• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • sahara

Som allergiker har man tydligen inte några rättigheter.
    Jag fick anställning på ett äldreboende där det bodde en katt.Mannen som ägt katten var avliden sedan länge men katten blev kvar.Visst är det mysigt med djur men inte så kul för oss allergiker.
    Jag blev inte upplyst om att det fanns en katt när jag blev anställd.Utan upptäckte det när jag arbetade första dagen.Chefen visste inte vad hon skulle göra.personalen ville ha kvar katten.
    Då ringde jag facket och undrade vad jag hade för rättigheter.Där fick jag till svar att det var arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön inte gjorde de anställda sjuka men jag kunde inte tvinga arbetsgivaren att ta bort katten.Eventuellt kunde det bli tal om omplacering !
    Jag tjafsade aldrig om katten.proppade i mig en massa tabletter och nässpray och härdade ut.Sökte ett nytt jobb och fick det, så jag jobbade bara ett par månader på detta äldreboende med katt.
    men jag tycker fortfarande att det är konstigt att personal ska behöva flytta på sig medan katten blev kvar.Risken är ju stor att det kommer fler allergiska anställda i framtiden.

• elektra1
    sahara skrev 2009-10-10 15:24:47 följande:
    Som allergiker har man tydligen inte några rättigheter.Jag fick anställning på ett äldreboende där det bodde en katt.Mannen som ägt katten var avliden sedan länge men katten blev kvar.Visst är det mysigt med djur men inte så kul för oss allergiker.Jag blev inte upplyst om att det fanns en katt när jag blev anställd.Utan upptäckte det när jag arbetade första dagen.Chefen visste inte vad hon skulle göra.personalen ville ha kvar katten.Då ringde jag facket och undrade vad jag hade för rättigheter.Där fick jag till svar att det var arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön inte gjorde de anställda sjuka men jag kunde inte tvinga arbetsgivaren att ta bort katten.Eventuellt kunde det bli tal om omplacering !Jag tjafsade aldrig om katten.proppade i mig en massa tabletter och nässpray och härdade ut.Sökte ett nytt jobb och fick det, så jag jobbade bara ett par månader på detta äldreboende med katt.men jag tycker fortfarande att det är konstigt att personal ska behöva flytta på sig medan katten blev kvar.Risken är ju stor att det kommer fler allergiska anställda i framtiden.
    Jag tycker inte att det är kostigt att katten blir kvar. Den var där först. Har också vart med om att katten blev kvar på jobbet, medan en ur våran personal, (vi är 4 stycken), fick bli omplacerad. Men lite konstigt är det allt, att inte du blev informerad om katten. Det tycker jag att man har rätt att veta när man tackar ja till ett jobb.
  • mrs Elliott
    sahara skrev 2009-10-10 15:24:47 följande:
    Som allergiker har man tydligen inte några rättigheter.Jag fick anställning på ett äldreboende där det bodde en katt.Mannen som ägt katten var avliden sedan länge men katten blev kvar.Visst är det mysigt med djur men inte så kul för oss allergiker.Jag blev inte upplyst om att det fanns en katt när jag blev anställd.Utan upptäckte det när jag arbetade första dagen.Chefen visste inte vad hon skulle göra.personalen ville ha kvar katten.Då ringde jag facket och undrade vad jag hade för rättigheter.Där fick jag till svar att det var arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön inte gjorde de anställda sjuka men jag kunde inte tvinga arbetsgivaren att ta bort katten.Eventuellt kunde det bli tal om omplacering !Jag tjafsade aldrig om katten.proppade i mig en massa tabletter och nässpray och härdade ut.Sökte ett nytt jobb och fick det, så jag jobbade bara ett par månader på detta äldreboende med katt.men jag tycker fortfarande att det är konstigt att personal ska behöva flytta på sig medan katten blev kvar.Risken är ju stor att det kommer fler allergiska anställda i framtiden.
    Katten bidrar antagligen till en sådan standard höjning miljömässigt både för personla och vårdtagare att det är värt att slopa allergisk personal pga det . Hade jag varit din chef hade jag gjort likadant .
  • mrs Elliott

TS vad blir vinsten /förlusten om du får bort hunden?

• illoi1
    Snajsan skrev 2009-10-10 14:33:01 följande:
    Råder dig att fråga chefen vad hon/han säger innan du ställer till med något. Dessutom tycker jag att du är löjlig som gör de till en så stor grej
    de är säker helt ok att hunden är där det diskuteras ju villt i den rågan om man ska införa på fler ställen om man ska skaffa hund just för trivselns skull.
    på ett älderboend där min farmor bodde den sista tiden hadde de 2 katter och de va mycket poppulärt
  • k girl
    sär skriven skrev 2009-10-10 09:43:17 följande:
    Det är ju en hel del skillnad på rökning som skadar alla, och på pälsdjur som bara ett fåtal känner av. Du menar alltså att en brukare som rider får avstå från sin ridning de dagar en allergisk person skall hjäpa dem?
    Nej, det menar jag inte. En brukare har rätt att anställa vem han/hon vill. Det står en assistent fritt att tacka nej till ett jobb som han/hon inte klarar av på grund av allergi. Ett arbetsmiljöproblem kan dock uppstå när en befintlig assistent med visstidsanställning på, säg, två år blir allergisk mot den nyinskaffade valpen. Mellan lagarna om anställningsskydd och arbetsmiljö är det något som måste åtgärdas, på något sätt.
  • emsoca

Jag har inte läst hela tråden men skriver ändå. Jag jobbade tidigare på ett gruppboende för utvecklingstörda och hade då med min schäfertik ofta på jobbet, vi hade en boende som älskade hundar och hade svårt att uttrycka sig men då jag hade med hunden pratade han massor. Vi hade även boende somvar lite mer tveksamma till hunden men jag tvingade inte på dom henne utan dom fick tid att lära känna varandra och hunden blev ett stort samtalsämne och glädje för alla boende tillslut. All personel var med på att jag hade henne med. På somrarna var vi ute i trädgården med henne och 2 boende i rullstol kastade boll åt henne som hon la i deras knä, dessa boende var annars svåra att motivera till kroppslig träning som bollkastning annars.

Nu jobbar jag med dementa och har med min nya labrador hane ibland, även han är extremt uppskattad av dom boende :)

• LyckligtSlut

På många sådana platser mår brukarna i längden bättre av att vistas bland djur. Är någon allergisk är det väl annan sak. Jag tycker att du ska ta seden dit du kommer.

• enlitenbitkaka

Men vad är problemet? Om de boende är nöjda, hunden är nöjd osv. Att du personligen irriterar dig?

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • enlitenbitkaka

Och ang den hundrädda. Tror knappast ägaren tog dit den och släppte lös den hos den hundrädda. Jag gissar på att det var ett möte och ömsesidig tolerans som ökade gradvis.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?