• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • sahara

Som allergiker har man tydligen inte några rättigheter.
    Jag fick anställning på ett äldreboende där det bodde en katt.Mannen som ägt katten var avliden sedan länge men katten blev kvar.Visst är det mysigt med djur men inte så kul för oss allergiker.
    Jag blev inte upplyst om att det fanns en katt när jag blev anställd.Utan upptäckte det när jag arbetade första dagen.Chefen visste inte vad hon skulle göra.personalen ville ha kvar katten.
    Då ringde jag facket och undrade vad jag hade för rättigheter.Där fick jag till svar att det var arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön inte gjorde de anställda sjuka men jag kunde inte tvinga arbetsgivaren att ta bort katten.Eventuellt kunde det bli tal om omplacering !
    Jag tjafsade aldrig om katten.proppade i mig en massa tabletter och nässpray och härdade ut.Sökte ett nytt jobb och fick det, så jag jobbade bara ett par månader på detta äldreboende med katt.