• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • k girl

Eh. Självklart är det problematiskt om en personal bestämt sig för att på eget bevåg "bota" en boendes hundrädsla genom att börja ta med sig sin egen hund till jobbet. Det krävs väl inte mycket tankeverksamhet för att se det? Jag har jobbat på ett gruppboende där en av de boende inte klarade av att män hjälpte till i duschen; det vore ett direkt övergrepp att tvinga på honom/henne manlig duschpersonal för att "bota" fobin.

Vad gäller hunden i övrigt ser ju jag det (som allergiker) som ett arbetsmiljöproblem. Ur arbetsmiljöhänseende får man inte ha med sig husdjur på arbetsplatsen om det finns kollegor som är allergiska. Enligt en fråga/svar på arbetsmiljöverket: "Hundar har ingenting på arbetet att göra, och om de ska vara där så är det för att alla är överens om att det är OK. Finns det missnöje mot hundarna borde det räcka för att de skulle vara förvisade från arbetsplatsen. Är någon allergisk är det hundförbud som gäller." Frågan är därtill hur det egentligen ser ut ur hygienhänseende, om det också är så att ni hanterar livsmedel på arbetsplatsen (lagar mat åt de boende etc).

• CrazyCarro

jag har bara läst ts och jag tänker så att det är ju faktiskt allmänt känt att djur ger en lugnande inverkan på människor. Därför är det ju vanligt att man på hospice och äldreboenden har djur stationerade. Både jag och min man har jobbat på gruppbostad tidigare och min man brukade ha med sig vår hund när hon var valp. Där bodde flera brukare som tyckte att hundar var lite läskiga och detta pga. att dom inte hade träffat hundar på nära håll tidigare. Iom att dom såg valpen växa upp från att ha varit 6,5 kg till att vara 37 kg så lärde dom sig att hundar inte var så farliga oavsett vilken storlek de hade.

jag tror på djur som terapi och som sällskap, däremot tycker jag att man måste titta på vad det är för typ utav hund.

• k girl

...för övrigt är det väl för fan självklart att en brukare - oavsett funktionshinder och oavsett boendeform - befinner sig i beroendeställning till en assistent/vårdgivare - oavsett om denne själv tycker sig befinna sig i en beroendeställning eller inte. Samma sak gäller för till exempel lärare och elever, eller chefer och arbetstagare. Är man inte medveten om detta, vad det kan få för konsekvenser och är medveten om ansvaret i det bör man nog heller inte jobba med funktionshindrade i överhuvudtaget.

• viseversa

Det jag kan tänka på är väl kanske att det inte är så kul atty städa efter kollegans hund med tanke på att den är hårig. Fast hon kanske själv dammsuger upp efter sin hund? För det är ju endast hennes ansvar isåfall. Inen annan ska behöva dammsuga hundhår varje dag!

Sen är det INTE snällt att tvinga på en hundrädd person en hund i huvud taget. Även om det blivigt bättre så har denna människa tydligen inte SJÄLV fått välja. Och det är kränkande att andra vuxna tar livsavgörande beslut åt en fast man själv är vuxen.

Min kompis jobbar på ett liknande ställe som du ts. och där RESPEKTERAR dom de boendes önskningar och viljor.Just för att dom också har rätt att avgöra och välja över SINA liv även om dom behöver personal till hjälp.

Tycker du ska ta upp detta med hunder och fråga hur dom tänker. Och söäga vad du känner inför detta med att tvinga på en hundrätdd en hund. Det skulle jag ha gjort iallafall.

• sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:13:36 följande:
    Eh. Självklart är det problematiskt om en personal bestämt sig för att på eget bevåg "bota" en boendes hundrädsla genom att börja ta med sig sin egen hund till jobbet. Det krävs väl inte mycket tankeverksamhet för att se det? Jag har jobbat på ett gruppboende där en av de boende inte klarade av att män hjälpte till i duschen; det vore ett direkt övergrepp att tvinga på honom/henne manlig duschpersonal för att "bota" fobin.Vad gäller hunden i övrigt ser ju jag det (som allergiker) som ett arbetsmiljöproblem. Ur arbetsmiljöhänseende får man inte ha med sig husdjur på arbetsplatsen om det finns kollegor som är allergiska. Enligt en fråga/svar på arbetsmiljöverket: "Hundar har ingenting på arbetet att göra, och om de ska vara där så är det för att alla är överens om att det är OK. Finns det missnöje mot hundarna borde det räcka för att de skulle vara förvisade från arbetsplatsen. Är någon allergisk är det hundförbud som gäller." Frågan är därtill hur det egentligen ser ut ur hygienhänseende, om det också är så att ni hanterar livsmedel på arbetsplatsen (lagar mat åt de boende etc).
    Men ingen vet ju om detta är något som gjorts på personalens eget bevåg, det kan ju ha funnits olika former för hur detta såg ut. Att oavkortat jämföra det med att någon av "fel" kön får se en i duschen är lite väl långsökt.

Sedan är det väl speciella regler på ett boende? Det är väl i högre grad så att personalen skall anpassa sig till de boendes önskan. Om den allmänna önskan hos de boende är att få ha hunden får ju TS anpassa sig till det. (Vilket vi i och för sig heller inte vet, men man kan ju utgå från att om protester hade funnits från brukarnas håll skulle hunden inte varit kvar)
  • mrskensington

Jag skulle inte vilja att någon kollega tog med sin hund in på arbetsplatsen. Jag är varken allergisk eller hundrädd men jag tycker det är ofräscht med djur som hårar och dreglar på allt. Jag är inte deet minsta intresserad av husdjur och vill inte tvingas lägga tid och energi på att hälsa på djuret varje dag eller att prata om djuret (precis som jag inte tycker att någon kollega ska ta till vana att ta med sitt/sina barn till arbetsplatsen). Särskilt illa tycker jag om butiksinnehavare som har sitt djur i sin butik, himla ofräscht!

• k girl
    sär skriven skrev 2009-10-10 09:24:15 följande:
    Men ingen vet ju om detta är något som gjorts på personalens eget bevåg, det kan ju ha funnits olika former för hur detta såg ut. Att oavkortat jämföra det med att någon av "fel" kön får se en i duschen är lite väl långsökt.Sedan är det väl speciella regler på ett boende? Det är väl i högre grad så att personalen skall anpassa sig till de boendes önskan. Om den allmänna önskan hos de boende är att få ha hunden får ju TS anpassa sig till det. (Vilket vi i och för sig heller inte vet, men man kan ju utgå från att om protester hade funnits från brukarnas håll skulle hunden inte varit kvar)
    Jag vill inte gå in på den problematik den boende jag talade om hade, men det handlade inte om att någon "av 'fel' kön får se en i duschen" utan om en fobisk rädsla. Att utan någon som helst terapeutisk utbildning besluta sig och genomföra någon slags terapi som går ut på att en boende med fobi ska utsättas för det han har en fobi mot ÄR ett övergrepp. Och visst, vi vet inte under vilka former detta har skett. Jag kan bara utgå ifrån vad som står i trådstarten och i tråden. Men visst: det vore oerhört oproffsigt och icke lyhört att introducera en hund för en hundfobisk boende utan överinseende av en kompetent terapeut.

Nej, det är inte så att "personalen skall anpassa sig till de boendes önskan" i fall som rör arbetsmiljön. Man kan inte frångå arbetsmiljölagstiftningen bara för att en brukare vill det.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:20:01 följande:
    ...för övrigt är det väl för fan självklart att en brukare - oavsett funktionshinder och oavsett boendeform - befinner sig i beroendeställning till en assistent/vårdgivare - oavsett om denne själv tycker sig befinna sig i en beroendeställning eller inte. Samma sak gäller för till exempel lärare och elever, eller chefer och arbetstagare. Är man inte medveten om detta, vad det kan få för konsekvenser och är medveten om ansvaret i det bör man nog heller inte jobba med funktionshindrade i överhuvudtaget.
    Man kan ju förstärka beroendeställningen genom att oombedd föra brukarens talan, menar jag på. Man får ju situationsbasera det mesta inom vården.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:33:28 följande:
    Jag vill inte gå in på den problematik den boende jag talade om hade, men det handlade inte om att någon "av 'fel' kön får se en i duschen" utan om en fobisk rädsla. Att utan någon som helst terapeutisk utbildning besluta sig och genomföra någon slags terapi som går ut på att en boende med fobi ska utsättas för det han har en fobi mot ÄR ett övergrepp. Och visst, vi vet inte under vilka former detta har skett. Jag kan bara utgå ifrån vad som står i trådstarten och i tråden. Men visst: det vore oerhört oproffsigt och icke lyhört att introducera en hund för en hundfobisk boende utan överinseende av en kompetent terapeut.Nej, det är inte så att "personalen skall anpassa sig till de boendes önskan" i fall som rör arbetsmiljön. Man kan inte frångå arbetsmiljölagstiftningen bara för att en brukare vill det.
    Faktiskt är det så i fall där man arbetar i brukarens hem. En personlig assistent kan inte begära att brukaren ska avliva sina djur för att denne är allergisk, till exempel.
  • k girl
    sär skriven skrev 2009-10-10 09:33:54 följande:
    Man kan ju förstärka beroendeställningen genom att oombedd föra brukarens talan, menar jag på. Man får ju situationsbasera det mesta inom vården.
    Javisst. Liksom man kan förstärka beroendeställningen genom att bestämma sig för vad som är bäst för brukaren när man introducerade hunden från första början och inte tog hänsyn till att denne har en hundfobi.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?