• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • UnderYtan

Tack för era svar.

På fredag har jag tid i butiken i Täby och ska dit och prova vagnen innan vi köper den. Det står mellan den och en Brio duovagn men på något sätt så känns Kronan liksom rätt. Har dock aldrig köpt vagn förut så jag kan ju inte säga varken bu eller bä egentligen. Det hänger mest nu på att jag kan få in den i bilen relativt enkelt.

Och så måste vi bestämma oss för svart eller grå

?*¨*?.¸¸❤ 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Shadilly
    UnderYtan skrev 2010-01-06 10:19:03 följande:
    Hej alla! Jag tänkte köpa en Kronan-vagn nu i Januari men har nu hört dessa negativa saker... stämmer dom för er? * Det är drar i liggdelen, suffletten håller inte riktigt tätt. * Regnskyddet är kasst. * Meckigt med hjulen. Man måste justera hjulen själv för att vagnen inte ska dra åt något håll.   * Något på hjulen ska kontrolleras/fixas var tredje månad ungefär. (Vet ej vad) * Sufletten på sittdelen blir för pösig.
    Det där med att det drar igenom sufletten gäller bara gamla vagnar, typ före 2005 (?) Sufletten har konstruerats om sedan dess.

Regnskyddet har funkat för oss, men å andra sidan har vi inte varit ute i någon syndaflod i flera timmar...

Vi har aldrig justerat hjulen i alla fall, och det har inte dragit åt något håll.

Vi har inte kontrollerat något var tredje månad på hjulen, men det är klart, det är ju luftdäck så det kan vara att man behöver pumpa dem då och då. Men det gäller alla vagnar med luftdäck. När man är ute och sedan tar in vagnen försvinner luft ur däcken på grund av temperaturväxlingarna. Det har inte specifikt med Kronan att göra utan gäller alla vagnar med luftdäck.

Sufletten på sittdelen ser bara pösig ut om man felmonterar den. 
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • mage06
    UnderYtan skrev 2010-01-06 19:06:17 följande:
    Tack för era svar. På fredag har jag tid i butiken i Täby och ska dit och prova vagnen innan vi köper den. Det står mellan den och en Brio duovagn men på något sätt så känns Kronan liksom rätt. Har dock aldrig köpt vagn förut så jag kan ju inte säga varken bu eller bä egentligen. Det hänger mest nu på att jag kan få in den i bilen relativt enkelt. Och så måste vi bestämma oss för svart eller grå
    Vi köpte en akta graco bilstol med bas och en akta paraplyvagn som man kan fästa bilstolen på. På det viset har vi sällan haft med oss Kronan-vagnen på bilturer. Paraplyvagnen har alltid legat i bilen och är supersmidig!

Vi har en Volvo V70 och vagnen tar ju plats men å andra sidan så packar vi kanske inte ihop den optimalt eftersom plats finns...{#lang_emotions_undecided}

Jag tycker att vagnens schassi går rätt lågt faktiskt. Den fastnar i snö och rötter... Terränghjulen är nog en bra idé om man är mycket ute i naturen.
  • sleeping angel

Behöver er hjälp! har tvättat klädseln till min sulky men kan inte för mitt liv komma på hur jag ska fästa ryggreglerar remmarna i chassit....alla sätt ser fel ut! någon som har lust att kolla på sin och se hur de sitter? Nu har jag satt de mellan sista och näst sista knappen till sufletten...men nja....

• UnderYtan

Idag var jag och maken iväg till Täby och testade Kronans duovagn. Vi provade att packa in den i bilen osv. Vi blev jättenöjda så nu är en svart Kronan inköpt. Den kommer om 3 veckor. Roligt

?*¨*?.¸¸❤ 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Serendipity

Ok, kastar mig in med två frågor utan att läsa bakåt i tråden:

* Jag har bytt till sittdelen nu. Får inte till suffletten så den blir snygg. Den är ju gigantisk. Tyget alltså. Hur har ni andra gjort, finns det något smart sätt att vika in tyget på i sittläget?
    * Skulle det komma klädslar till sulkyvagnen? Tycker jag kommer ihåg rykten från i somras... Någon som vet??
  • FamÅsling
    Serendipity skrev 2010-01-08 15:43:06 följande:
    Ok, kastar mig in med två frågor utan att läsa bakåt i tråden: * Jag har bytt till sittdelen nu. Får inte till suffletten så den blir snygg. Den är ju gigantisk. Tyget alltså. Hur har ni andra gjort, finns det något smart sätt att vika in tyget på i sittläget? * Skulle det komma klädslar till sulkyvagnen? Tycker jag kommer ihåg rykten från i somras... Någon som vet??
    Jag skulle också vilja veta om det kommer klädslar till sulkyn och vilka färger? Har en sulky nu som jag Älskar och sonen älskar den också!
  • VinterNoll2
    Shadilly skrev 2010-01-06 20:11:14 följande:
    Sufletten på sittdelen ser bara pösig ut om man felmonterar den. 
    Jag tycker min sufflett på sittdelen ser pösig, har jag monterat den fel då kanske? Jag vet att jag hade ett helvete att få till byglarna rätt då jag skulle sätta fast den.
    Serendipity skrev 2010-01-08 15:43:06 följande:
    * Jag har bytt till sittdelen nu. Får inte till suffletten så den blir snygg. Den är ju gigantisk. Tyget alltså. Hur har ni andra gjort, finns det något smart sätt att vika in tyget på i sittläget?
    Jag brukar dra ut den bak (så att min drake syns) men den blir rätt stor på sidorna då, tycker det är ett fasligt "piffande" då man ställer upp i sittläge.

Jag har haft problem med att få upp min i fullt sittläge, det har alltid varit lutning på ryggdelen vilket stört mig. Det har gått att få fram ryggen men den har inte fastnat. Igår fick jag till det och det verkar som om innersta bygeln på suffletten tar emot så jag får först dra den bakom ryggen och sen fälla upp i fullt sittläge (så att ryggen är helt rak uppåt) Nån mer som haft det problemet eller har jag satt bygeln åt fel håll?
    Lillprinsen är äntligen här
  • Pearl22
    VinterNoll2 skrev 2010-01-08 19:16:09 följande:
    Jag brukar dra ut den bak (så att min drake syns) men den blir rätt stor på sidorna då, tycker det är ett fasligt "piffande" då man ställer upp i sittläge. Jag har haft problem med att få upp min i fullt sittläge, det har alltid varit lutning på ryggdelen vilket stört mig. Det har gått att få fram ryggen men den har inte fastnat. Igår fick jag till det och det verkar som om innersta bygeln på suffletten tar emot så jag får först dra den bakom ryggen och sen fälla upp i fullt sittläge (så att ryggen är helt rak uppåt) Nån mer som haft det problemet eller har jag satt bygeln åt fel håll?
    Jag håller med om att man måste hålla på och dra och fixa sufletten ett bra tag innan det blir någorlunda snyggt. Detta är något jag irriterade mig på direkt jag bytte till sittdelen, men har väl mer eller mindre vant mig nu. Finns inte så mycket att göra för tyget måste ju ändå va såpass stort som det är för att det ska räcka även till liggläget.
    Att suffletten bara blir bylsig om man felmonterar det stämmer inte. Det är ju bara två knappar man sätter fast bakom, på vilket sätt kan man felmontera den liksom??

Jag tror att det egentligen inte är tänkt att man ska kunna ha ryggstödet spikrakt, blir samma för mig när jag försöker att den inte vill haka fast riktigt. Tror inte att du satt bygeln åt fel håll. Det ska nog vara lätt lutat på det högsta läget så det totalt blir 3 lägen man kan välja mellan. Jag har också gjort som du någon gång att jag lyckats få upp ryggstödet efter lite meckande, men det såg inte alls bekvämt ut för lillan att sitta så rak i ryggen så jag ändrade tillbaka direkt.
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12