• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Fransisco
    Rudies skrev 2009-10-10 07:50:03 följande:
    Många hundar är utbildade (ja, det är väl mest hundägaren som är utbildad, men hunden är godkänd) som terapihund. Dessa hundar följer med ägaren till arbetsplatsen vilket ofta är just ett boende för utvecklingsstörda, handikappade eller äldre. Hundar brukar vara väldigt uppskattade av brukarna och de har visat ha en terapeutisk effekt och vara lugnande.Om jag var du skulle jag fråga ägaren (och även brukarna) angående hunden. Troligtvis är den där som ett komplement till den vård som erbjuds och är säkert väldigt uppskattad, även av den personen som tidigare varit rädd för hundar.