• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • ebij

Jag kan tycka att det beror på ägaren. har den koll på hunden så att den sköter sig så tycker jag att det är ok. Jag tycker att det handlar om folk och hundvett. vårdtagarens föredetta hundrädsla kan ju bero på att den inte har träffat hundar så mycket innan. En lugn hund kan ju vara bra då så att den botar sin rädsla. En del vårdtagare reagerar väldigt starkt på det de är rädda för, gråter etcetera och då mår den ju bara bra av att bota den rädslan.

Jag förstår inte varför du stör dig på hunden. så länge det är rent när den går hem, vårdtagarna har det bra, mår bra osv så borde det vara skit samma eller? en hund kan ju faktiskt bidra till mycket positiv energi!

• Stinky

Har bara läst TS.

Jag förstår verkligen inte ditt problem om jag ska vara ärlig! Blir rentav förbannad när jag läser trådstarten, men jag intalar mig att du inte har någon yrkeserfarenhet och därför uttalar dig på så okunnigt sätt.
    Om det inte finns några allergiker på stället och alla trivs utom du, varför då göra hunden till ett problem?
    Det finns massvis med positiva erfarenheter av djur inom vård och omsorg. Jag har själv arbetat på en gruppbostad där de hade djur, och de var uppskattade av de boende. Har man yrkeskompetens, vet man också att det är bra med djur inom vården.

Har för övrigt hittat en bra artikel åt dig att läsa och begrunda:

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1074579.svd

• gaffsan

Djur , katter,  hundar  till och med burfåglar brukar ha en positiv och lugnande effekt på  äldre . Föreligger ingen allergi bland personal eller boende , förstår jag inte problemet. I Gb har de flesta äldreboende husdjur ,för att de gamla ska känna sig
    hemma {#lang_emotions_sunny}

• LitenKyckling

Djur gör människor glada. Fattar inte varför du stör dig. Byt jobb om du är så jävla sur.

• LitenKyckling

Djur gör människor glada. Fattar inte varför du stör dig. Byt jobb om du är så jävla sur.

• babymini

Tycker det verkar jättebra utveckling som är både bebrövad och utvecklande och harmoniserande, jag har själv en unge men psykförhinde, men alla är inte som du utvecklingsstörd.

Eller om man nu vill kalla det som du kallar det för utvecklingstörd som för mig är ett j-vla ord du använder utvecklingsstörd är man väl inte utan du borde verkligen läsa på lite och speciellt det yrke du har, ingen är utvecklingsstörd bara det ordet stör jag mig på att du skriver, och ja hundar har faktiskt ett bevisat att det har ett utvecklande sinne på utvecklingsstörda

• Bea08

Djur har visat sig ha en positiv inverkan på både utvecklingsstörda. Om ingen i personalen är allergisk samt ingen bland de boende så förstår jag inte vad ditt problem är TS. De låter lite ihåliga, dina argument.

• Bea08
    Lavish skrev 2009-10-10 22:25:17 följande:
    Om de handikappade/ en handikappad vill ha en hund, varför skaffar inte dom en själva istället?
    För att de till fullo inte kan ta ansvar för ett djur kanske, då är det bra att det finns någon som kan glädja den handikappade med att låna ut sin egna hund.
  • Waldo

Jag hade ett arbete en gång där det var en av gubbarna på verkstaden som hade sin hund med sig varje dag.
    VD'n lät honom bygga en hundgård med hundkoja på gården där hunden bodde under arbetsdagarna.

Jag som djurvän tycker det var en helt lysande ide. Hunden fick all uppmärksamhet i världen av alla anställda och slapp vara hemma ensam om dagarna.

Men rent generellt kan hundar vara utmärkta hjälpmedel i rehab syfte. Det borde utnyttjas mera i dagens samhälle

• zanna80

Håller med dig TS, jag är inte heller allergisk men skulle inte acceptera att någon tog med sig sin hund på min arbetsplats - oavsett vart jag arbetade.

Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?