• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • EmmAhh
    mage06 skrev 2009-12-15 21:20:55 följande:
    Jag gillar ju Kronans tidlösa design och att klädseln är just enfärgad utan ränder och dragkedjor etc. Så det är ju en smaksak. Den enda Emmaljungan jag tycker är fin är den marinblå med chromat chassi...så tråkig är jag Jag håller med angående fjädringen. Annars gillar jag Kronans stora liggdel och är nöjd med sittdelen också. Det där "draget" som var ett problem med tidigare suffletter på sittdelen är åtgärdat. Sen har vi köpt en annan åkpåse, jag gillar inte Kronans. Vi har nu en från Segr (som det fö är rea på nu) med dragkedja mitt på och en liten "lucka" längst ner om man vill öppna upp för att sticka ut skorna.
    Jag gillar också Kronans design och klädsel. Men hittat EN (enda) fin klädsel som är lite mer "speciell" hos Emmaljunga.
  • sleeping angel

Pratade med Kronan och dom sa att jag kunde spraya lite låsspray på bromsen om det skedde igen samt hälla i lite symaskinolja i där bromspiggarna ska i. Hoppas att det hjälper.

• Tobyponken

Jag var ute och körde i snön med våran Kronan Duo idag. Jädrans vad det knarrade om vagen. Alla plastdetaljer nertill gav ifrån sig ett knäppade ljud i alla ojämnheter. Trodde först att det fastnat is eller snö i däcken men efter att ha rensat rent så lät det lika mycket. Det kom när vi varit ute ca 30 min och försvann efter att vagnen kom in i värmen. Detta hände båda gångerna vi var ute och det var ca -4 grader.
    Vagnen är köpt begagnad och jag tror det är en 2007 eller 2006. Är detta något som någon råkat ut för och kanske har en lösning på?

• Mammaroll

vi är supernöjda med kronan. Och vi bor ändå i stan. Den fungerar utmärkt i alla väder, det är snökaos i Stockholm men vi har inte haft några problem med att ta oss framåt med vagnen. Och så kan man ställa en kundvagn på styret, se min blogg om ni inte förtår hur jag menar. mammaroll.blogspot.com. Sen är det dom som säger att den blir för tung när barnen blir äldre, ida är bara fem månader. Vad tycker ni med äldre barn? Knarrandet vid kyla känner jag också igen, ska ringa kronan och kolla vad man kan göra åt det.

• mage06
    EmmAhh skrev 2009-12-17 11:08:19 följande:
    Jag gillar också Kronans design och klädsel. Men hittat EN (enda) fin klädsel som är lite mer "speciell" hos Emmaljunga.
    Jag gillar verkligen Emmaljungas gung också!
    sleeping angel skrev 2009-12-17 11:37:19 följande:
    Pratade med Kronan och dom sa att jag kunde spraya lite låsspray på bromsen om det skedde igen samt hälla i lite symaskinolja i där bromspiggarna ska i. Hoppas att det hjälper.
    Sen har de sagt till oss att man skall ställa chassit i duschen ibland för att spola ut grus och sten i "kanalen" till bromsen. De kan göra så att "armen" fastnar annars. En av de saker som gör att jag gillar en gammal traditionell broms
    Mammaroll skrev 2009-12-17 23:18:41 följande:
    vi är supernöjda med kronan. Och vi bor ändå i stan. Den fungerar utmärkt i alla väder, det är snökaos i Stockholm men vi har inte haft några problem med att ta oss framåt med vagnen. Och så kan man ställa en kundvagn på styret, se min blogg om ni inte förtår hur jag menar. mammaroll.blogspot.com. Sen är det dom som säger att den blir för tung när barnen blir äldre, ida är bara fem månader. Vad tycker ni med äldre barn? Knarrandet vid kyla känner jag också igen, ska ringa kronan och kolla vad man kan göra åt det.
    Eller en kundkorg väl? Jag brukar också göra så, jättebra! Jag tycker inte att vagnen är för tung alls. Vi har ibland båda barnen i vagnen, tillsammans 22kg. Stora barnet sitter eller står på knä på fotstödet. Sen har vi en uj syskonvagn som känns lättare att manövrera iblans eftersom det är rörliga framhjul men det är en annan femma
  • Mammaroll

ja, en kundkorg menar jag naturligtvis . Skönt att höra att du inte tycker att det blir för tungt att dra kronan med äldre barn!

• mage06
    Mammaroll skrev 2009-12-18 00:20:43 följande:
    ja, en kundkorg menar jag naturligtvis . Skönt att höra att du inte tycker att det blir för tungt att dra kronan med äldre barn!
    Hihi, jag förstod ju det, kunde bara inte låta bli att visualisera kundvagnen...*fniss*
    Nej, jag tycker dessutom att lite tyngd ger stabilitet. Jag gillar en klassisk stabil barnvagn utan att den är som en pansarvagn, då tycker jag att Kronan är överlägsen och jag har jämfört måååånga vagnar Lycka till med valet!
  • MalinAnnaJosefine
    Mammaroll skrev 2009-12-17 23:18:41 följande:
    Det där ska jag testa när vi går till affären nästa gång :)
  • VinterNoll2

Nu har vi bytt till sittvagnen och jag har målat på en silluettdrake på suffletten och det blev riktigt bra! Jag ritade dit med en vanlig penna och fyllde i konturerna med sån relieffpenna för tyg.
    Vi blev jättenöjda, vagnen blev hur cool som helst och nu är det garanterat ingen annan än jag som har en sån vagn (mot förut då flera i mitt område har röda vagnen) - en röd med drake på

Jag har också lagt ner fårskinnet och åkpåsen i vagnen så det ser jättemysigt ut. Lillkillen gillade den också för det blir ju som en koja då man fäller suffletten

• Pearl22
    VinterNoll2 skrev 2009-12-20 09:21:23 följande:
    Nu har vi bytt till sittvagnen och jag har målat på en silluettdrake på suffletten och det blev riktigt bra! Jag ritade dit med en vanlig penna och fyllde i konturerna med sån relieffpenna för tyg. Vi blev jättenöjda, vagnen blev hur cool som helst och nu är det garanterat ingen annan än jag som har en sån vagn (mot förut då flera i mitt område har röda vagnen) - en röd med drake på Jag har också lagt ner fårskinnet och åkpåsen i vagnen så det ser jättemysigt ut. Lillkillen gillade den också för det blir ju som en koja då man fäller suffletten
    Åååh, låter som om du fått en riktigt supermysig vagn. Vill gärna se bilder!!
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12