• Jlind

Vi som har börjat en infertilitetsutredning...

Nu i morgon ska jag gå o lämna in prover...

och på måndag så ska sambon lämna in sperma prov...

känns skönt att äntligen vara på G :)

nu är det bara 2 saker till jag måste fixa de är 1. sluta röka 2. gå ner i vikt!

någon mer som har börjat med utredning?

skulle vara kul att följas åt, för jag vet själv hur tungt detta känns, och helst
    av allt skulle jag vilja vara gravid nu!!!!!!

• Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...
  • Päron1986
    Cecan skrev 2010-01-22 21:06:34 följande:
    Hej tjejer! enjy: va tråkigt att det ska ta sån tid borde verkligen inte få fungera så!!! Vi träffade ju en kurator förra måndagen jag tror det verkligen hjälpte då vi fick träffa våran bm idag för provsvar hon sa att vi skulle träffas innan mars sist vi träffade henne. Men vi berättade för kurator hur jobbigt vi tyckte det kändes att leva i ovisshet, så jag tror nästan att hon påverkade efter som vi fick tid så snabbt. Träffade min bm idag som sagt var och vi fick svar på våra prover, min sambos spermiar var bra=) Jippie!!!(Han var verkligen orolig innan det kände jag) Själv hade jag lite avvikande blodprov=( fick pergotime utskrivet och även vagifem som jag ska börja äta efter nästa mens....Min bm verkade väldigt hoppfull om att det skulle fungera!!! Hon sa att det borde fungera inom 3-4månader, och det känns som ingenting när man försökt i över ett år.
    Ska hålla alla tummar jag har för Er!

jag/vi har ingen bm.. jag bara ringde min vårdcentral å bm ringde ringde upp sa till mig att kontakta mottagningen för fertilitet fast jag egentligen skulle till gyn.. hur som helst.. så henne har jag aldrig ens träffat! och nu funderar jag på vem man ska välja..

Någon som har erfarenhet av privatpraktiserande bm? för jag hade en i tonåren och hon var väldigt bra..
  • Cecan

Hej Päronsplitt!

Jag ringde den "lokala" bm när jag insåg att vi hade problem men blev hänvisad att ringa ett av de två landstingen (kvinnoklinkerna) som finns i vårat län, den lokala bm trodde inte att hon kunde hjälpa oss.

Har ingen erfarenhet av privata kliniker så kan tyvärr inte hjälpa!

Hoppas på de bästa för dig Päronsplitt!

• akita06
    enjy; Jag vet det är jättejobbigt att vänta..fast nu när jag ser tillbaka till september/oktober-när vi lämnade sista provet tills vi fick läkartid, har det ändå gått ganska snabbt. Och som sagt...Nu e ni på väg!
    Försök att ha andra "delmål"..boka in saker som du kan se fram emot..t.ex. bio om 2 veckor med din kille sen bjuda hem vänner om 4 veckor på middag..ja du fattar...så går tiden lite snabbare o du fyller den med annat än väntan.

Cecan; då är vi isamma sits nu då..ska  oxå börja äta pergotime nästa cykel..är på dag 3 idag så om exakt en månad ska jag börja...kanske vi kan följas åt?!!
  • Cecan

akita06: Vore jätte skoj att följas åt=) ska du ta singel dos? jag kommer nog att börja ungefär 3 feb beror på när mensen börjar...längtar=)

• Päron1986

Tack ändå Cecan!

Får se, vad de säger när vi väl vart på första mötet... som är 9feb!

• Cecan

Päronslit: Förstår att du snart vill att det ska bli 9feb! Man vill ju veta hur man ska gå vidare!

• Päron1986

Mhmmm! :/
    Men det är rätt mkt som händer omkring oss nu så det känns som om tiden kommer gå fort!

• akita06
    Cecan skrev 2010-01-22 22:24:20 följande:
    akita06: Vore jätte skoj att följas åt=) ska du ta singel dos? jag kommer nog att börja ungefär 3 feb beror på när mensen börjar...längtar=)
    Jag tror jag ska ta singeldos..vet inte så noga ännu. Kommer nog starta lite senare än dig eftersom jag är på dag 4 nu. Skulle tro att jag startar runt den 21 feb. Ja jag längtar oxå..vill ju att det ska hända något liksom!
    Varför ska du äta pergo?
    Jag kommer göra det för att lättare kunna pricka ägglossnin i medan vi står i kö för IVF...ställs i kö nästa månad
  • Cecan

akita06: Jag har fått pergo utskrivet på grund av att man såg nått som avek i blodproven, så det var inte säkert att jag hade egen ägglossning varje månad. Hoppas verklingen att första försöket ska bli en fullträff=)

• Caf10

Hej på er alla!

Ser att de flesta i alla fall är på väg åt rätt håll {#lang_emotions_smile}

Själv blir jag lite ledsen/irriterad över att det är så olika överallt!!! {#lang_emotions_cry}

Vi har gjort alla undersökningar och fått besked att allt ser bra ut, men de kan inte förklara varför vi inte blir gravida..........
    Varför har inte jag fått lämna något blodprov?!?!?!?!? Verkar som man kan avläsa en hel del på ett sådant??!??

Jag har inte ätit p-piller på 4 år och vi har inte använt något annat skydd. Vi väntade i och för sig länge med att söka hjälp - men man hoppas ju att det ska "lösa" sig naturligt.
    Nu har ju vi sådan tur att vi "bara behöver säga till" när vi känner att det är dags för IVF. Men vi har en bit att åka för att utföra den och känner att väglaget kan kosta oss livet istället för att ge oss ett nytt.

Mitt psyke klarar inte speciellt mycket mer  {#lang_emotions_undecided}

• akita06
    cickan4: Varför ni inte har fått lämna blodprov kan jag inte varken svara på eller för den delen förstå..har du frågat om ni skulle få kunna göra det?
    Vad skönt ändå att ni kan starta närsomhelst med IVF. Nu vet jag ju inte vart ni bor men snart kommer väl vägarna bli bättre...ge det 2 månader så är förhoppningsvis vägarna bättre i hela landet.
    Ni kanske kan säga att ni vill starta i mars-april och bestämma det med läkare/klinik då har ni ju det att se fram emot.
    Vi är oxå oförklarligt barnlösa och har nog oxå väntat förlänge innan vi sökte men vi kommer få hjälp inom kort. Börjar äta pergotime nästa månad och ställs då oxå i kö till IVF.
    Försök se ljusglimtarna i det vardagliga...Ni har varnadra!
    Styrkekramar.
  • pixerpie
    akita06 skrev 2010-01-22 22:12:45 följande:
    Försök att ha andra "delmål"..boka in saker som du kan se fram emot..t.ex. bio om 2 veckor med din kille sen bjuda hem vänner om 4 veckor på middag..ja du fattar...så går tiden lite snabbare o du fyller den med annat än väntan.
    Vill bara skriva att jag beundrar dig för alla bra tankar du verkar ha! Du är en klok tjej, lycka till nu med hopp om smått snart!!
  • akita06
    pixerpie skrev 2010-01-25 22:41:39 följande:
    Tack så mycket pixan! Gammal o vis ser du ;)
  • akita06

Jag har sett u andra forum att man skrivit en lista över vad alla håller på med/väntar på..Hade vart kul å ha det här oxå..så har man lite överblick på vad som händer med alla.. Vad tror ni?
    Jag börjar sen e det bara att kopiera in i inlägget och fortsätta för er som vi hänga på.

Akita06: Genomgått utredning, allt verkar normalt. Av mannens spermier var några slöa men det gjorde inget när där fanns så många (316 milj). Försöker en cykel till själva börjar sen med pergotime och ställs i kö för IVF.
    Bim 18/2

• pixerpie

Bra idé men kan vi inte göra en ny tråd som ligger under medlemsgrupper isf... Jag är kanske lite krånglig men mitt nick kan vissa känna igen om de är ute och snokar och vill inte att någon irl ska veta vad vi gör/ har för problem...

Men SÅ gammal är du väl inte? Jag tror vi är ganska jämngamla! Vi har bim samma vecka!

• akita06

Pixan: nej..skämt å sido. Känner mig inte så gammal heller. Men här e många i tråden som är runt/under 25 år och då e ju jag lite äldre, född -78.
    Visst! Hur gör man det då? Och vad säger ni andra?? Trådstartaren har jag inte "sett" på ett tag nu..undrar vad som händer där!?

• pixerpie
    akita06 skrev 2010-01-26 13:27:21 följande:
    Pixan: nej..skämt å sido. Känner mig inte så gammal heller. Men här e många i tråden som är runt/under 25 år och då e ju jag lite äldre, född -78.Visst! Hur gör man det då? Och vad säger ni andra?? Trådstartaren har jag inte "sett" på ett tag nu..undrar vad som händer där!?
    Ja, då är vi lika gamla... Jag blir så frustrerad över hur svårt det ska va´... Nu är vi iaf kollade med de enklaste proverna och allt såg bra ut... Men varför tar det sig inte då!! Och vi får inte hjälp än... tidigast till sommaren eftersom jag ammade så länge som 15 mån men oavsett så blir ju andra gravida trots ammning... Får väl lita på kroppen och den kanske inte orkar med en grav än... Men eftersom första också tog tid (15 mån) så känns det ju inte så kul! Även om man borde vara van att vänta nu!! En kompis har hunnit med fyra (!) graviditeter under samma period om man räknar sedan vi blev gravida med dottern... Nu är hon i v 20!! Lite orättvist måste man ju få tycka!
  • akita06

Ja absolut får man tycka det..hoppas det bara e så att kroppen inte "orkar".
    Var det så du menade med tråden??
    Du har ändå fått 1..jag har inte fått något! :(

Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...