• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Arctura

Jag vet om många arb platser som har både hund & Katt, bla äldreboende & gruppboenden. Detta är terapi & för att få det "hemtrevligt". De som söker plats där vet att dessa djur finns & tycker man inte det är ok så söker man sig någon annanstans.... I dessa fall finns någon i arbetslaget som har huvudansvaret över djuret & har utb tillsammans med djuret (hund) Det är kanoners tycker jag!!

Men det du skriver om TS låter som om det är en som är anställd där som tar med sig sin privata hund hemifrån kanske pga att den inte kan vara hemma själv eller nått? Är det så? Eller har hunden något syfte på arbetsplatsen? Har denna person blivit anställd tillsammans med sin hund & alla tycker det är ok? Är det bara du som reagerar så är säkert allt ok!? Kolla upp lite mer fakta om vad de ev nya "boende" får för info om denna hund innan de kommer till detta boende? Kanske de får veta allt och kan då bestämma sig om de vill bo där el ej?

• Trollet Ludenben
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:08:12 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:05:46 följande: Ja då får väl TS gå till facket och säga att hon retar sig på hunden för den får det att kännas som ett hem och inte som en institution. Trist om hon skulle få igenom det - jag kan nämligen tänka mig att de boende, i första hand, skulle sakna hunden som de vant sig och förmodligen fäst sig vid. Hundar har dessutom dokumenterad terapeutisk effekt på människor.
    Håller med...
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • sär skriven
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:09:27 följande:
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:02:39 följande:
    Vår arbetsplats har såklart ett stort problem i hur vi bemöter brukarna. Att på eget bevåg skuffa in en stor hund i en hundrädds människas kök tyder på stora brister i empati. Att hunden dessutom är personalens egna hund som inte är en vårdhund tyder på att man har svårt att skilja på privatliv och jobbet. Givetvis anser de boende att de själva är beroendesituation. De har utvecklingsstörning, de är inte dumma i huvuvdet. Vi är alla i beroendeställning när vi behöver andra människors hjälp för att klara vår vardag.
    Att ens antyda att jag skulle tro att de boende är dumma i huvudet visar ganska tydligt att du har taggarna utåt. Vårdsituationen skall vara ett samspel och en stöttepelare. Om de boende kan uttrycka att de är i en beroendesituation de lider av kan de säkerligen också uttrycka att de inte vill ha en hund i sitt hem.

Jag tycker du ska fråga de boende vad de tycker.

Eller får du väl säga rakt ut till kollegan vad du anser om hunden. Rak kommunikation for the win.
  • Fransisco

Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:05:46 följande:
    Ja då får väl TS gå till facket och säga att hon retar sig på hunden för den får det att kännas som ett hem och inte som en institution. Trist om hon skulle få igenom det - jag kan nämligen tänka mig att de boende, i första hand, skulle sakna hunden som de vant sig och förmodligen fäst sig vid. Hundar har dessutom dokumenterad terapeutisk effekt på människor.
    Det är brukarnas hem inte personalens hem. Det är inte institution för att man håller sig professionelll som vårdpersonal. Det där med "lilla familjen"-tänket att brukare och personal är en myspysfamillj tillsammans är ett förlegat synsätt. Tyvärr har det inte nått hela vägen ner i leden..
  • Trollet Ludenben
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:13:00 följande:
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:08:12 följande: Det är brukarnas hem inte personalens hem. Det är inte institution för att man håller sig professionelll som vårdpersonal. Det där med "lilla familjen"-tänket att brukare och personal är en myspysfamillj tillsammans är ett förlegat synsätt. Tyvärr har det inte nått hela vägen ner i leden..
    men gör nåt åt det du då... det är ju du som stör dig
  • Fransisco

Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:05:46 följande:

Men det är ju du som som sagt att jag är arrgogant *L*. Jag har aldrig sagt att jag stör mig på att du har argument tvärtom mot mina. Du gillar att vända på saker va?? Nåja...Om det inte finns något facket kan göra för de inte bryr sig om brukarna då innebär det antagligen att personalen kan göra vad som helst utan att nån bryr sig för facket jobbar inte med sånna frågor... låter inte logiskt. Till någon, om det inte är facket men någonstans borde det väl finnas som du kan vända dig med frågor som rör brukarna.
    Man kan inte gå till facket för att beklaga sig över hur brukarna har det. Det är inte fackets uppgift. De finns som stöd för arbetstagaren vad gäller det arbetsrättsliga, med arbetsvillkor och arbetsmiljö.
  • sär skriven
    Det är brukarnas hem inte personalens hem. Det är inte institution för att man håller sig professionelll som vårdpersonal. Det där med "lilla familjen"-tänket att brukare och personal är en myspysfamillj tillsammans är ett förlegat synsätt. Tyvärr har det inte nått hela vägen ner i leden..
    Det var helvete vad nedlåtande du kunde vara. Fortsätter du tilltala folk som mindre vetande har du nog snart ingen att diskutera med,

Som sagt - det verkar vara du och enkom du som retar dej p0å hunden, ta upp det med din chef då. Förmodligen kommer de tycka att du är gnällig.
  • sär skriven
    Och i det här fallet är det PERSONALEN som stör sig, inte brukarna. Är inte det lite av ett cirkelresonemang? Har du frågat brukarna vad de anser om hunden?
  • Trollet Ludenben
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:15:42 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:05:46 följande: Man kan inte gå till facket för att beklaga sig över hur brukarna har det. Det är inte fackets uppgift. De finns som stöd för arbetstagaren vad gäller det arbetsrättsliga, med arbetsvillkor och arbetsmiljö.
    Då får du väl anmäla det nån annan stans då... eller det kanske blir bättre av att gnälla på fl?? Du verkar inte vara ute efter att ta tag i problemet på annat håll än att säga att facket inte bryrs sig. Då får du gilla läget helt enkelt...
  • Apmor2
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:09:27 följande:
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:02:39 följande: Vår arbetsplats har såklart ett stort problem i hur vi bemöter brukarna. Att på eget bevåg skuffa in en stor hund i en hundrädds människas kök tyder på stora brister i empati. Att hunden dessutom är personalens egna hund som inte är en vårdhund tyder på att man har svårt att skilja på privatliv och jobbet. Givetvis anser de boende att de själva är beroendesituation. De har utvecklingsstörning, de är inte dumma i huvuvdet. Vi är alla i beroendeställning när vi behöver andra människors hjälp för att klara vår vardag.
    vet du hur det hela gick till? dom kanske röstade om det hela, du har ju ingen aning eftersom du inte var där och ärligt hund som hund, pälsdjur har en lugnande effekt på människor, när man klappar dom så sänks blodtrycket.. det kanske finns fördelar med att ha hunden där! Om det gör brukare och personal på bra humör och alla trivs med det så är det ngt positivt!
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?