• ollileah

Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd

Här kan vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet och som ny är/vill bli gravida igen följas åt, stöttas och peppa varann.

Här är länk till den gamla tråden: www.familjeliv.se/forum-1-159/m45623466.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 20:01
    RÄTT länk till den förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-1-159/m45623466-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:22
    www.helpher.org
    www.hyperemesis.egetforum.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 11:25
    www.hyperemesis.egetforum.se

• Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd
  • With a devilish smile

Ooh, helt överlycklig nu :)

Gick super hos läkaren, fick primperan & någon magkatarrs medicin så ska jag fortsätta med lergigan comp också . Så jag har en liten pillercoktail att hiva i mig , sen blev jag sjukskriven året ut :)
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • tjötas
    Stina85 skrev 2009-12-15 07:16:51 följande:
    With a devilish smile skrev 2009-12-14 15:16:46 följande: Jag testade akupunktur, punktion av kärlen under tungan, sesamfrön i örat (akupressur) när jag väntade dottern men inget av det hjälpte!
    Testade samma, funkade inte.
  • Kamikazee

Jag har fått testa en ny medicin - Ondansetron. Någon som har testat det? Det är samma verksamma substanser som Zefron om det känns till bättre. Ondansetronet var bara hutlöst mycket billigare. (Zefronet kostade 750 kr för 10 tabletter!)

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • bumbi 84

With a devilish smile skrev 2009-12-15 18:17:00 följande:

Ooh, helt överlycklig nu :)
    Gick super hos läkaren, fick primperan & någon magkatarrs medicin så ska jag fortsätta med lergigan comp också . Så jag har en liten pillercoktail att hiva i mig , sen blev jag sjukskriven året ut :)
    hoppas att dom hjälper för dig.
    och skönt du blev sjukskriven. är jag med.
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2009-12-16 10:11:17 följande:
    With a devilish smile skrev 2009-12-15 18:17:00 följande: hoppas att dom hjälper för dig. och skönt du blev sjukskriven. är jag med.
    Får säga att det har hjälpt en hel del , mår lite illa fortfarande men inte lika illa som innan, har inte kräkt än så länge iallfall men det går lite i vågor med illamåendet men hr precis ätit så det är väl därför !
    Är skönt att kunna slappna av lite nu i 2 veckor utan att stressa ihjäl mig med skola mm. Hoppas bara effekten håller i sig & att det bara inte var idag det fungerade :)
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • tusse74
    Kamikazee skrev 2009-12-16 08:38:16 följande:
    Jag har fått testa en ny medicin - Ondansetron. Någon som har testat det? Det är samma verksamma substanser som Zefron om det känns till bättre. Ondansetronet var bara hutlöst mycket billigare. (Zefronet kostade 750 kr för 10 tabletter!)
    Jag har ätit ondansetron i 10 veckor och dom har tagit bort kräkningarna (förutom när jag har varit jättedålig och kräkts ca 1-3 ggr/vecka). Däremot blir jag grymt förstoppad av dom och illamåendet varierar, beroende på hur mycket jag har gjort om dagarna, eller hur stressad jag har varit.

Hoppas att dom hjälper för dig!!
  • Kamikazee
    tusse74 skrev 2009-12-17 17:15:06 följande:
    Jag har ätit ondansetron i 10 veckor och dom har tagit bort kräkningarna (förutom när jag har varit jättedålig och kräkts ca 1-3 ggr/vecka). Däremot blir jag grymt förstoppad av dom och illamåendet varierar, beroende på hur mycket jag har gjort om dagarna, eller hur stressad jag har varit. Hoppas att dom hjälper för dig!!
    Jag har tagit dem igår och idag och magen är, ja som den har varit sen jag blev gravid dvs i obalans. Jag känner fortfarande av illamåendet och det är som vanligt mest intensivt från kl 13 och framåt. Jag har inte kräkts på sen i måndags dock. Kräkningarna var bättre redan förra veckan då jag tog lergigan, så de funkade väl på nåt sätt ändå. I söndags testade jag att inte ta några tabletter alls och då låg jag över toan hela dagen och fick knappt behålla något. Måndagen var också jobbig även om jag hade tagit tabletter - antar att det tar ett tag innan ämnena verkar. Men samtidigt verkar det som det riktigt jobbiga illamåendet går i skov, man är relativt ok med "bara" illamåendet i ett antal dagar, och sedan vänder det och man är tillbaka i helvetet då man får vara glad om man inte blir uttorkad.
    Jag blev ytterligare sjukskriven fram till mitten av januari så jag får ta det lugnt över jul. Hoppas ju att skiten går över når jag kommer till v 17, som det gjorde med min första dotter.
  • Kamikazee
    bumbi 84 skrev 2009-12-17 18:04:06 följande:
    BM vill lägga in mig med dropp. Det hinns bara inte med nu vid jul.
    men å andra sidan är det ju inte bra om du kollapsar på julafton...

Är det nån annan som tycker att illamåendetabletterna smakar vanilj? Skitsmart att krydda med det - kommer aldrig att gilla vaniljsmak mer {#lang_emotions_frown}
  • Amazina
    bumbi 84 skrev 2009-12-17 18:04:06 följande:
    BM vill lägga in mig med dropp. Det hinns bara inte med nu vid jul.
    Men du- åk in och få en eller två liter intravenöst var tredje dag eller något om du inte kan behålla födan. Det är lätt hänt att bli dehydrerad och då mår man ju ännu sämre. Jag är syrra och lärde upp min man under min förra graviditet. Han satte spikar i bjälken ovanför sängen och satte sedan nål på mig och kopplade dropp och grejade. Jag höll dock på att spy ihjäl mig trots dropp så jag blev inlagd under 6 veckor.
Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd