• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • k girl

Eh. Självklart är det problematiskt om en personal bestämt sig för att på eget bevåg "bota" en boendes hundrädsla genom att börja ta med sig sin egen hund till jobbet. Det krävs väl inte mycket tankeverksamhet för att se det? Jag har jobbat på ett gruppboende där en av de boende inte klarade av att män hjälpte till i duschen; det vore ett direkt övergrepp att tvinga på honom/henne manlig duschpersonal för att "bota" fobin.