• Jlind

Vi som har börjat en infertilitetsutredning...

Nu i morgon ska jag gå o lämna in prover...

och på måndag så ska sambon lämna in sperma prov...

känns skönt att äntligen vara på G :)

nu är det bara 2 saker till jag måste fixa de är 1. sluta röka 2. gå ner i vikt!

någon mer som har börjat med utredning?

skulle vara kul att följas åt, för jag vet själv hur tungt detta känns, och helst
    av allt skulle jag vilja vara gravid nu!!!!!!

• Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...
  • akita06

Nu har vi äntligen fått tid för första besöket..22/12 ska vi dit o får då våra provsvar och dem ska samtidigt spola mina äggledare. Äääntligen!!

• LillaJenny
    akita06 skrev 2009-12-01 18:43:57 följande:
    Nu har vi äntligen fått tid för första besöket..22/12 ska vi dit o får då våra provsvar och dem ska samtidigt spola mina äggledare. Äääntligen!!
    Lycka till!! :)
  • losingyou

Hej alla hoppas det löser sej för er alla. Inge kul att bara gå å längta å längta så kommer mensen varje gång man hoppats på att den inte ska komma. själv väntar man på att få komma iväg på utredning men hamna på väntelista :( har inte ätit p-piller sen jag var 17 år och är idag 25 ja å min pojkvän har försökt över ett år nu.. Men nu är det bara att vänta på att få komma iväg under tiden har jag beställt mej ägglossningtest från testlagret så nu får jag försöka hålla humöret uppe =) men man blir så avis när man ser alla bebis magar å alla vänner som får. Hoppas det blir min tur snart. Lycka till alla =)

• akita06

Hej Losingyou, ja visst e det så. Man går liksom sönder lite varje gång och till slut faller man helt isär. Då får man bryta ihop och försöka komma igen..tills det är dags för nästa slag.
    Men vi kommer inte längre av att deppa ihop helt..visst kan man göra det en dag eller 2..kanske 3 men sen måste man ta sig upp se till allt det man faktist HAR! Man glömmer lätt det när man bara ser det som man inte har som ALLA ANDRA har.
    Jag tror att kroppen får ännu svårare att svara på hjälpmedel om man är helt i obalans..men det e ju bara min egen uppfattning.
    Go strong girls!!

Oj vilken moraltant detta blev då..men ni förstår säkert.

• malutto

Vi har tagit prover på oss båda och båda är friska, gyn undersökning på mig och jag var på topp. Nu väntar vi remiss för att få gör en undersökning och se om min sambo har några spermier överhuvudtaget (han hade cancer som barn och alla mediciner och strålbehandlingar kan ha gjort att det inte finns)

• Caf10

Hej!

Har precis blivit medlem här, just för att få råd, tips, lätta hjärtat och förhoppningsvis hjälpa någon annan i denna svåra situation.

Är 31 år och är sambo sedan snart 12 år, har också startat en utredning och varit på de två första besöken: Jag har gjort en ultraljudsundersökning och min sambo har lämnat prov - såg bra ut. Väntar på att det ska bli den 7 januari så jag får göra min andra undersökning. Tyvärr kan det vara så att jag redan har fått min ägglossning då och får vänta ytterligare en mens innan ny tid kan bokas......tiden går......

Några av er skriver att ni fått lämna blodprov, när i proceduren gör man det? Det har inte våran läkare ens nämnt att vi ev ska göra?!?

Hur många i eran omgivning är det som vet om att ni går igenom detta?
    Jag har berättat för de närmaste tjejkompisarna och chefen med tanke på att jag kanske måste vara ledig en del. Men ingen av våra föräldrar eller syskon vet?! Ingen av dem har frågat rakt ut om det inte är dags snart, men vi vet att båda våra mammor bara längtar efter att få barnbarn. Det skulle vara det första för bägge två.

Tack för att denna tråd startades!

Ta hand om er allihop!

/Cickan4

• akita06

Hej Cickan4, välkommen!
    Vi fick börja med att lämna prover och har sedan fått vänta 10 veckor på besökstid o provsvar..ska dit på tisdag..lite nervös!! Dem ska spola mina äggledare då för att se om där e fri passage. Proven vi fått lämna är mannens spermieprov och jag har lämnat blodprov på dag 2-4 och 21-24 i mencykeln ( ett prov på en utav dagarna-inte ett prov varje dag, så alltså 2 prov totalt) På dessa prov kollar man bl.a. om jag haft ägglossning. Fick även ta ett sköldkörtelprov vid ena tillfället..oxå blodprov.

Jag har berättat för min mamma, pappa, syskon och närmsta tjejvännerna men vi har inte sagt något till hans familj eller våra andra gemensamma vänner.
    Alla våra vänner..i stort sett..har barn så visst får man frågan titt som tätt; När e det dags för er? Mina vänner frågar ju inte det längre utan har stor förståelse för att det är jättejobbigt emellanåt med allt barnprat och jag kan öppna mig för dem i hur det går för oss i vår utredning och så...
    Tror och tycker att det är viktigt att de närmsta vet om situationen så att man kan få stöd även där...FL e ju jättebra men ibland behövs det på närmre håll..och inte alltid mannen förstår till 100 % hur det känns för oss kvinnor när mensen bara kommer o kommer och man blir labil och hormonstinn ;)

• pixerpie

Hej på er! Ja, tiden den bara går och går... Känns som det bara är en evig väntan ibland... Men Cickan, det gör väl inget om du haft äl precis vid besöket, då konstaterar de ju bara det och så kan du ju lämna blodprov dag 21-24?

Jag hoppas få provsvar under nästa v, men vet inte vilket svar jag önskar att något är fel så vi får hjälp eller att vi ska försöka själva eftersom allt ser bra ut? Men läkare och bm har olika uppfattning i vårt fall, läkaren vill låta oss starta utredning men bm anser att eftersom jag ammat tills maj-09 så...

Dagis nu!!

• Caf10

Tack Akita06.

Det här med blodprov har som sagt inte våran läkare pratat om, men jag ska fråga om det när jag ska dit nästa gång. Då ska jag göra det du kallar spolning tror jag, läkaren sa inte just det ordet men det är om jag har fri passage som undersökningen ska ge svar på.

Vad länge ni fick vänta på svar?!? Kan det bero på att ni även lämnat blodprov? Vi var där en torsdag första gången och då gjorde jag som sagt en första undersökning och sen sa läkaren att min sambo skulle komma in med spermaprovet veckan där på. Sambon "fixade" provet hemma och åkte sen direkt till mottagningen, då tittade de på det tillsammans. Så han fick både se och veta hur de var på en gång. Och eftersom allt såg bra ut skulle jag ringa och boka en tid efter mens men innan ägglossning. Tyvärr hade jag precis haft ägglossning när jag fick veta att denna tid ska bokas, så nu får jag vänta tills efter nästa mens vilket är så gott som idag...men då hinner det, som jag skrev tidigare, gå över nästa ägglossning också med tanke på jul, nyår och öppettider på mottagningen...och då får jag vänta ÄNNU en mens.

Vet inte om jag orkar berätta för föräldrarna?!?

Hoppas ni får positiva svar på tisdag, håller tummarna!

Och här kommer vad jag tror är svaret på din fråga Pixan:
    Eftersom läkaren inte pratat om blodprov så tror jag att det är för att han ska vara säker på att jag inte är gravid när han gör spolningen. Har du fått någon information om när i cykeln man gör en spolning Akita06?

Pixan du skriver att du har ammat fram till maj -09, vilket gör att man förstår att ni i alla fall har ett barn, hade ni svårt att bli gravida den gången?
    Hoppas att allt ser bra ut även för er!

/Cickan4

• akita06

cickan4: Ja spolningen ska göras efter mens men före ägglossning och precis som du sa..för att man inte ska kunna vara gravid..är väl en försiktighetsåtgärd kan jag tro.
    Spolningen/kontraströntgen gör man för att se om där är fri passage..din läkare kan säkert använt sig av ett annat ord men det är i huvudsak samma undersökning.

Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...