• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • minefix
    FhjärtaH skrev 2009-10-17 18:55:38 följande:
    Hej alla Kronanexperter!Har köpt en Kronan duo 2007 och väntar på att få börja använda den En sak som stör mej är att handtaget glappar. Alltså när jag ställer det i ett läge så förväntar jag mej att det stannar där, men det glappar lite fram och tillbaka... Nån av er som upplevt det? Vet ni om man kan byta handtaget?
    Ring till dem eller maila info@kronan.com Så hjälper de om de kan!
  • minefix

Ingen som känner nån som är sugen på att köpa en Duo 08 i det blå tyget, använd i drygt 6 månader...???
    Tänkte kolla här innan jag lägger ut den på blocket.. Måste ha syskonvagn nu så tyvärr måste jag sälja min älskling =(

• Gurkan

Hej!

vi håller på att kolla på barnvagn och har fastnat lite för Kronan då de har gott rykte och är snygga. Vi bor på landet och behöver en lite robustare vagn som klarar en del och har en hyfsat rymlig varukorg. En duovagn är dessutom ett måste.

Så, ni som har erfarenhet, vilka plus och minus finns det med vagnen?

• Moflo
    Gurkan skrev 2009-10-18 20:53:28 följande:
    Hej!vi håller på att kolla på barnvagn och har fastnat lite för Kronan då de har gott rykte och är snygga. Vi bor på landet och behöver en lite robustare vagn som klarar en del och har en hyfsat rymlig varukorg. En duovagn är dessutom ett måste.Så, ni som har erfarenhet, vilka plus och minus finns det med vagnen?
    Vi behövde också en vagn som kan klara lite terräng och snö, inga små hjul alltså. Vi kollade upp lite och hittade Kronan och Crescent, men vi tyckte att Kronans verkade mycket snyggare och med bättre finesser såsom reglerbart handtag, de fiffiga bärhandtagen och snyggare design.
    Köpte en begagnad brun duovagn från -08 som varit använd i ca 6 månader och med alla tillbehör för 3800:- och bara läängtar till att få använda den i februari.
  • Pearl22

+ Snygg :)
    + Solskärmen, helt fantastisk grej som man får många avundsjuka blickar för
    + Bärhandtagen
    +Väldigt rymlig varukorg som dessutom kan vikas ner för att lättare lasta i/ur!
    + Rymlig både i ligg- och sittdel, utan att vagnen för den skull känns klumpig.
    + Många små genomtänkta detaljer på såväl vagn som tillbehör som underlättar vardagen.

- Har ingen "gung"-fjädring. Vagnen är dock inte helt stum, men en emmaljunga t.ex har mer gung.
    - Sufletten på sittdelen tycker jag är pösig och svår att få snygg, dessutom glappar det lite mellan tyget och ryggstödet...Detta gäller dock ej den nyaste modellen, min är en 08:a.

Kommer inte på nåt mer just nu... nån annan som har något mer att tillägga??

• Serendipity

+ Skitsnygg, speciellt liggdelen! Lagom retrokänsla.
    + Stabil, även med ståbräda med 18-kilos barn på
    + Solskärmen ("kepsen" kallar vi den) är suverän!
    + Extremt bra service från deras kundtjänst
    + Skojiga och finurliga detaljer
    + Väldigt kul och ganska lätt att byta klädsel på

- Svänger inte "på en femöring" som trehjuliga vagnar gör
    - Locket till liggdelen är för svårt att knäppa på och av
    - Relativt tung att lyfta in i bilen (med liggdelen på)

• frk lorelei

Om en vecka ska vi beställa vår Kronanvagn. Vi bestämde oss redan i juli, så väntan har varit lång. Egentligen KAN vi vänta längre. Vi har bf i slutt på januari och Kronan har ju kort lev tid, men vi kompromissade och jag kom fram till att i början av nov så är det Ok att beställa hem den ändå. Jag ser verkligen fram emot det, även om den kommer att få bo i källaren ett tag innan vi kan ha den uppe.
    Jag och min sambo var och tittade på ett demoex här i V-ås i somras och fastnade direkt. Vi har nog aldrig varit så överens om nåt faktiskt. Innan dess hade jag bara sett den på bild, men sambon sett den live på stan och tyckt att den var perfekt.

• VinterNoll2

Appropå klädslar så är jag sugen på att köpa en ny klädsel till vår sittdel som vi snart kommer börja använda. Det är ju absolut inget fel på den röda men det skulle ju kännas som en helt ny vagn och det är ju aldrig fel.
    Jag hittade inga klädslar på hemsidan så jag mejlade Kronan och fick veta att de har just beige, lila och rosa kvar till sittdelen för 100 kr + frakt. Väldigt billigt ju, men jag tror inte att maken varken vill ha en rosa eller en lila vagn och jag vill inte ha en beige...

De har ju andra färger också, mer basfärger, men då blev det ju jättedyrt tycker jag, 895 kr + frakt... Jag hade för mig att klädslarna kostade runt 500 kr förut? Eller har jag fel?
    Får väl dras med min röda, som de ju inte alls är nåt fel på iofs... men det känns lite trist.

• 3 barns mor
    VinterNoll2 skrev 2009-10-20 15:22:16 följande:
    Appropå klädslar så är jag sugen på att köpa en ny klädsel till vår sittdel som vi snart kommer börja använda. Det är ju absolut inget fel på den röda men det skulle ju kännas som en helt ny vagn och det är ju aldrig fel. Jag hittade inga klädslar på hemsidan så jag mejlade Kronan och fick veta att de har just beige, lila och rosa kvar till sittdelen för 100 kr + frakt. Väldigt billigt ju, men jag tror inte att maken varken vill ha en rosa eller en lila vagn och jag vill inte ha en beige... De har ju andra färger också, mer basfärger, men då blev det ju jättedyrt tycker jag, 895 kr + frakt... Jag hade för mig att klädslarna kostade runt 500 kr förut? Eller har jag fel? Får väl dras med min röda, som de ju inte alls är nåt fel på iofs... men det känns lite trist.
    vet du vad frakten kostar
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12