• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • ebij

Jag kan tycka att det beror på ägaren. har den koll på hunden så att den sköter sig så tycker jag att det är ok. Jag tycker att det handlar om folk och hundvett. vårdtagarens föredetta hundrädsla kan ju bero på att den inte har träffat hundar så mycket innan. En lugn hund kan ju vara bra då så att den botar sin rädsla. En del vårdtagare reagerar väldigt starkt på det de är rädda för, gråter etcetera och då mår den ju bara bra av att bota den rädslan.

Jag förstår inte varför du stör dig på hunden. så länge det är rent när den går hem, vårdtagarna har det bra, mår bra osv så borde det vara skit samma eller? en hund kan ju faktiskt bidra till mycket positiv energi!

• Stinky

Har bara läst TS.

Jag förstår verkligen inte ditt problem om jag ska vara ärlig! Blir rentav förbannad när jag läser trådstarten, men jag intalar mig att du inte har någon yrkeserfarenhet och därför uttalar dig på så okunnigt sätt.
    Om det inte finns några allergiker på stället och alla trivs utom du, varför då göra hunden till ett problem?