• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:36:16 följande:
    Javisst. Liksom man kan förstärka beroendeställningen genom att bestämma sig för vad som är bäst för brukaren när man introducerade hunden från första början och inte tog hänsyn till att denne har en hundfobi.
    Fast det står inte så mycket om formerna för denna introduktionen i TS och TS var inte med vid tillfället. Det enda vi fått veta är att brukaren var rädd för hundar innan hon träffade hunden. Sedan kan man anta att TS utifrån eget intresse väljer att vinkla storyn om hon återigen blir tillfrågad, sådant har vi ju stt många exempel av på FL. Varje upplevelse är subjektiv, i det här fallet har TS dock ingen upplevelse av den händelsen utan den färgas av hennes egen bild.
  • k girl
    sär skriven skrev 2009-10-10 09:35:16 följande:
    Faktiskt är det så i fall där man arbetar i brukarens hem. En personlig assistent kan inte begära att brukaren ska avliva sina djur för att denne är allergisk, till exempel.
    Nej, det är inte så när man arbetar i brukarens hem - där har du faktiskt fel. Som personal ska du till exempel inte utsättas för passiv rökning och det har förekommit att Arbetsmiljöverket har stängt arbetsplatser där assistenterna utsatts för rökning i stor utsträckning. Trots att det är brukarens hem. Man kan inte tvinga en brukare till att sluta röka, men brukare och kommun måste vidta sådana åtgärder att arbetsmiljön är acceptabel, genom att bland annat se till att det finns rökfritt personalrum, luftrenare etc. Det är samma sak där: om en brukare skaffar en hund eller en katt och därmed orsakar ohälsa hos den befintliga personalen kan man naturligtvis inte kräva att brukaren ska avliva sina djur. Dock kan man kräva att sådana åtgärder ska vidtas att personalen inte blir sjuka när de befinner sig på jobbet.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:40:41 följande:
    Nej, det är inte så när man arbetar i brukarens hem - där har du faktiskt fel. Som personal ska du till exempel inte utsättas för passiv rökning och det har förekommit att Arbetsmiljöverket har stängt arbetsplatser där assistenterna utsatts för rökning i stor utsträckning. Trots att det är brukarens hem. Man kan inte tvinga en brukare till att sluta röka, men brukare och kommun måste vidta sådana åtgärder att arbetsmiljön är acceptabel, genom att bland annat se till att det finns rökfritt personalrum, luftrenare etc. Det är samma sak där: om en brukare skaffar en hund eller en katt och därmed orsakar ohälsa hos den befintliga personalen kan man naturligtvis inte kräva att brukaren ska avliva sina djur. Dock kan man kräva att sådana åtgärder ska vidtas att personalen inte blir sjuka när de befinner sig på jobbet.
    Det är ju en hel del skillnad på rökning som skadar alla, och på pälsdjur som bara ett fåtal känner av. Du menar alltså att en brukare som rider får avstå från sin ridning de dagar en allergisk person skall hjäpa dem?
  • Matruskan77
    Apmor2 skrev 2009-10-10 08:27:22 följande:
    vet du hur det hela gick till? dom kanske röstade om det hela, du har ju ingen aning eftersom du inte var där och ärligt hund som hund, pälsdjur har en lugnande effekt på människor, när man klappar dom så sänks blodtrycket.. det kanske finns fördelar med att ha hunden där! Om det gör brukare och personal på bra humör och alla trivs med det så är det ngt positivt!
    absolut och det finns undersökningar som visar precis det du säger.
  • linjes

Det är ju troligtvis godkänt då,annars hade ju hunden fått stanna hemma..

Svägerskan jobbar på äldreboende och får ta med sig hund,gamlingarna tycker bara det är roligt

• Fyrbarnsmorsa

Kan väl tycka att om dom som jobbat där redan beslutat att hunden får vara med så känns det helknas att någon ny ska komma och bestämma nåt annat.Det visste du väl om innan du började där,eller hade du aldrig varit där innan du började första dan och såg hunden?Har dom ett djur på något ställe och jag söker jobb där så får ju jag anpassa mig inte dom som redan jobbar där.

• elektra1

Har bara läst ts. Det är ju väldigt vanligt att de har hundar på gruppboenden. Fast oftast är hundarna utbildade då. Det kanske inte den här hunden är?

• Snajsan

Råder dig att fråga chefen vad hon/han säger innan du ställer till med något. Dessutom tycker jag att du är löjlig som gör de till en så stor grej

• Grizelda
    mrskensington skrev 2009-10-10 09:26:06 följande:
    Jag skulle inte vilja att någon kollega tog med sin hund in på arbetsplatsen. Jag är varken allergisk eller hundrädd men jag tycker det är ofräscht med djur som hårar och dreglar på allt. Jag är inte deet minsta intresserad av husdjur och vill inte tvingas lägga tid och energi på att hälsa på djuret varje dag eller att prata om djuret (precis som jag inte tycker att någon kollega ska ta till vana att ta med sitt/sina barn till arbetsplatsen). Särskilt illa tycker jag om butiksinnehavare som har sitt djur i sin butik, himla ofräscht!
    Håller absolut med! Tidigare fanns en klädaffär här i stan där ägarinnan hade en stor, långhårig hund i sin klädaffär, samtidigt som det stod en stor skylt att barnvagnar inte var välkomna eftersom det kunde finnas smuts på hjulen...
  • Sharooon

Har oxå hund och tar med den till jobbet ibland,vilket e mycket uppskattat då jag arbetar inom ett vårdyrke.
    För det första e mina kollegor tillfrågade och har godkänt att det är Ok samt mina brukare,min chef tycker det e självklart att ha hund på jobbet.
    Jag sköter hunden och tar rätt på matskålar sovfiltar m.m när jag går därifrån.

Tycker nog att du ska låta det vara därvid det är,för om ingen har klagat på hunden så lär ju du bli den som klagar först.
    Kanske inte så poppis m andra ord,du e ny på arbetsplatsen och har dom haft hunden där innan så lär det förmodligen va Ok samt att du framstår som gnällig.

Djur e jättebra både rehabmässigt samt socialt på ett boende oavsett boende!

Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?