• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • FamiljenPeura

Men om ingen klagar eller tycker det är jobbigt så vad spelar det för roll. Brukarna uppskattar det förmodligen!
    Min syrra hade med sin hund till jobbet alla gamla tyckte det var jättemysigt!!!

och det är väl toppen att den brukaren inte längre är rädd!

• Trollet Ludenben

Om ingen har allergi eller känner obehag, varför störa sig. Och den som var hundrädd i början, det är väl jättebra om den fobin är botad. Jag har vart hundrädd och det är verkligen jobbigt att vara det. Bara för att någon har en utvecklingsstörning har den personen väl samma rätt till att bli av med fobier som alla andra?? Och om det hjälpte med hunden där så är det väl kanon?? Hade rädslan däremot inte gått över hos brukaren hade det vart en annan sak.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Fransisco

Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 07:29:16 följande: