• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:36:16 följande:
    Javisst. Liksom man kan förstärka beroendeställningen genom att bestämma sig för vad som är bäst för brukaren när man introducerade hunden från första början och inte tog hänsyn till att denne har en hundfobi.
    Fast det står inte så mycket om formerna för denna introduktionen i TS och TS var inte med vid tillfället. Det enda vi fått veta är att brukaren var rädd för hundar innan hon träffade hunden. Sedan kan man anta att TS utifrån eget intresse väljer att vinkla storyn om hon återigen blir tillfrågad, sådant har vi ju stt många exempel av på FL. Varje upplevelse är subjektiv, i det här fallet har TS dock ingen upplevelse av den händelsen utan den färgas av hennes egen bild.
  • k girl
    sär skriven skrev 2009-10-10 09:35:16 följande:
    Faktiskt är det så i fall där man arbetar i brukarens hem. En personlig assistent kan inte begära att brukaren ska avliva sina djur för att denne är allergisk, till exempel.