• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Arctura

Jag vet om många arb platser som har både hund & Katt, bla äldreboende & gruppboenden. Detta är terapi & för att få det "hemtrevligt". De som söker plats där vet att dessa djur finns & tycker man inte det är ok så söker man sig någon annanstans.... I dessa fall finns någon i arbetslaget som har huvudansvaret över djuret & har utb tillsammans med djuret (hund) Det är kanoners tycker jag!!

Men det du skriver om TS låter som om det är en som är anställd där som tar med sig sin privata hund hemifrån kanske pga att den inte kan vara hemma själv eller nått? Är det så? Eller har hunden något syfte på arbetsplatsen? Har denna person blivit anställd tillsammans med sin hund & alla tycker det är ok? Är det bara du som reagerar så är säkert allt ok!? Kolla upp lite mer fakta om vad de ev nya "boende" får för info om denna hund innan de kommer till detta boende? Kanske de får veta allt och kan då bestämma sig om de vill bo där el ej?

• Trollet Ludenben
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:08:12 följande: