunna ge egna förslag!
    Håller med om laktulossmaken{#lang_emotions_yell} Tror det var Klyx-lavemang jag tog.
    Träffa dietist var skönt, även om kontentan var: glass, citronsmak, näringsdryck (fick testa olika som hon skulle skicka hem gratis). Men skönt att bolla med någon som jobbar med cancerpatienter i vanliga fall.
    Tycker man borde få dropp oftare i förebyggande syfte. Ringde närmsta bm och de sade att om jag ville ha dropp så skulle jag få det.
    Hur gick det med bm?
  • melinis2020

Är det någon av er som INTE fått hg med tredje barnet (el senare)? Haft svår hg tidigare med mina 2 barn men den här gången känner jag ingenting. Började i v 4 sist, låg på sjukhus i vecka 6 redan med andra barnen. Nu är jag i vecka 7 med bebis nr 3 och är extremt trött men mår inte illa alls. Tänker bara det värsta. 

Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd